Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 1010 ggr
fairy-dust1
0

(K) teddyvädur

hejhej, är ny här i sidan och har tittat runt en hel del på era fina kaniner, hus o burar.

Vi har äntligen skrivit huskontrakt och har läääänge gått i kanin tankar, väntade bara på den perfekta trädgården. Snart är vi där.

Jag och mina barn är väldigt intresserade av en eller två små nya vänner av rasen Teddysdvärgvädur.   Gärna två systrar eller åtminstone två flickor som växt ihop så att dem kan få fortsätta bo tillsammans i en stor utebur med tillgång till resten av trädgården =)   

Blir nog en del kullar för några av er i sommar kanske?? är intresserad i alla fall så bara till o mejla mig , eller skriva här.

Zåmbii3
0

Jag kommer nog ha en eller två kullar till iår där alla honor kommer säljas! :) Bara att kika in på hemsidan ifall du/ni skulle vara intresserade utav kanin ifrån mig! ^^ www.teddytussen.weebly.com Jag bor i Dalarna, men transporten brukar gå att ordna ifall ni bor långt härifrån. :)

// Teddytussens kaninuppfödningHjärta
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~

LIMOUSIN
0

Jag ska para mina honor nu i maj :) finns i borås/göteborg (västra götaland)

Alarmklockan
0

Du har meddelande :)

missan´s
0

Var någonstans bor du/har du möjlighet att åka? 

Själv gäller dvärgvädurar för oss så vi har tyvärr ingen teddybjörn att erbjuda… 😉

Lycka till! 👍

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Bruniz
0

Jag har en svart/gul japantecknad teddydvärgvädurs hane som just parat sig med min svärfars vita teddy!! Jag kan höra av mig om de blir några honor där!! Vi bor i sundsvall/timrå!!

fairy-dust1
0

oj, här kom många svar.. taack !! 😃

#1  Zåmbii 3 , vad blir det för färger?

#2  Limousin, bor också i västra götaland(glömde ju skriva det), har bror i borås, så skulle vara jättebra om jag hittar någon kanin jag gillar där =).. mejla mig gärna hemsida eller bilder så jag håller koll =)

#5 Bruniz- ligger i norrland va? blir nog lite för långt.. men just japantecknade och vita är så fina ,så du får nog en härlig blandning där..

Zåmbii3
0

#6 Kan bli alla möjliga färger! Men kanel, japantecknat, vit blåögd, Madagaskar, viltgul, sen kan dem få wienerteckning också :) någon zobel kan det kanske också bli.

fairy-dust1
0

#7 ska kolla bilderna på din hemsida 😃  när ska dem paras?  blir perfekt med en liten unge om ett par månader så jag får iordning på trädgården också.. 

någon äldre hona skulle inte göra så mycket heller , bara dem är två så dem slipper vara ensamma

fairy-dust1
0

#7 är det Glimma och Aslan som ska paras, hittar ingen bild på Aslan… men åå så söt Glimma är.. kallas hon blå eller vad heter den färgen.. 😊 kan inte det där med färger än

Alarmklockan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här är ungarna :)

fairy-dust1
1

#10 tack…såååå söta.. vad blir det för färger, är inte så bra på det där.. har du någon bild på föräldrarna? =)…  

vill gärna ha fortsatt bilder på sötisarna när de blir lite större.. så svårt att se såhär …o många o välja mellan dessutom hahaah

Alarmklockan
1

Viltgula, viltgula med wienerteckning, zobel blå, Japan tecknade och säkert någon mer färg. Lättare att se om någon vecka :). Men jag skickar bilder till dig på honorna sen när alla är könsbestämda.

Zåmbii3
1

#8 och #9 Dem kommer paras så fort Aslan (eller Amir) blir könsmogen, samt när Glimma återhämtat sig från kullen hon har nu :) Glimma är Viltzobel siames wt och Aslan viltgul wt. Vill tillägga att Aslan och Amir är Glimmas söner! Så detta blir en mor och son PARNING. :) Det är ingenting som kommer påverka ungarna, utan jag gör denna parningen då jag vill kolla Glimmas led så att hon inte bär på några defekter. Skulle ungarna få någon defekt så vet jag att Glimma bär på det, men annars så är dem förhoppningsvis fria från defekter! :) Det ska gå ca 20 generationer av inavel/linjeavel på kaniner innan det börjar påverka ungarna. Dyker någonting upp innan så är det antagligen för att någon utav föräldrarna bär på en defekt. Linjeavel, som är detsamma som noga planerad inavel, stärker bara generna, så då får man snabbt fram om där finns någon defekt, annars så förstärks bara de bra generna. :) Hoppa jag inte skrämde iväg dig nu! Men som sagt så är det ingenting farligt. :)

Bruniz
0

Denna fråga är i fel tråd, men…. Kan man verkligen para mor och son?

Rmk02
0

#13 vart har du fått den informationen ifrån?

missan´s
4

#14 #15 : Som #13 sa så kontrollerar man så att honan inte bär på några defekter på det viset. Det är inget farligt och påverkar inte ungarna, flera som gör sånt och det kan faktiskt vara nödvändigt och bra. http://kaninmagazinet.se/2012/july/allmant-om-inavel.html

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Mulle.Hansson
1

Min kanin är inavlad och det är inga problem med honom. hans mamma och Pappa var syskon då före detta ägarna glömde kastrera pappan Han är väll bara allmänt galen i bland :D

fairy-dust1
0

läste någonstans att betfel kommer just från inavel.. eller är ja helt ute o cyklar..

Zåmbii3
0

#14 Absolut kan man det! Men det bör vara noga planerat och inget man gör bara för att man har "brist på hanar", ska alltid finnas en mening med linjeaveln. (Ska finnas en mening med alla kullar) #15 Har läst på massor om linjeavel. :) #16 länkar till en bra sida med information om det! #18 Bettfel kommer inte från linjeavel. Men det är just bettfel jag linjeavlar för att kolla så att det inte finns i leden! :) Eftersom väldigt många Teddyvädurar i Sverige visat sig vara bärare till bettfel. Därför kommer jag linjeavla på alla nya kaniner jag köper in för min Avel, så att jag kan vara säkrare på att jag inte sprider bettfel vidare genom min Avel. :) Ska försöka förklara lite snabbt hur min Avel går till just nu.. Bettfel kommer alltid i dubbla gener, så båda föräldrarna måste bära på defekten för att ungarna ska få bettfel (att bära på bettfel är inte samma sak som att Ha bettfel). Alltså om nu min hona Glimma är bärare och ärver den genen vidare till någon utav sönerna, Aslan t.ex, och jag parar Glimma med Aslan och ungarna där fortfarande har tångbett över 3 veckors ålder, så vet jag att både Aslan och Glimma bär på bettfelsgenen. Om vi däremot säger att Aslan Inte bär på genen men Glimma gör det, så kommer inte deras ungar att få bettfel, eftersom det måste komma från båda föräldrarna. Så det är ett väldigt jobb att hålla på med linjeavel! Men jag kommer para Glimma med alla hennes söner och tills att det dyker upp någonting (om det gör det) så räknar jag henne som safe. :) Hon är förövrigt en väldigt fin teddyvädur som bör få finnas i Avel, bra päls, bra öron, jättehärligt temperament! Så det är värt att lägga ner allt jobb för att få veta att hon är bra även i generna. :)

[Milicious]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag har två pojkar till salu om du ångrar dig och vill ha hane 😃