Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 466 ggr
wilmis0e
0

Måste man kastrera?

Jag vill sätta ihop mina två honor som är ungefär 9-10 år, båda två. Men jag har inte kastreras dom och från vad jag har hört ska två kaniner med samma kön som inte har blivit kastrerade vara mer svårt att få dem att bli bur kompisar. Eftersom dom visar mer aggressivitet mot den andra? Är det dumt att sätta ihop två honor som är så gamla och som inte är kastrerade?

crystalguurl
0

Jag vet faktist inte.. Jag tycker du provar, utan kastrering :)

Fridaaaa
1

Mina honor är okastrerade, bor i par.

Testa, men på stor yta och neutral plats.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
0

Jag tog över två äldre okastrerade kaninhonor i höstas. De bodde då var för sig och hade gjort så i många år, utom synhåll från varandra. Jag började med att ha dem i burar bredvid varandra och släppte ut en i taget till golvet utanför burarna. När de vant sig vid varandra och umgicks vänligt genom gallret släppte jag ihop dem utomhus. Det blev en del jagande och ridande, men på det stora hela gick det bra. Nu bor de ihop inomhus, men inte i bur. De är frigående i ett rum, och har runt sex kvadratmeter att röra sig på. På en mindre yta tror jag inte att det hade fungerat, för den ena är mer sällskapssjuk än den andra. När någon av dem brunstar kan det bli lite livat, men jag tror ändå att det är bättre för dem att ha en kompis att bo med.

wilmis0e
0

tack för svar:) ska testa att sätta ihop dem och hoppas att dom ska funka ihop eftersom jag i sommar ska jag bo i bodan med dem inomhus och det vore roligare om båda var ute på samma gång. 

hur ska jag börja med allt? ska jag sätta två kompostburar nära varandra eller ska jag sätta ner dom i en och samma bur på direkten eller?

Ljungåsen
0

Här finns en kortfattad instruktion på hur man kan sammanföra kaniner. Jag gjorde ungefär så, minus vitlöken.