Attackerar i buren....
Min kasterade 1 åriga hane, teddydvärgvädur, attackerar mina händer om jag stoppar ner dem i hans bur. Han biter djupt… jag kan alltså ej göra rent i buren medan han är i den… är det någon som vet vad jag kan göra???
Jag har läst någonstans att man ska ta på sig vantar, så du inte får ont, och helt enkelt visa att du inte är rädd för honom och att det inte hjälper att attackera. Alltså hålla kvar handen och fortsätta med att städa. Vet inte hur väl den taktiken fungerar dock.
Ta ut honom när du städar :)
Annars är det grova arbetshandskar (gärna i grovt skinn) som gäller, hade det när jag var tvungen att ta i en riktigt ilsk kanin som bet allt han kom åt.
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Ta ur honom ur buren när du städar. Det kan bli väldigt stresigt för en kanin att vara kvar i buren under städning, tänk dig själv att något stort kommer in i ditt hem och börjar rasera allt i sin väg. Nog skulle man bli upprörd, speciellt om man inte vet att den här stora saken ska ställa allt till rätta sen igen.
En kanin kan känna sig trängd i trånga utrymmen och om en stor hand sträcker sig in i buren är det klart att han/hon kan bli rädd. Om man ska sticka in handen i kaninburen ska man sakta stoppa in handen på sidan av kaninen så att han/hon kan se att du kommer, annars kan dom bli rädda eftersom dom inte ser handen och den kommer i snabb fart. En kanin kan också vara väldigt skyddande om sitt revir och då kan du behöva vänta på att kaninen ska komma fram och nosa på din hand och att han/hon ska acceptera dig. Min kanin nosar på min hand och sen böjer huvudet när det är okej att klappa eller gå in i buren, men tvinga aldrig din kanin för då kan dom bli pressade och agresiva. Vet inte hur bra du förstår engelska men den här videon säger mycket. Vet inte om det blir en länk nu men annars sök på youtube.com och skriv "aggressive Bunny" eller "aggressive rabbit" lycka till :)). https://m.youtube.com/watch?v=1abIFF_fgpY
Okej… Grejen är att han definitivt verkar agressiv… Han är knappast rädd. Han har heller inte alltid varit så här… I början tills han blev könsmogen så var det inga problematt stoppa ner handen osv… Sen kastrerade jag honom och han blev lugn i buren igen… Typ 2-3 månader efter det så började han igen… Känns som jag har provat allt… Mamma hämtade nu en flaska vatten och hälde lite på honom varje gång han attackerade min konstigjorda hand (pinne med en handske) och det verkade han inte gilla, men han verkade typ förstå konceptet… Han gjorde snarare små varnande utfall ist för våldsamt bitande… Har dock hört att vatten inte hjälper… Kommer jag behöva ha handskar, alt ta ut honom varje gång…?
Om han gillar godis, testa att belöna en god gärning istället för att straffa en dålig. Distrahera honlm med mat när du ska städa, eller belöna när han inte attackerar helt enkelt. Tillslut kanske han förknippar städningen med något bra.
Jag skulle ändå köra på att ta ut honom ur buren varje gång. Alla kaniner visar ju inte att de är rädd när de känner stress heller. En av mina honor är en av de kaninerna som hellre tar sin fight än flyr ifrån den. Snällast mot både dina händer och honom att få lite ro. Är ju inte jätte jobbigt att flytta ut honom en stund under städningen heller :)
Har en hona (kastrerad) som vaktar i reviret. Hon hatar när man rör hennes och sambons saker. Om man så mycket som flyttar på en pinne kan man bli biten. Tar alltid ut henne i köket när jag fixar toalådor och städar. Tycker hon blir värre om man utsätter henne för stressen och det är ju svårt att göra det man ska när hon är i vägen hela tiden.