Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 939 ggr
Silfervirre
0

Är detta Tångbett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Vi har en dvv som jag börjat fundera på om hon har bettfel. Hon går i grupp med andra kaniner. Hon har alltid varit den som slitit sina tänder mest. Haft kortast tänder. Jag har alltid haft den där magkänslan att nått inte stämmer. Men då dom sett korta och fina ut så har jag skakat av mig det. Läste om tångbett och började fundera på om det kunde stämma in på damen. Framtänderna nöter mot varandra. Just nu verkar hon dessutom inte kunna stänga tänderna helt mot varandra. De är något sneda, både i skärytan och hur dom ligger mot varandra. Dessutom märkte jag att ena tanden i underkäken verkar vara något bredare/ djupare än de andra. Är det ett tångbett?

[vattenhunden]
0

När framtänderna möter varandra som en tång så kallas det för tångbett, så det är mycket möjligt att din kanin har det om det är som du beskriver. 

Bilden är lite otydlig, lättare att se om man tar en sidobild.

Sedan om din kanin mår dåligt utav det, det vet jag inte. Äter den som den ska? bra hull? Inte problem med t.ex. ögonen?

Silfervirre
0

Här är höger och vänster sida. Ser ut som tångbett på ena sidan och under ett på andra. Eller vad säger ni? :(

Silfervirre
0
emms
0

Det ser ut som bettfel. Tångbett på #2 och underbett på #3 så allt står inte helt rätt till. Att kaninen inte kan stänga munnen kan bero på att tänderna längst in i munnen har blivit för långa pga dåligt bett. Alltså inte alls bra.

På ett normalt bett så ligger undertänderna precis bakom övertänderna fram i käken. Finns sedan 2 små tänder bakom de övre tänderna, undertänderna passar in mellan dessa och framtänderna i överkäken. 

Eftersom hon inte kan stänga käken så är det troligen något fel längre bak och då krävs de veterinärvård tyvärr. Eftersom hon klarat sig bra så länge så kanske det räcker med ett besök då och då för att slipa de bakre om de nu är långa. 🙂

Emma