Tänderna!
Hej. Jag fick reda på för nån vecka sen att min kanin hade under bet, det vill säga att dom undre tänderna är bakom dom främre. Gör det att dom inte äter lika bra som han gjorde förut?
Fast, underbett är när de undre tänderna är framför de övre tänderna. Därmed nöts de inte emot pegtänderna som finns bakom de övre tänderna och därmed fortsätter de växa och kaninen kan då inte äta nej
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Tycker du att jag ska gå till vätrineren? #1
Ja de måste du.
#2 Ja växer de fel kan du behöva slipa tänderna regelbundet eller operera bort dem. Du vill säkert också veta ifall kindtänderna ser ok ut eller om det bara är framtänderna det är fel på.
Jag tycker att du ska kolla hos en veterinär, aldrig roligt att ha ont! :)
Ja, du borde kolla upp det hos en veterinär. Tänderna kan ställa till med mycket annars! Bl.a. så kan magen stanna av och då har du problem!
Du bör kolla upp hos veterinären ifall det är problem med kindtänderna också. Om kaninen är född med bettfel är det mycket stor chans att kindtänderna också växer fel. Om en kanins kindtänder växer fel behöver man söva kaninen och fila ner dem, för de får annars väldigt vassa "nabbar" från tänderna som kan skapa infektioner och få kaninen att sluta äta. Beroende på hur allvarligt bettfelet är kan det i värsta fall vara så att man måste söva ner kaninen och fila alla tänderna en gång i månaden, vilket är stressande och väldigt riskfyllt för kaninen. Min kanin hade bettfel på framtänderna men inte kindtänderna, så vi opererade bort framtänderna på min kanin för att hon skulle slippa stressen av att få den slipade/klippta hela tiden. Så nu är hon en frisk och glad kanin :)