Fungerar jord som underlag?
Halloj! Mina tre kaniner bor tillsammans i en utebur på 12kvm. För tillfället har jag vanligt kutterspån som underlag, men det fungerar inte särskilt bra. En av kaninerna har börjat nysa, vilket jag tror beror på dammet i spånet (köper ändå stabens spån, som ska vara separerat från damm). Eftersom att buren är så öppen så yr spånet dessutom runt när det blåser. Det är inte jättetrevligt precis.. Nu till min fråga, fungerar det att bara lägga vanlig jord över nätet? Jag vill gärna ha marken så naturlik som möjligt, men jag har dessvärre varken möjlighet att gräva ner bottnen eller så gräs där (vilket jag annars hade velat). Om man då lägger vanlig jord (köpt plantjord) i ett ganska tjockt lager (ca 1dm) över hela bottnen, kommer det då att packas och bli så pass hårt att man bara kan räfsa upp skiten? Hade underlättat rejält! Just nu tar det 3 timmar att städa, inga rumsrena kaniner här inte.. Hoppas någon kan svara! Slänger in en bild på buren också. Mvh, Ninni :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
har du övervägt torv? det dammar ju en del innan det lagt sig men sen säger många att det ligger där det ska :)
#1 Jag har just nu torv i toan. Fungerar bra och kaninerna gillar det. Dock blir det väldigt äckligt när det blir blött. Har inte kommit på någon bra lösning på lutande tak än, så för tillfället ligger det bara en pressening över. Den är dessvärre inte så tät, så risken är att torven skulle bli väldigt "kladdig" snabbt. Men det kanske jord också blir? Egentligen är mitt enda krav att det ska bli såpass hårt att man kan räfsa på det utan att riva upp hela lagret. :-)
Hälsningar,
#2 risken med jord är att det blir en enda sörja.. därför är torv ett bättre val om man inte har tak.. :/
Jord blir nog väldigt geggigt.
Sand tror jag hade varit de bästa. Vatten rinner bara egenom, det är inte dammigt. Naturligt! Går att räfsa bort bajs och bra att gräva i! 🙂
Vad fint och stort dom har det! 😍
Emma
#4 Jo det var lite det jag var rädd för.. Jag har hört någonstans att man inte ska ha sand till kaniner? Eller vad är det för sand du tänker på? Vanlig sandlådesand är ju ganska dammigt, i alla fall var den som vi hade det :P TackTack! :-)
Hälsningar,
Spånpellets! Använder vi i stallet och jag tycker inte det dammar i alla fall. Packas dock inte så som du vill att det ska göra men funkar att gräva i och dylikt :) Gillar för övrigt ditt lilla hägn riktigt mycket! :D
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#6 Har haft något liknande i stallet jag med, men vill som sagt att det ska packa sig. Men tack för tipset! :-)
Hälsningar,
#5 Bor i halland och här lever kaniner i sand, verkar inte må dåligt 😉😃
Haha nä men på min förra naturbruksskola hade dom ett hägn för kaninerna och även där hade dom sand som underlag. Vet inte vilken sorts sand dom hade, och vet inte vilken sorts sand man kan få tag i? De kanske är dammigt i början men känns som om de hade blåst bort efter ett tag. När man först lägger dit de kan man ju vattna det. Blir det mer pressat och dammar inte så mycket.
Ett annart alternativ hade ju kanske varit täckbark? Går ju dock inte räfsa på de sättet du vill kanske 🤔
Emma
Jag vet att man inte bör använda kattsand som klumpar sig till kaniner då ifall de får i sig det kan det stoppa upp hela mag/tarmsystemet, kanske det du tänkte på med att man inte bör ha sand till kaniner? Kan inte tänka mig att vanlig sand skulle vara något problem dock.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#8 Det lät ju bra! :-) #9 Att kattsand inte är bra vet jag, det misstaget har jag gjort.. Läste dock någonstans att de kan få sand i ögonen och att det inte är bra att andas in. Men det kanske är en myt då? :-)
Hälsningar,
#10 Det hade jag faktiskt inte tänkt på! Kan nog stämma. Själv har jag innekanin så jag har aldrig riktigt funderat över sand som alternativ.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Vi har sommarstuga vid Hanöbukten och nu när jag tänker efter så är det ju faktiskt väldigt mycket vildkanin där. Så gott som all mark där nere består ju av sand och de bygger gångar och bon precis som vanligt. Så det är kanske bara naturligt då?
Hälsningar,
#12 Här i varberg finns det en halvö där det bor tusentals kaniner på, även där gräver dom gångar i sanden! Kanske kan man blanda i lite jord för att få den lite fuktigare så håller den dammet bättre? 🙂
Emma
#13 Det var en väldigt bra idé, tack! :-)
Hälsningar,
Eller varför inte bara lägga mattor i botten och "tömma" dem när det börjar bli äckligt? Sjukt fin bur du har! Om du vill ha tak kan du bara lägga skivor (kommer inte ihåg vad dem heter) över som ett tak;)
#15 Jag vill som sagt ha ett så naturligt underlag som möjligt, så mattor är tyvärr inget alternativ. Men det hade varit lätt att städa :-) Angående taket så är problemet att det måste luta, så att vattnet rinner av och jag har inte kommit på någon lösning för att få en stabil stomme. Tack förresten :-)
Hälsningar,
Fungerar sån här sand då: http://www.granngarden.se/Hasselfors/Sandlådesand-Hasselfors,-20-kg/p/1184920_BASE ? Blandat med lite jord då. :-)
Hälsningar,
#17 Ja de ser väl jättebra ut 🙂
Du får visa hur det blir sen 😃
Emma
#18 Så bra! :-) Hur mycket tror ni 20kg räcker till?
Hälsningar,
Spån pellets kanske är en bra idé?
#20 Fick det tipset av #6, men där stod det att det inte packas, så tyvärr fungerar det inte. :-)
Hälsningar,
Med taket kan du ju bara lägga upp en regel på en sida som sticker upp och sätta fast taket där och resten lutar ner? :)
Varför kan du inte bara odla gräs i buren? :)
#23 brukar inte fungera att ha gräs i permanenta hagar om de inte är enorma då gräset äts upp (innan det vuxit upp) och då blir det bara jord kvar=geggigt :)
#22 Förstår inte riktigt hur du menar. Eftersom att buren är 4m lång så skulle jag tro att en regel skulle svacka på mitten om man satte fast den på varje kortsida. Det är det som är problemet.. :-)
Hälsningar,
Det kanske ändå är lättast att ordna taket först.. Det måste ju göras förr eller senare och finns där väl ett tätt tak så kanske torv skulle vara bäst i alla fall? Det vet jag ju att kaninerna gillar. :-)
Hälsningar,
#25 on du lägger en regel där jag ritat met rött på bilden(hoppas det är ok att jag lånade bilden) och sen ett plast/plåt/vilket tak du vill ha ovan på det så borde det ju fungera! Alternativt en regel på nån ag sidorna längst till höger/vänster och sen en lägre regel där jag ritat som extra stöd om du vill ha ett tak som bara lutar åt ett håll :)
#27-#28 Tack för tipsen, men luckorna som ligger där nu måste gå att ta på och av och likaså taket. Dessutom måste det nog luta mer så att även snö kan rinna av. :-)
Hälsningar,
#29 ser inte riktigt hur luckorna är fästa o.s.v. men det brukar gå att lösa! man kan ju alltid göra ett tak som går att ta av om man vill(dock lär man behöva vara 2-3 pers till en så stor bur om man gör ett helt tak). Snön skulle man kunna sopa av, så gör jag med bilen då jag inte når upp o sopa av taket, då tar jag en vanlig pisava(stavning?) kvast och sopar av hela bilen med! Man måste ju ändå ut till kaninerna minst 2ggr/dag på vintern så det borde inte va några problem, tar bara nån minut att sopa av ju! :)
Jag tror inte 20 kg sand räcker så långt. Köpte alltid 20 kg säckar sand till min hamster och det är inte så mycket som man tror om jag bara ska hälla det på marken, dessutom vill du ju ha ett tjockt lager med… men säckarna är billiga, på bygg max kostar de bara 40 kr.
Funkar torv tro? Vet inte haha ;D
Zingo ;D
#33 Ja om det inte blir blött. :-) Pappa har lovat att hjälpa mig med taket någon helg framöver. Sedan har jag tänkt att prova att ha spån i halva buren och torv i andra halvan. Fungerar det bra byter jag nog till torv i hela. :-)
Hälsningar,
#35 Tack! Ja det verkar det som. :-)
Hälsningar,
Jag har en liknande bur, med tak. Det fungerar jättebra! Det blir inte blött å äckligt då :)
Zingo ;D