Skaffa kaninkompis
Hej! Just nu har jag en ensam gående fransk vädur och har funderat på att skaffa en kompis till den. Men jag har lite funderingar och frågor om hur, när, vem.
Kaninen jag har nu heter Maggie, hon är snart 1 år och verkar inte bli den största franska väduren. Just nu är hon en klump på cirka 4.6 kg och jag tror att hon inte kommer bli mycket större. Hon kommer nog växa till sig till 5 kg.
Frågor:
Har hört att dom ska vara jämn gamla, hur stor åldersskillnad går det att ha?
Hade gärna inte vilja haft en till fransk vädur, utan en mindre ras som kompis. Men tänker att en för liten ras (dvärgras) inte skulle funka, då om det blev slagsmål skulle den inte ha någon som helst chans att försvara sig. Hur mycket mindre kanin kan man ha med en fransk vädur? Ge gärna förslag på ras.
Vet att kastrerad kille är bäst till kompis för en hona. Hur går det med en hona som kompis? Är det mycket sämre? Någon som har erfarenhet av två honor som går tillsammans?
Vet inte inga mer frågor. Har ni annars några bra tips?, råd att ge mig?
Kommer att ringa en kunnig djur människa också, men tänkte att det var bra att få tips? och råd från så många jag kunde :)
Tack i förhand.
1. Nej de måste inte vara jämngamla. INga av mina par är jämngamla. Går bra ändå. Är personkemin som är det viktigaste
2. Mellanras hade jag satsat på, 3-4 kgsklass.
3. Jag har bara honpar, fungerar toppen mellan mina.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack! Så det hade gått att ta in en kaninunge på 2-3 månader tror du?
#2 Jag sätter aldrig ihop en vuxen med en unge som är under 4 månader, för att ungen ska ha en chans att försvara sig om det behövs.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Okej, det kan jag förstå ;)
Tror säkert att det kan funka med en mindre ras. Allt hänger på personkemin mellan kaninerna. :)
Det brukar ju finnas en hel del kaniner på blocket så du kanske kan höra av dig till någon och få prova så de passar ihop först. Kan ju va skönt att få lämna tillbaka den om de inte går bra ihop..
Själv hade jag en 1,5årig hona och fick låna en 2årig kastrerad hane och de funkar toppen ihop. Hade de bredvid varandra i några dagar innan jag släppte ihop dem och det var inte minsta lilla bråk eller nånting.
Oj sorry för supersent svar :(
Jag hade dem först bredvid varandra på dagarna i den vanliga buren och så kompostgallerbur och efter ett par dagar, minns inte helt men kanske 4-5 dagar så släppte jag ihop dem och de reagerade inte alls. Väldigt odramatiskt. Hanen hoppade ju dock på honan och hon skuttade iväg och så höll de på ett tag innan han slutade.. Så han var tjock när jag fick honom men han gick ner i vikt rätt snabbt :P
Har du skaffat en till eller hur blev det?