Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 461 ggr
LinaN
0

kattsand i lådan?

vi hade en diskussion häromdagen två väninnor som haft kanin bägge två, den ena påstår att kaniner äter kattsand och att det är livsfarligt för dem att ha kattsand i toalådan. Medan andra tjejen sa att det är inga som helst problem att ha kattsand i toalådan.

Ingen av dem har kaniner nu, men jag har ju min angorakille… Vad säger ni? Funkar det eller är det förkastligt? Hade annars vart smidigt att beställa kattsand till både katterna och kaninen samtidigt istället för att handla på olika håll.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ravynsfair
0

Jag skulle inte ha kattsand till kanin men om jag tvunget skulle så skulle jag ha något som är icke klumpbildande. 
Risken är då mindre att det händer knasigheter i kaninens mage om den skulle äta det .
(Finns ju kaniner som äter allt)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Trebit
0

Det finns ju en risk att kaninen får i sig sanden på ett eller annat sätt och eftersom kattsand är gjort för att klumpa sig så kan det lätt stoppa upp i magen.
Jag tycker absolut inte att man ska riskera att kaninen blir sjuk av kattsanden, kaniners mag och tarmsystem är ju så känsligt redan!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Maleficum
0

Vill du köra samma strö till katterna och kaninen så kan du ju köra tex pee-wee strö eller liknande istället. Har använt det till min angora ett tag (just nu växlar jag mellan flera olika strö då jag har flera olika sorter hemma).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Facie
0

Jag kör kattsand, luktfritt, klumpar sig bra och är otroligt lätt att städa ur. 
Dock vet jag att vissa kaniner äter det och därför höll jag uppsikt de första veckorna, men då min hane inte gjorde det var det lugnt.

Pretty wise //

Fridaaaa
0

Rekommenderar inte kattsand till kanin. Dammar en hel del (finns i princip inget som dammar väldigt lite), itne bra om de får det i sig heller.

Men toa-lätt, testat det?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LinaN
0

toalätt har jag provat och det vägrar katterna att gå på. Det är ju mest en fråga om smidighet/lathet så sett. Annars kör jag vidare som jag gjort hitendags.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.