Kanin iFokus

Kanin

Etikettbilder
Läst 1329 ggr
JohannasArt
1

Frigående kanin!

Nu har jag bestämt mig, min kanin ska vara frigående i mitt rum. Har ni era kaniner frigående? Berätta gärna, går det bra? Vad är för och nackdelarna? Visa gärna bilder hur de bor! :-D

Trebit
0

Jag har min kanin nästan frigående (han har en bur men den är mest för att hålla hö och toalåda mm) och det går jättebra. Han är helt rumsren och gnager varken på möbler eller sladdar, men de är skyddade eller undanstoppade i alla fall såklart. Vi använder barngrindar för att stänga av mellan rummen han inte får vara i då vi har tagit bort dörrar för att skapa öppnare planlösning^^ Tycker barngrindarna är mycket snyggare än kompostgaller, de smälter in mer i inredningen. (Modell BabyDan "Guard me") Vi har alltid öppet mellan kök, matplats och hall, och under uppsikt får han vara i vardagsrummet. Då lägger vi ut yogamattor där det är halt och så får han en lång "bunny-highway" genom lägenheten att springa av sig på, mycket uppskattat! Varje dag får jag ju kliva över alla hans tunnlar, leksaker och lådor och det trodde jag att jag skulle störa mig på men jag har vant mig vid att de är där så jag ser dem knappt längre, det är sånt man får ta med djur, likaväl som om han hade varit ett 1,5-årigt barn istället för en 1,5-årig kanin ;) Jag ser inga direkta nackdelar med att ha kaninen fri, det gäller bara att anpassa utrymmet de bor på. Så länge den är rumsren och farliga saker att tugga på är bortplockade så brukar allt vara lugnt. Kanske att man vaknar någon gång vid 5-tiden på morgonen när han tycker att det är en utmärkt tid att springa runt och göra glädjeskutt men det är bara att somna om för mig i alla fall. Dock var jag tvungen att göra mig av med några av mina favoritväxter eftersom de var giftiga. De som inte är giftiga fick flytta upp högt eller hamna i sovrummet. Som sagt, det handlar bara om att anpassa sig själv och där kaninen bor :) Sitter på bussen just nu så har tyvärr inga bilder! Kan lägga upp senare ikväll ifall det skulle vara intressant :)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

JohannasArt
0

Tack så jätte mycket för ett bra svar! :-) Visa gärna foton ikväll.

aliiciaj
1

Jag hade mina kaniner frigående i mitt rum förut. Jag tyckte det var mysigt att ha dem boendes där, fick väldigt bra kontakt med dem. Dock så ville dem vara i min säng hela tiden, så det hände ganska ofta att de gjorde några olyckor där. Vilket är konstigt för de är rumsrena i vanliga fall. Sen kunde de väcka mig på natten genom att hoppa på mig. Det fungerade inte riktigt, så nu har de fått flytta in i ett eget rum istället, där är de rumsrena i alla fall :)

farvendal
1

Jag har mina frigående men funderar tyvärr på att låta dem bli burkaniner igen då de plötsligt fått för sig att gnaga på allt. Förr var de duktiga på att låta bli, men inte nu längre. Allt ska ätas på. 

Man får en otroligt bra social kontakt med dem när de är frigående och känslan av att (nästan) inte begränsa dem är fantastisk. Sen är det ju hälsosammare för dem också, att inte sitta i bur. Tänk dig en liten nin som möter dig i dörren när du kommer hem från skolan/jobbet 😍 Eller en nin som plötsligt hoppar upp i soffan och börjar nosa på dig 😍 

Nackdelen är väl som sagt gnagandet. Man får skydda kablar och lister men det är svårare med möbler. Och att de kan ske olyckor relaterade till kiss och bajs. Mina har dock aldrig kissat utanför sitt bo. Några pluttar har det blivit men inte många. 

En till nackdel i min nya lägenhet som jag flyttar till är att balkongen inte är inglasad (som den nuvarande) så jag måste tänka på att inte lämna balkongdörren öppen när jag inte har koll (kan ju ha grind, men honan hoppar väääldigt bra).

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[SisselaJ]
0

Jag har min kanin frigående, han har tillgång till hela min lilla lägenhet men håller sig till vissa delar. Det fungerar jättebra! Han är kastrerad viket har förbättrat hans rumsrenhet men det har hänt att han kissat i sängen sedan dess ändå, men inte alls som förr då han såg den som den bästa toan i världen. Han har dock en bur, och det tror jag han uppskattar för där har han sin lilla fristad med toa, hö och vatten. Den är ju dock aldrig stängd, och han sover där ofta.
Det är kul med en frigående kanin, och väldigt sällskapligt. Det händer att han hoppar upp i sängen på natten men då är det bara att putta ner honom igen. ;)

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Har haft kaniner frigående inomhus (och sommartid utomhus). Har även haft kanin med kaninungar frigående inomhus (blev dock en hel del kiss torkande då och de var ganska nyfikna och skulle provsmaka det mesta så kunde inte ha krukväxter då de var upp i fönsterna).

Har haft en hona som leta sladdar för att tugga på så hon var lite jobbig att ha inne då man verkligen fick vara noga att skydda sladdarna. Men förra hanen och nuvarande hanen rör inga sladdar så länge de inte hänger ner i vägen där de brukar skutta men ligger de på golvet eller hänger längsmed väggen får de vara i fred.
Min första hona jag hade inne älskade att hoppa upp och ligga i fönstret.

Min förra hane (den viltblå) var mer rumsren än honorna även då han inte var kastrerad. Han kunde däremot tugga på mina tecknarblock om han inte hade pinnar att gnaga på. Annars var han väldigt lugn, var ibland upp i soffan men kissa aldrig där.

Min nuvarande (den viltgula) protestkissa och markeringskissa på lite olika ställen och markeringspluttade över allt inne men det försvann tre dagar efter kastreringen. Har instängslad trädgård så vid bra väder är altandörren öppen så han kan hoppa ut på tomten och komma in när han vill. Han är tyvärr helt blind men klarar sig utmärkt bara jag inte flyttar runt möbler och ställer saker på golvet utan att visa för honom om det är förändringar. Blir ofta väckt halv sex på morgonen också för att han vill kela (röjer runt under sängen tills jag vaknar). Han älskar att springa ut så han kommer direkt man går nära altandörren och det är lite svårt om man själv måste ut men inte vilja att han ska följa med och han förföljer mig ofta på morgonen i hälarna så man nästan snubblar på honom och ska med in på toa.
Man märker att han gillar att vara lös då han ofta rejsar och gör glädjeskutt (lite modifierade då han inte ser och ibland råkar han hoppa in i saker) och speciellt tidig morgon och på kvällen är han riktigt aktiv och springer runt massor. Mitt på dagen är han lugnare och ligger ofta på ett av sina favoritställen och sover.
En fördel med en blind kanin är att man inte behöver ha höga stängsel för att hålla honom borta från ställen han inte får vara (är ett rum som jag måste ha något för annars går hunden in och kissar där så det är skönt med lågt stängsel så det är enkelt att gå in och ut) med de andra gjorde jag självstängande grindar till de rum de inte fick gå in i/ut ur.

Skulle aldrig kunna ha kanin i bur mer än tillfälligt efter att jag sett hur bra dem mår att gå löst och hur kloka dem faktiskt är (har haft kaniner smartare än hundarna).
Fördelarna tycker jag är att de blir mycket mer sällskapliga och kan själva välja att komma när de vill ha uppmärksamhet eller kela, de är mer aktiva och nyfikna och modiga. Man blir ofta glad och uppmuntrad av alla tokigheter de kan få för sig speciellt glad blir man när de gör massor av glädjeskutt eller när de kommer för att hälsa på en när man varit ute eller i nåt rum där de inte får följa med.
Nackdelar tycker jag är att man inte alltid får vara ifred (kan inte yoga utan att ha dem klängandes på en eller är i vägen under en), kan bli en hel del städande (speciellt med långhåriga som drar runt hö och skräp som fastnar i pälsen), blir de uttråkade kan de få för sig att tugga på saker eller göra annat de inte får så man får tänka på vad de kan komma åt (har fått upp tuggade pusselbitar som jag råkat tappa på golvet), de kan lätt springa och gömma sig där man har svårt att få tag på dem när de inte vill bli fångade (för tex kloklippning). Kan bli så vana att röra sig att de får svårt att sitta still när man behöver undersöka dem, klippa klor eller päls.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lajban:)
0

Gammal bild på min fördetta ( dvs döda) kanin ; /

Hästar och kaniner är livet Hjärta

Trebit
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Här kommer lite bilder på hur vi bor för den som var intresserad! Hyfsat nystädat dessutom ;)
Tror vi köpt en ny trasmatta varje månad hittils så snart är väl hela rummet täckt!
Det ligger tre vikter på mattan ut mot vardagsrummet just nu, Benjie har de senaste dagarna fått för sig att försöka "gräva upp" den och rulla ihop hela mattan, så det är lite av en temporär lösning…

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening