Färgfråga
Tittade nyss till min lilla kull som är 4 dagar gamla. Jag är så nyfiken på Vilken färg? de kommer att få. Mamman är vit blåögd och pappan brun zobel. Vet inte Vilken färg? deras föräldrar har. Ungarna har ju ingen päls än men huden är mestadels svart. Jag har förstått att de inte nödvändigtvis behöver bli svarta för det. Det jag upptäckte nu var att vissa har rosa magar. De har ju även rosa bläsar och vissa har rosa nosar, att det betyder att ungarna kommer bli wt förstår jag. Men brukar wt verkligen visa sig på magen? Eller betyder de rosa magarna att ungarna kommer att få någon annan färg än svart wt, typ viltgrå wt eller brun zobel wt? Egentligen borde jag ta ett kort. Men det är för mötkt ute. ;-)
Att de är vita på magen kan betyda att de är viltfärgade. Det vill säga att de har viltzoner. Mycket troligt med viltgrå wienerteckning på ungarna. Men det lär du se först när de börjar bli lite äldre, om du inte redan vet hur en viltgrå ser ut som liten.
För att få annat än svart/viltgrå måste båda föräldrarna bära på samma färggener.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Ok. Tack för svaret! :-)