Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 3899 ggr
zemlathebunny
0

~Critical Care ~

Hej jag undrar bara hur man ska blanda critical care. Hur mycket? Har hört att det fastnar i sprutan? Vad ska man göra?

crystalguurl
0

Jag skulle nog ta lite vatten och sedan bygga på tills det ser bra ut :) Kanske står på förpackningen annars? Om det fastnar kan man nog sticka in tex en ren spik där det ska ut så blir det ett "hål" så kommer det ut igen :)

Evelina!
0

Du drar ju upp blandningen i sprutan och ser då att kommer det ingenting har du förmodligen inte blandat ut det tillräckligt med vatten.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

aliiciaj
0

Även fast det typ bara är vatten så brukar det fastna för mig, och jag använder en relativt stor spruta. Jag brukar använda en liten sked, det brukar funka bäst :)

zemlathebunny
0

Hur mycket pulver? #2

[Melbun]
0

Står på påsen om det är typ en sked pulver två skedar vatten :p Man får ju blanda efter behov, går du efter påsen blir det oftast för tjockt ändå. Blir det svårt att få in i sprutan eller blir luftbubblor häll i mer vatten.

Smultrondraken70
1

Hoppas du inte misstycker TS att jag lånar din tråd för en ytterligare CC fråga:) Om man stödmatar enbart med CC över ett dygn, så ska ju kaninen ha en viss mängd färdig blandning per vikt delat på ett visst antal givor. Vi kan ta en tvåkilos kanin som exempel, och tänka att man blandar enligt anvisningen 1 del CC 2 delar vatten. Hur mycket skulle ni ge per dygn, delat på hur många givor?

crystalguurl
0

#6 Har aldrig matat med CC, fick inte tag på det när min nin var sjuk så blandade pellets då. Jag skulle nog iaf ge 5ml itaget, varran/var tredje timma :) Kan även tillägga att jag stödmatade: 08.00 10.00 14.00 18.00 21.00 Åkte även hem från skolan och stödmatade ;)

[Melbun]
0

#6 Fick anvisningarna 50-60ml per dag åt det en kanin som väger 2kg. De brukar säga 10ml per gång. Däremot så är det bättre att ge lite och oftare. Jag har i princip gett så mycket som går att ge och slutat när kaninen inte vill ha mer. Man får försöka igen lite senare.

Smultrondraken70
0

Tack för era svar:)

FotoAlle
0

Lilla Blå får CC två till tre gånger om dagen plus vanlig mat sedan två veckor. Hon får sin CC i en vanlig matskål. Doseringen är 3 msk per kg kroppsvikt i förhållandet 1 del CC 2 delar varmt vatten per dag. Om det behövs kan man ha i mer vatten.