Katten klöste öra av Valde
Nu är jag bra ettrig på kärringas katt. Har sagt till henne ett X antal gånger att Jamas inte ska vara nära kaninernas inhägnad men se på fan så är kattskrälle där och denna gången lyckades han få tag på den yngstas (Valde) öra. Han rev det blodigt och nu sitter kraken med en bandage runt örat. Han är skärrad och rädd och vill inte ens komma fram när jag lockar med morötter. Hur arbetar ni med kaniner som tror att alla är farliga när det var kattjäveln som gjorde det? Vill ju inte att han ska tro att jag är farlig också.
Jag tror att du kan ha nytta av kompostgallermetoden. Sätt dig så att han måste gå över dig när han ska någonstans, t.ex bajsstället, mat osv. Då måste han gå över dina ben. Detta funkade med min kanin som näst intill blev ihjälskrämd av en hund i alla fall. Hoppas det går bra med din kanin!
Zingo ;D
Blit så trött på allt med katter.. Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra. Skulle börja med ringa veterinären!
Blit så trött på allt med katter.. Jag vet inte riktigt vad jag skulle göra. Skulle börja med ringa veterinären!
Jag tog in han i huset och stängde in han på toaletten med hö, vatten och en morot så han kan få äta i lugn och ro. Sen får ja testa att gå in där själv och sätta mig en stund och se om han vågar går fram. Kattfan är min frugas så det blir ingen ersättning där förutom att ja hasa ut fanskapet i stallet en stund så han får tänka igenom va han gjort.
#4 Katten kommer inte att "tänka igenom vad han har gjort" för att du schasar ut honom i stallet en stund. Och att gräla på en katt för att den har gjort något som är helt naturligt för den, gynnar ingen. Det skadar bara kattens förtroende för dig. Katten är ett rovdjur och kaninen är ett bytesdjur, och ansvaret ligger på djurägaren att se till att kaninen är såpass skyddad i sin bur/inhägnad att risken för rovdjursangrepp minimeras. Även om det aldrig kan bli 100% rovdjurssäkert, så kan man minska riskerna betydligt genom att tex använda vettigt nät.
Så sluta skyll på katten, och ta detta som en väckarklocka att kaninens inhägnad behöver ses över. Nästa gång kanske det inte bara är örat som blir skadat.
Dessutom hade det varit trevligt om du försökte vårda ditt språk en aning när du skriver. Svordomar hör inte hemma på ett forum som detta, anser jag.
Vi har alla lugnat ner oss lite nu efter dagens drama. Valde mår mycket bättre och vågar komma fram till oss. Frugan och jag pratade ut om problemet och vi bestämde att använda kompost galler runt inhägnaden så inte Jamas tar sig inpå nätet för att kunna klösa dom. Problemet nu är att jag kan inte kunde hitta Jamas i stallet, han har förmodligen sprungit ut genom något hål i väggen och inte kommit hem än. Har lite dåligt samvete ifall han blev rädd när jag var sträng emot honom och har rymt. Det är ju fortfarande tidigt men han brukar komma in vid middags tiden och äta med oss men inte idag.