Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 715 ggr
[Sockertoppens_kaniner]
0

Era åsikter/tips!

En av mina kaninungar (hane) ska vara på prov hos en familj som har en kastrerad hona för att se om det funkar, annars flyttar han tillbaka till mig. Frågan är nu vad som blir bäst att göra. Honan är frigående inomhus så hennes revir är ju i princip överallt. Och han kommer ju att vara så mycket mindre än henne, så jag funderar på att ha honom kvar lite längre så han hinner växa till sig lite. Kanske till och med att han stannar här och kastreras och sen flyttar till dem. Eller är det bättre att han är liten så hon får sätta honom på plats? Han ska ju kastreras oavsett för att inte stressa honan. Dilemmat är ju egentligen om han ska flytta till dem vid 8 veckors ålder, introduceras för honan och sen kastreras eller om jag ska ha honom kvar tills han är kastrerad. Som ni hör kan jag behöva era åsikter… :) Hur hade ni gjort?

Love Lejonhuvadekaniner
0

Jag hade haft kvar honom och kastrerat honom sen får han flytta:) Tycker det låter bäst om man gör så. Då kan hanen ju försvara sig själv för är han 8v så är han ju så liten.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

crystalguurl
0

Säger so #1 :)

crystalguurl
0

som*

[Sockertoppens_kaniner]
0

#1 Ja, på ett sätt tänker jag med så. Men samtidigt så känns det onödigt för hans nya ägare att behöva betala kastrationen om det sen inte skulle funka. :/ Då känns det bättre att han flyttar och dem ser hur det känns mellan honom och honan och sen kastrerar honom. Men jag vet inte, så svårt!

crystalguurl
0

#4 Ja :P

[Sockertoppens_kaniner]
0

Någon som har någon åsikt? :)

farvendal
0

Säger samma som #1

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Paxxie
0

Knepig situation! Jag hade nog också tänkt lite som #1. De lär väl behöva dela på dem iallafall innan han kastreras, eller? Är faktiskt osäker på hur man gör när man kastrerar unga kaniner, men när de är vuxna brukar man behöva vänta drygt två månader för att alla spermier ska dö.  Man borde väl behöva introducera dem på nytt efter det, antar jag.

Sen tror jag inte att de behöver fungera ihop när de är båda könsmogna bara för att det gick bra när hanen var en unge. Mycket förändras ju under den tiden.

[Sockertoppens_kaniner]
0

#8 Ja, jättejobbigt! :/ Om han flyttar dit vid 8-9 veckors ålder så kommer han ju ändå inte bo med honan direkt. Utan de får ju vänja sig vid varandra och träffas på neutral mark och hela den biten först. Han är ju inte könsmogen då så tror inte att han kommer att vara så mycket på henne på det viset. Hon är kastrerad så hade inte hänt så mycket ändå. ;) De kanske kan fortsätta att bo separat tills han är kastrerad och sen börja flytta ihop på riktigt? Det knepiga är ju att om han stannar hos mig tills han är kastrerad och sen flyttar dit och inte kommer överens med honan så har ju kastreringen varit i "onödan" för den nya ägaren. Tanken är ju att han ska vara hos de på prov för att se om det funkar mellan honom och honan. Usch, vilket dilemma…

Paxxie
0

#9: Det kan ju absolut vara en ide att ha de separat tills han är kastrerad! Då blir de ju vana med varandra utan att behöva gå igenom ett utbrott vid kastreringen.
Om honan redan är kastrerad dock är det ju inte lika "farligt" att ha dem ihop och om de trivs tillsammans är det ju bara bra . Det enda jag tänker på är att bara för att de går ihop innan kastreringen så är det ingen garanti för att de kommer fungera ihop senare.

Men ja, förstår absolut att det är ett dilemma! Hoppas det löser sig på något vis D:

em.nord
0

Fast det är ju en kostnad med kastrering som kan kännas onödig. Och onödig risk för hanen. Anser jag. Det finns stor chans att det funkar ändå. Testa att ha de ihop ändå, om honan nu är kastrerad. Kanske finns nån neutralt rum honan inte varit i?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Sockertoppens_kaniner]
0

#9 Ja, det hoppas jag med! :) #11 Precis så tänker jag med. Kan ju testa att ha de tillsammans utan att han är kastrerad. Funkar det inte så kan kastreringen kanske underlätta. :) Tack för era tankar!