Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2097 ggr
jejoh78
0

Orolig!

Jag är orolig för att min kaninhona inte diar sina ungar. Jag fick svar igår att de endast gör det 2 gånger per dygn. Men hon bor ute och jag ser buren från fönstret. Jag höll koll hela kvällen igår men mamman sitter i andra enden av buren HELA tiden?! Min fråga är: Hur länge överlever kaninungar utan att dia? Ska kolla till ungarna snart och förhoppningsvis är de runda om magen och vid liv!

fsigge
1

Jag tror inte att du har stirrat på din kanin exakt hela tiden i en hel dag. Vissa kaniner diar bara sina ungar 1 gång per dag och det kan ta runt 1 minut så det går fort. Eftersom att de bara får di 1-2 gånger per dag är det livsviktigt att inte missa ett mål. Om en unge inte får di på en dag kommer den nog inte överleva. De växer mycket på enbart 1 dag och kommer inte då växa som sina syskon. Då har det också svårare att ta sig fram och få di.

Frida

jejoh78
0

Haha nä jag har inte stirrat på henne precis hela tiden förstås. Man blir ju lite nojig. . Det är första gången vi har kaninungar. Jag var ute och tittade till dem nu och alla är vid liv!:-)

[Sockertoppens_kaniner]
1

Precis som #1 säger så diar mamman ungarna 1-2 gånger per dygn och då i ca 5 minuter. Har aldrig sett min hona dia sina ungar. De gör det helst ostört. Så länge ungarna har runda magar behöver du inte oroa dig. :)

jejoh78
0

Ok, tack. :-)

em.nord
0

Får de inte mat så syns det direkt och det går fort :) så är de runda och pigga så får de mat :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[Nikita14]
0

Som andra tidigare sagt:  mamman diar 1-2 gånger/dygn, och då korta stunder.  Så det är mkt vanligare att inte se det än att se det!  

Jag såg mina ungar bli diade en gång,  och det var först då de var 3 veckor gamla!

jejoh78
0

Tack. :-) Jag vet inte om de är så himla runda. Måste kolla till dem igen senare. Men alla rör sig och någon pep till lite när jag tittade sist. Nu är de små snart 2 dagar så dem måste ju ha fått mat tycker jag.

emms
0

#7 Om du är orolig kan du sätta för ett halmstrå eller liknande för öppningen så honan måste flytta på det för att komma in till ungarna. 🙂

Emma

jejoh78
0

Det var ju smart! :-)

crystalguurl
0

#8 Smart  😃

jejoh78
0

Nu tittade jag till dem. Tycker inte att de är så runda men dem rör sig och piper…

[Sockertoppens_kaniner]
0

#11 Det är deras magar som ska vara lite runda. Mina ungar har inte varit jätterunda de första dagarna utan har sett ut som korvar typ. Men alla har fått mat och mår bra idag. Säkert ingen fara med de. Oroa dig inte! :)

jejoh78
0

Ok. :-) Ska försöka att inte oroa mig så mycket.

jejoh78
0

Imorse såg de lite runda ut om magen, så mamman har nog matat dem under natten. :-) De rör sig och låter mer än igår också. Det borde vara ett bra tecken tycker jag.

[Sockertoppens_kaniner]
0

#14 Låter bra! :)