Skaffa kaninunge?
Hej! Jag har ett intresse av att köpa en kanin, helst en unge. Jag hyr en kanin nu som jag ska ha under sommaren. Hon är en dvärgvädur på 2 år. Jag hyr henne för jag har aldrig haft en kanin och jag visste inte om jag gillade det. Men jag tycker det är jätte roligt med kaniner. Jag kan köpa henne sen om jag vill men jag är somsagt sugen på att köpa en kaninunge. Jag är bara lite rädd för att tappa intresset… Jag är 13 just nu och jag skulle helst vilja ha en dvärgvädur. Men dom kan leva till över 10 år och det är inte så säkert att jag vill ha en kanin när jag är 23… Jag vill verkligen inte behöva sälja stackars kaninen bara för att jag tappade intesset.. Sen är lite rädd för det här med tonåren. Har hört att dom blir jätte sura och jobbiga då och attackerar mm. Tycker ni jag borde köpa en kaninunge eller en lite äldre kanin? Tacksam för svar! =)
Tycker du ska fortsätta hyra den kaninen du har nu. Och senare köpa hen om du fattar fäste för intresset.
M.V.H Snuttefia
Men titta på den här länken:
Tycker inte du ska köpa en kanin än.
M.V.H Snuttefia
Hade fortsatt hyra den du har eller köpt henne.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Trivs du med kaninen du har som sommarkanin så behåll henne:) hon är ju lite äldre, tonåren är avklarade, men framförallt får du ju en kanin du redan känner. Ser ingen egentlig fördel med att ta en unge mer än att dom är söta:) vi har två kaniner, den ena var en hyrkanin som vi behöll för att vi gillade hennes personlighet ( härlig tjej med attityd) och den andra köpte vi 4 månader gammal.
Prata med personen du hyr från och säg att du vill låna kaninen på obestämd tid så du har möjlighet att lämna tillbaka henne till sitt gamla hem.
M.V.H Snuttefia
#4 #5 Enhetlighet gillar jag inte riktigt henne, hon morrar och fräser åt mig så fort jag ska sticka in handen. När jag ska ta spaden och plocka upp lortarna så börjar hon stampa och morra. När jag ska ta ut henne ifrån buren (när jag ska t.e.x städa buren) så får min syster göra det för jag vågar inte.. Hon fick springa runt i uterummet också nån gång, då gick det bra till jag skulle sätta henne i transportburen. Hon började morra och stampa och det tog minst 10 min för mig att få in henne i transport buren. Om jag skulle köpa en ny kanin så är jag rädd för att den ska bli likadan och då har jag ingen att ge tillbaka den till. Jag har heller inte berättat för mina föräldrar om min hyrkanins beteende, dom har betalat rätt mycket för den.. Vet inte alls vad jag ska göra..
#6 Om du visar att du är rädd, kan du förstärka det beteendet.
Bättre att vara ärlig samt prata med kaninägaren som kanske kan ge dig råd
Jag tycker det är bättre att köpa en vuxen kanin, då vet man vad man får. Men det är klart, de är söta när de är små också😍 Jag skulle nog se mig om efter än annan än den du har på lån nu.
Om jag var du skulle jag nog leta upp några andra vuxna, eller åtminstone lite äldre kaniner och hälsa på dem. Om du skulle fastna för någon så kanske du kan köpa henne/honom. På så sätt kan du hitta en kanin som passar dig bra👍
Om honan som du hyr just nu morrar och visar aggresiva tecken skulle jag inte välja att behålla henne. Det är bättre du skaffar någon annan då som har ett bra temperament.
Vänliga hälsningar Ellen 

Håller med #7. Prata med uthyraren/kaninägaren (ta hjälp av dina föräldrar föreslår jag) och beskriv kaninens beteende, är uppfödaren seriös så får du säkert byta till en annan kanin.
Uppfödaren verkar väldigt seriös. Det var även första gången för denna kanin att bli uthyrd. Om jag ska köpa en annan kanin så tänkte jag mig en hermelin? Ni som har erfarenhet av rasen får väldigt gärna skriv om den! Sen är det även så att jag åker på semester om cirka 2 månader och kommer vara iväg i 3 veckor.. Borde jag vänta och köpa kaninen efter semestern? Eller ska jag köpa den nu och ha någon som passar den åt mig?
#11 Skaffa dig inte någon kaninunge nu. Du är för ung och oerfaren, ta hand om kaninen du ska ta hand om först. Även om det är en bråkig kanin så är det viktigt att lära sig ta hand om dessa med. För din och kaninens skull så skaffa ingen än.
M.V.H Snuttefia
#11 Efter semestern. Men hade jag varit dig hade jag fortsatt hyra eller köpt vuxen.
Hermeliner överlag är ganska spralliga kaniner, många är inte "mysmys" som dvärgvädur är överlag.
Attackera ska de inte göra ens i tonåren, men kan ändra beteende lite o bli lite labilare, rastlösa o o-rumsrena. Hör av dig om du intress, har ungar flyttklara juni o trevlig vuxen runt 1 år, rasen är dvärgvädur, i Sthlm 😉
Mitt förslag är att du kollar typ Blocket efter en 1-3 år gammal kanin som behöver ett nytt hem. Du vet vad du får och du gör kaninen en tjänst.
Men för allt i världen, köp inte en unge på en djuraffär. 😉
Jag hade köpt en vuxen kanin om jag var du :)
Du kan ju åka till en uppfödare och kika runt på olika vuxna kaniner och se vilken av de som har snällast temperament :)
Jag hade köpt min kanin efter semestern då kaninen i början behöver lära känna dig.