Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1098 ggr
Katniss
0

Kanintips

Hejsan! Jag har nyss fått en kanin, och undrar vad jag bör tänka på. Kan ganska mycket men vill gärna ha lite tips? :)

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
0

Inte gå i sele före 12 veckors ålder
Inga saltstenar, mineralstenar eller kalkstenar
Ingen gnagarblandning.
Sitthylla/hus = måste finnas i buren.

Vet inte riktigt vad du vill ha tips? på eller vad du kan?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Katniss
0

#1 Tack :) Kaninen är fyra år gammal, den har inte fått några mineral/kalk/saltstenar. Den har pellets och hö samt ett litet hus i buren. tips? om ätbara frukter/grönsaker och liknande. Vilka märken som rekommenderas, hur mycket pellets och hö den bör ha, hur många gånger om dagen man ska mata den m.m.

R.I.P. Anton 💔

Exempeel
1

Hö ska den ha tillgång till hela tiden, även vatten. Pellets däremot är olika, några väljer att dela upp det på två och ge lite på morgonen och lite på kvällen medan några ger allt på morgonen/kvällen. Mängden pellets beror på rasen och vikten och hur mycket den behöver, vissa behöver inget alls. (:

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

Katniss
0

#3 Får kolla vad som gäller för just Anton ( det heter han ) Men, de första dagarna, hur mycket bör man vara med honom?

R.I.P. Anton 💔

Elsaharr
0

Först, tycker jag att du kan låta honom vänja sig vid sitt nya hem. Jag satt mycket med min kanin i början, alltså i hagen på en filt när jag såg på film, läste osv. Då började han lita på mig. Ett tips? jag har är att inte gå för fort framåt med kaninen. :) Btw, vad är det för ras?😄

Zingo ;D

Katniss
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Dvärgvädur :)

R.I.P. Anton 💔

[selmatelma1]
0

Söt va han I allefall. ☺☺.

Katniss
0

#7 Visst är han :)

R.I.P. Anton 💔

[RC1393]
0

Förra ägaren borde ha skickat med övergångsfoder eller åtminstone informerat om vad och hur mycket han ätit hittills. Märke är svårt att säga för pelletsen ska matchas efter höet, det finns ingen pellets som är universell. Vad man också bör tänka på är att alla kaniner behöver inte pellets, bara 4 av 16 kaniner här hemma käkar pellets just nu.

[Zachapacka]
0

Inte fritillgång på pellets. Bara kanske två tre msk eller liknande. Men precis som ovanstående säger så kanske han inte behöver pellets. 

Annars så ha någon gren i buren (äppel är uppskattat). Alltid rent vatten. Låt han få vara ute och hoppa i sele/hage/liknande någon/några gånger i veckan. 

Slösa inte dina pengar på att köpa kaningodis utan ge en morot istället, både billigare och nyttigare. 

Se till att hålla hyfsat rent i buren. 

Ge gärna någon grön grönsak varje dag (broccoli, spenat, rucola, kirskål).

Umgås ofta med honom (särskilt om han bor ensam). Trick träna är jätte roligt. men låt bli att bära runt på honom. Kaniner gillar inte att bli burna. 

Har du någon mer fråga så tveka inte att fråga 😃

Katniss
1

#10 han fick pellets hos förra ägaren, och det verkade passa honom. Han har två grenar i buren (dessvärre inte äpple). Tänker inte köpa kaningodis eller gnagarblandningar, vet att de är onyttiga och inte alls bra för kaniners känsliga mage. Han verkar väldigt skygg för att bäras, några tips? om vad man kan göra för att sakta men säkert känna sig trygg i att bäras korta sträckor (nödvändigt för kloklippning mm)?

R.I.P. Anton 💔

Katniss
0

#9 Har tyvärr inte fått något övergångsfoder, men han är i alla fall van vid att äta pellets.

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
1

#12 Pellets finns flertalet märken. Så hoppas han inte blir dålig i magen nu av annat än vad han är van vid.

[Zachapacka]
0

Umgås mycket med honom. Klappa honom och ge honom godis utan att försöka bära honom. Då kommer han inte förknippa dig med massa bärande utan förknippa dig med godis och härligheter. Sen när han är helt trygg med att du tar överallt på honom kan du försöka bära honom. Låt det ta sin tid.😉

Katniss
0

#13 fick med pellets av det märket han är van vid ;) #14 Jag har klappat honom en del och har gett honom lite godis (en äppleskiva och maskrosblad) Han verkar väldigt glad i alla fall, när man kommer ut till honom springer han genast fram till gallret och börjar springa i cirklar i buren. Ett riktigt energiknippe har jag fått, verkar det som :)

R.I.P. Anton 💔

Fridaaaa
0

#15 Du skrev ju att du inte fick med i #12

Katniss
0

#16 är lite förvirrad.. Jo, men då har jag övergångsfoder :)

R.I.P. Anton 💔

fsigge
0

De flesta kaniner tycker att det är läskigt att bli upplyfta. Det är ju inte konstigt alls då de kopplar de till att bli uppburna av rovdjur åvanifrån. Det är bara att öva och öva. Det kommer ta sin lilla tid. Han var jättesöt och ser ut som en goI och framåt kanin. :-) Lycka till med lille vännen. :)

Frida

Katniss
0

#18 Tack för tipset :) Ja, han är väldigt snäll, och verkar trivas väldigt bra :)

R.I.P. Anton 💔

Elsaharr
0

Umgås med han mycket så tror jag att han kommer bli en superhärlig kanin! :D

Zingo ;D

Katniss
0

Tänker göra ärt-snacks (mosade ärtor som sedan torkas i ugn) Någon som vet hur länge det bör vara i ugnen? (På 50 grader) och hur mycket man kan ge kaninen om dagen/veckan?

R.I.P. Anton 💔

Katniss
0

Man kan väl torka brännässlor i ugn?

R.I.P. Anton 💔

emms
0

#21 brukar ta några timmar, gå dit och kolla någon gång i timmen och se om dom är torra :) #22 ja det går bra, men går lika bra att torka utanför. Sålänge det hänger ligger luftigt! :D

Emma

Katniss
0

#23 tack :) brännässlorna är i ugnen, när de är klara får vi bara hoppas att de blir uppskattade :)

R.I.P. Anton 💔

Katniss
0

Har haft honom i fem dagar nu, tror ni att man kan försöka bära honom nu? Eller ska man vänta lite? Jag tror att han inte är van vid att bli buren, och vill inte stressa honom :).

R.I.P. Anton 💔

Trebit
1

Testa om det är okej att klappa honom på magen och hålla händerna på de ställena som du kommer ta på när du lyfter. Gillar han det inte så får du sakta men säkert vänja honom vid att du hanterar honom. Många kaniner gillar av sig själva inte att bli lyfta, men med träning kan man få dem att i alla fall acceptera det. Lycka till! :)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

crystalguurl
0

#25 Låt honom vara ett tag till. Jag lyfte mina första gången efter ca 15/1månad dagar för att klorna var för långa ;) (Förra ägaren had inte klippt när dom åkte)

Fridaaaa
0

#25 Ja du kan bära honom, jag brukar aldrig vänta mer än 1-2 dagar 🙂 (beroende på kaninen med såklart)

missan´s
0

#25 Det ska nog inte vara några problem, så ja det tycker jag du kan. 

En till sak att tänka på är att motionera honom mycket. Skaffa en stor Hage till honom där han kan springa på dagarna och sätt gärna in lite aktiveringsgrejer där som t.ex hinder och tunnlar, det brukar uppskattas. 

Lycka till med honom/henne! 😍

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Katniss
0

#29 det ska jag :) #28 Ja, det gick inte särskilt bra. Han är som sagt inte van vid att bli buren, och han sprattlade så mycket att jag efter någon sekund var tvungen att sätta ner honom. Han lät mig inte försöka igen, utan liksom tryckte sig ner mot marken, så jag valde att ta det lugnt och försiktigt och först och främst lyckas locka upp honom i knät med äppelgodis. Jag får väl hoppas att han snart låter mig bära honom, vill kunna göra det innan motionerar honom med koppel (om en hund eller katt skulle komma) #26 Har lyckas lyfta frambenen några gånger innan. Några tips? om hur man lättare kan få honom att acceptera det?

R.I.P. Anton 💔

crystalguurl
0

#30 När du lyfter frambena kanske du kan ge något gott? :)

Katniss
0

#31 Ja, ja brukar ge godis när han klarat det och stått stilla. Det är bara nästa steg jag är osäker på, vad jag ska göra för 'träning' härnäst :)

R.I.P. Anton 💔