Utebur
Nu har jag då tänkt att börja att burbygge under vintern då jag till nästa sommar tänkte göra om kaninen jag har nu och den kanin jag snart kommer att få hemt ill utekaniner året om.
Hur stor bör en utebur för två dvärgkorsningar vara? (ska även ha en Hage till dem som de får vara ute i på dagarna. Kan förresten kaniner vara ute i sina hagar även på vinterna då de är snö och så?)
Och hur stor bör bo delen vara? Ska de ha en varsin eller ska de dela på en?
Om man har en beteshage under buren så måste man ju göra håll i botten på buren för att ha en trappa gör inte det så att de kommer bli kallt eftersom det är hål i golvet?
Jag funderar även på om jag ska göra en bur som sitter ihop har en bo del i varje sida och som man kan spärra av i mitten utifall att kaninerna börjar bråka eller så. Låter det som en bra ide?
Skriv gärna mera saker man bör tänka på ^^
Bör och bör.. Sånt är väldigt svårt att säga. Större är bättre!
Jag skulle väl säga minst 120x60 men gärna typ 160x70, eller ännu större om du själv vill.
Lagen säger minst 100x50 för kaniner under 3 kg men det känns alldeles för litet tycker jag!
Bodelen, tja. Ska du köpa ett hus eller tänkte du bygga ett själv?
Det blir kallt i buren men med massor med halm ska det inte vara någon fara! Dom kan vara ute även på vintern, men du bör försöka vindskydda buren på något sätt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag hade väl tänkt att bygga in bodelen i själv buren ^^
Just det på tal om bodel vissa säger att man ska isolera den medan andra säger att man inte bör göra det. Hur ska man göra ska man isolera eller inte?
#2: Om man inte vet vad man gör när man isolerar så kan det lätt bli så att man stänger INNE kylan istället för att stänga den UTE. Och det är ju inte bra, då blir det ännu kallare :/
Så om du inte är proffs och kan sånt så skulle jag säga - proppa halm så klarar dom sig fint ändå :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Okey bra ^^
Hur långt över marken bör buren vara?
Och storleken på bo delen hur stor bör den vara? Och ska de dela på en eller ha en varsin?
Lycka till! ;)

Du om du bygger "bo del" så kommer antagligen kaninen kissa och bajsa där inne .. Dom gör så sa uppfödaren. Så jag skippade bo delen har istället en dörr med när och andra dörren är nät med genomskillnig plats över så att mina bäbisar kan kolla ut . + att det alltid är ljust och fräscht

Ska kaninerna bo ihop=?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Om det funkar så ja ^^ Men annars då får jag väl bygga två burar