vattenbaserad oljefärg? bur
Hittade en vattenbaserad oljefärg på ÖoB. Jag tänkte att det vore praktiskt att kunna ha färgen på både in och utsidan på en bur. Skulle det kunna funka? Vad använde ni för färg på insida och utsida om ni har byggt burar?
Frida
Jag säger alltid att färgen ska vara till djur. Ekologisk brukar vara bäst. Och man kan även fråga om färgen är barnvänlig. Alltså "kan jag måla mitt barns säng som den kommer tugga på med denna färgen" fråga. Är svaret ja så är det ingen fara.
Finns tydligen alltid något som inte är så bra i färg då det måste hålla liksom. Så det inte börjar mögla. Men anser att kan ett barn tugga på färgen så är det okej för djur med.
Läste detta på internet: "Alla vattenbaserade färger är i stort sett miljövänliga och är inte hälsofarliga heller. Typ; slamfärg, akrylfärg, latexfärg, vattenbaserad lackfärg, vanlig väggfärg inomhus osv.
Färger som inte är vattenbaserade består av färger som använder ett annat lösningsmedel än vatten som t.ex. lacknafta, tinner, terpentin osv. Dessa är i regel hälsofarliga och inte miljövänliga. T.ex. Linoljefärg, oljefärg, alkydfärg."
Så är den vattenbaserad och en oljefärg så är det en hybrid av vad jag kan läsa mig till och då kan oljedelen vara skadlig?
Nu känns det som om jag bara babblar en massa haha! Mitt tips? är att gå till ett byggvaruhus eller färgbutik och prata med någon som kan sina grejer. Ö&B känns lite svårare. Men du kan ju fråga i en färgbutik om vattenbaserad oljefärg är okej.
Emma
Men det är ju många som använder linoljefärg till sina burar?
Frida
Jag har också sett att folk gör det? Ska snart måla jag också så jag följer gärna konversationen!
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Det är väldigt jobbigt med detdär med färg! Ska man slippa måla insidan? Vill ju helst göra det då det ser och blir lättare och bäst att göra.
Frida
Rustas golvfärg använder jag invändigt i burarna, den är inte farlig för kaninerna. Tror att ÖB's golvfärg är typ liknande, har dock för mig att den var lite dyrare än Rustas.
På utsidan har jag Rustas väggfärg (har mina burar inomhus i stall), grundar med den vita (det gör jag också när jag målar med golvfärgen, alltså grundar med den vita väggfärgen) och sedan målar jag på någon färgglad färg. Dock håller väggfärgerna inte så bra för kiss (jag har några hanar som skvätter mot burarna mittemot😛).
#5 är http://www.xn--ob-eka.se denna en liknande färg? Går den bra?
Frida