Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 659 ggr
[spruttplutt]
1

Dräktig?

Hej skulle behöva lite hjälp om vad det är som är "fel" med min kaninhona!

Hon började bete sig väldigt annorlunda för ca 3 veckor sedan strax efter att jag hade varit bortrest och haft kaninvakt åt henne och min andra kanin ( okastrerad hane). Det började med att hon var väldigt sur, man fick inte lyfta henne och ville inte alls att jag skulle hålla på med henne, vilket jag tyckte var väldigt konstigt då hon alltid har varit jätte gosig och vill hela tiden vara runt en. Det började alltså efter att jag kom hem igen. Tänkte då att det kanske kunde vara att hon hade kommit in i tonåren. Men nu idag började hon boa i halmen ( hon har inte dragit päls utan bara grävt som en grop med halm och hö) och när jag kände på magen märkte jag att den är väldigt stor och spänd jämfört med hur den annars är, sen är även hennes spenar svullna, hon har även börjat vila väldigt mycket. Ringde till personen som hade varit kaninvakt och frågade om dom hade varit tillsammans nånting medan jag var bortrest, och då kom det fram att kaninhonan hade rymt till hanen när inte personen var i rummet… 

Kan det vara så att hon är skendräktig? även fast hon varit såhär i ca 3 veckor?

IdaL
0

Om honan och hanen varit tillsammans så är hon nog dräktig.

missan´s
0

Säger samma sak som #1, hon är säkerligen dräktig. Parningen kan gå på bara några sekunder så det är stor chans att det blir ungar. 

Var väl förberedd på att det kommer en kull om någon vecka och läs på mycket. Ett tips? är Kaninmagazinets artikel om Avel och ungar.

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor