Rasslar tänder!
Min kaninhona Bambi på 1 år har börjat att rassla tänder hennes framtänder ser ut som att ha vanligt helt okej bett men är rädd att hon ska ha bettfel längre bak i munnen vad tycker ni att jag ska göra?
Du kan ju be om en undersökning hos en veterinär. Det går att se ganska väl om en kanin har bra bett eller inte utan att behöva söva. Jag kollade bettet på min kanin igår hos en veterinär. Hon använde sig av typ en sån här aparat som läkare har för att kolla i öronen. Det gav en ganska tydlig blick över hur kindtänderna såg ut. Men det gäller att man har en snäll kanin då som kan vara still, annars kan man behöva söva för att se kindtänderna. Det är väldigt svårt att själv se om kaninen har bettfel, tänderna sitter så pass långt in. Men om hennes framtänder är bra borde hennes kindtänder också vara det. För om det är nedärvt bettfel att tex underkäken är för stor då påverkas både kind och framtänder. Det är om kaninen skadat tänderna som det kan handla om att bara några av tänderna är fel på. Bettfel brukar ge symptom hos kaninen som att den dreglar, är blöt under munnen, äter på ett konstigt vis, dricker mer, äter mindre med mera. Har inte läst någonstans att rassla med tänderna är ett bettfelssymptom. Kaninen jag kollade tänderna på hos veterinären igår brukar rassla med tänderna, och hon hade bra kindtänder. Har din kanin fler bettfelssymptom eller om du är orolig bör du göra en undersökning hos veterinären.
Hur mycket kostar en tandundersökning typ?
Vad menar du med rosslar tänder? Kaniner kan knapra med tänderna även när dom inte äter. Ofta när dom är lugna och blir klappade eller om dom är avslappnade. Gnisslar därimot kaninen tänder och inte ser avslappnad av utan spänd och liknande kan det vara ett tecken på att den har ont.
Emma
Som en vanlig undersökning. På en del kliniker står det på hemsidan vad det kostar. När jag var där igår fick jag det för 400 kr, fast egentligen kostar det 590 kr men jag fick rabatt för vi känner dem som jobbar där. Men allt mellan 400-600 kr är väl vanligast för en undersökning. Viktigt är dock att man går till en kaninnkunnig veterinär som vet hur kaniners kindtänder ser ut.
Min kanin knaprar när han tycker det är mys :)
Zingo ;D