Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1517 ggr
[Zachapacka]
0

Mjukaste ströet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Min ena kanin har fått trycksår på båda bakfötterna. Just nu använder jag halm med tidningspapper i botten i hela buren och i toa lådan. Men jag undrar om vanligt kutterspån är mjukare? Eller något annat?

Men jag måste säga att jag är väldigt förvånad över att han har trycksår eftersom att han är en normalviktig liten gotlandskanin och hans burskompis (dotter)  har inte ett tecken på trycksår.

Maleficum
0

Skulle nog ha torv istället för spån i botten. En ganska tjockt lager torv har lite "shvung" i sig (dessutom brukar de älska att böka runt i det om du har en liten del utan halm på). Tycker det ligger bättre än spån också som är mer flygigt och flyttar sig lättare.

Något annat som blir väldigt mjukt och fluffigt är halmpellets som man fuktat och låtit svälla lite och sen smular sönder. Lite mer jobb men kanske kan vara ett alternativ i toalådan? Kan man dessutom använda kattspade när man städar för det klumpar sig när det blir nerkissat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
0

Easyströ är mjukt och skönt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RebeccaG
0

Carefresh är mjuk. 
Har en kompis som har hermelinrex och hon har haft problem med trycksår, dessa har blivit bättre med carefresh👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

emms
2

Sitter han mycket på sin sitthylla/hus? Då kan man ju även testa att lägga dit några lager fleecefilt så det blir mjukt där med.  :)

Emma

fossingen
3

#0 Släng in en madrass i buren med en filt på som du tejpar fast på baksidan. Då det där trycksåret inte ser så fint ut. Sen rengör området med klorhexidin  och smörj in varje dag med inotyol och köp vet flex co (bandage) och kompress (non woven swabs) som du kan linda om tassen med.

Får den av bandaget eller får loss det sitter det helt enkelt för löst eller är dåligt omlagt, men se till att aldrig strecha ut bandaget. När bandaget är på plats ska kaninen sitta på alla fyra och du ska kunna få in en penna eller ett lillfinger emellan så det inte stasar.

Annars får du helt enkelt smörja in varje dag med salva och ja, jag har provat massor. Inotyol är den bästa och den irriterar minst och det blir bra mycket fortare.

När det väl blivit bra kan du självklart fortfarande ha kvar madrassen. Jag har madrass till mina två större kaninen just för att de lätt blir torra om tassarna annars. De väger helt enkelt mer och behöver mjukare underlag.

#1 Isåfall måste det hinna torka först, annars blir det bara värre för tassarna.

#4 På sitthyllor brukar jag tejpa fast en matta med bomull under mattan så de har lite mjukhet. Vissa kaniner sliter dock bort detta. Annars kan man fästa kardborre under. Alt skruva fast.

crystalguurl
0

Ta skumgummi i botten kanske? Sedan filt över, torv och till sist halm? :)

[Zachapacka]
0

Tack för alla tips?. Ska införskaffa något Care fresh liknande så fort som möjligt. :D

och så ska jag testa att lägga in lite filtar i buren, hoppas de inte får för sig att kissa där bara.

[Zachapacka]
0

#5 Då jag bor lite avsides så kommer jag inte kunna köpa något förens måndag. Går det att använda någon dryg oparfymerad hudsalva medans eller skulle det förvärra saken?

emms
0

#8 Tror inte det skulle skada. Man smörjer ju in torra hundtassar. 
Helosan används mycket inom jordbruksdjuren, kor/grisar/osv och har tydligen väldigt många bra användningsområden. Används på torra spenar och sår och sådant. Det är inte heller giftigt 🙂

edit: helosan finns i många hushåll så därför jag tänkte på det.

Emma

fossingen
0

#9 Helosan är inte lika effektivt som Inotyol enligt mig vad gäller kaniner. Jag har testat Inotyol, Scholl, salsy vase, helosan, idomin, tassalva m.fl. Inotyol är KING när det gäller kanintassar. Perfekt för torra tassar eller tassar med början till trycksår.

emms
0

#10 vart finns Inotyl att köpa? Apoteket? Min hane här lite har lite torra tassar ibland så de kanske man skulle testa. :)

Emma

Marsvinsmamman
0

Aj då, det ser inte så trevligt ut, det trycksåret. Ett riktigt rejält tjockt lager med torv i botten (5-10 cm) ger bra svikt och suger upp kisset bra. Toppa med ett lager halm för trevnaden och så slipper du en del av det mörka torvdammet som blir. Så skulle jag strö upp buren. I toalådan kan du ha ren torv så blir det lättare att mocka. Torven binder ammoniak bra, så det blir inte så skarp lukt från toalådan, och dessutom är torven i sig bakteriehämmande, vilket underlättar när det har blivit sår på tassarna. Vitmossa, som ju torven till stor del är gjord av, har sedan urminnes tider används till såromslag pga sin antiseptiska verkan. Så torv till såriga tassar är ett klockrent val, anser jag.

Inotyol är suveränt på sådana här sår. Dock måste den bakomliggande orsaken till trycksåren såklart också åtgärdas, dvs att kaninen gått på för hårt underlag.

[AnimeV4]
0

Och idag åkte man själv in med ett marsvin som råkat ut för pododermatit, så jag rekommenderar dig denna länken: http://www.veterinaren.nu/kanin/skador/hudskador/trycksar-fotsulor-kanin