Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1118 ggr
fsigge
0

ser höet bra ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var idag och köpte 10 kg hö från en bonde eller vad man ska kalla det. Tycker ni höet ser bra ut? Hur ska "bra" hö lukta?

Frida

fsigge
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Närbild

Frida

Katniss
0

#1 Det kom ingen bild ;)

R.I.P. Anton 💔

emms
0

Jag tycker det ser ok ut. Var ju ett tag sen det skördades och därav är det svårt att fortfarande hitta grönt hö. Det blir lite gulare efter ett tag. Men är ju fortfarande lite grönt så då är det inte för gammalt.

Lagom grovt också. Ju grövre desto bättre men tycker något mellanting är bättre då mina ratat de allra grövsta jag haft.

Dåligt hö luktar fuktigt och är fuktigt, mögel i hö luktar väldigt mycket som matsvamp tycker jag, lite unkna champinjoner ungefär. 

Färskt hö luktar gott och krispigt. Stick ner ansiktet rejält och lukta (om du inte är allergisk dvs ;) ), det ska inte lukta instängt och unket. 

Ha påsen öppen under tiden du har det hemma eller låt det ligga fritt om du kan under tak och i skydd från väder. I påse blir det lätt fuktigt. 😃

Emma

fsigge
0

#3 ja, jag har haft samma problem att de inte äter höet om det inte är grovt. Tycker detta höet är liiite för mjukt för min del så jag får fortsätta leta efter bättre Hö… Jag gick ut och gjorde en grop i höet och körde ner huvet, det luktade inte unket eller Svamp?, så det är säkert bra. :-)

Frida

Yuuuhanna
0

Just där ser det väl bra ut. Men det är svårt att säga om höet är bra utifrån hur det ser ut. Är det till hästar kanske det är analyserat om ni frågar?

Lukta, känn och titta igenom ordentligt om ni misstänker mögel.

fsigge
0

#5 Han har skördat det från en liten slätt utanför hans hus så det är inte analyserat. Mitt förra Hö jag köpte var 20kr dyrare/ 10 kg. Det var jättefint, grovt och luktade gott så jag kanske ska investera i ett dyare bättre hö. Synd bara att man måste lägga över 200kr i månaden enbart på Hö. :(

Frida

iWontBite
0

Jag tycker det ser fint ut, men det är ju som sagt svårt att se bara utifrån en bild. Djur har helt olika preferenser när det kommer till vilket hö de föredrar… Men jag tror inte att det skulle vara dåligt hö i alla fall, det ser fräscht ut och om det luktar bra är det nog okej :)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Elsaharr
0

Jag tycker att det ser helt ok ut :)

Zingo ;D

fsigge
0

Tack för allas svar! Nu får vi bara se om kaninen kommer äta det också. XD

Frida

[Nikita14]
0

Att lägga över 200 kr i månaden för hö för en kanin,  är enligt mig sjukt överpris!   Finns säkert minst lika bra hö att få tag på, utan ockerpriser!

Yuuuhanna
1

Köp av någon som har häst? Nån har säkert ett par balar över och det kan vara analyserat dessutom.

Hästfolk brukar betala 2-2,5 kr kg. En bal på 20kg = 40-50kr. 

Eller finns det någon anledning till att inte ge hö som för hästar, till kaniner?

Elsaharr
0

#11 Jag skulle inte tro att det är någon skillnad. En som jag känner har häst men även kaniner (bondgård) oss har samma hö till hästarna som kaninerna, iallafall sist jag var där. :)

Zingo ;D

fsigge
0

Alltså jag har köpt för länge sedan från en bonde men eftersom att jag bor rätt så centralt i Göteborg så är det långt till någon bonde. Min pappa är dessutom väldigt allergisk mot hö så då måste man hyra släpvagn också innan man hämtar hö. Jag ville bara veta om detta höet var bra.

Frida