Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1107 ggr
Smilla Kanin
0

Sära eller inte?

Hej! Just nu är jag lite ledsen. Mina kaniner har varit riktigt bra vänner i ca 2-3 veckor nu. De har gjor allt tillsammans osv. Men min hona har varit brunstig i ca 4 veckor nu! Det går inte över! Hon har biti mig osv. Detta har gjort att hon är på hanen mer. Så imorse när jag kom ut och skulle ge den mat låg en handfull med päls från hanen på marken. Så jag särade på dem innan jag gick till skolan. Men nu när jag kom hem satte jag ihop dem igen. Men hanen blev inte särskilt glad, han gick inte fram till honan eller så. När jag kallade på honom gick han inte nära mig eftersom honan var hos mig. Sedan när jag lämnade dem började honan rida på honom och dra päls från honom. De slåss ju inte men tycker det är jättejobbigt att lämna dem. Honan kan verkligen göra vad som helst (hon har högre rang än honom och hon bestämmer). Vad ska jag göra? Ska jag sära på dem? Det var ju meningen att de skulle bli vänner! Ska jag vänta och se eller sära på dem tills honan inte är brunstig längre? Skriv alla förslag ni har så är ni jättesnälla! Behöver verkligen all hjälp jag kan få:)

MsSofieG
0

Kasterera honan så kommer de kunna gå tillsammans alltid sen :) Visst kan du separera tills hon inte brunstar längre men vid varje separation de utsätts för kan det vara svårt att få ihop dom igen.

emms
0

Kastrera henne. Hon verkar ha väldigt mycket hormoner och bli väldigt påverkad av detta och det måste vara väldigt stressande för henne. Dessutom försvinner risken för livmodercancer :)

Emma

Cochon
0

Hur gammal är honan?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Smilla Kanin
0

Hon är snart 2 år:) Tack för alla svar! Har funderat på det faktiskt att kastrera henne. Hanen är förresten 1 år om det är viktigt att veta:)

Cochon
0

#4 Då tycker jag också att du ska kastrera henne! =)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

Smilla Kanin
0

#5 Ok:) Jag sitter nu och kollar priser osv. Men kommer hon bli liksom mycket lugnare och inte vilja hoppa t.ex? Hon är i nuläget väldigt snäll men vill ha mig för sigsjälv och vill inte att hanen ska vara med mig om hon är där. Hon är väldigt duktig på att hoppa och springer på ganska bra. Hon är ett väldigt matvrak.

Men kommer hon bli mycket lugnare att hon inte vill springa eller är det bara humöret som bli påverkat?

MsSofieG
0

Det har bara varit humöret på mina som ändrats. Fortfarande full fräs men inget cirklande av både djur och människor och de är inte stressade längre :) Och super skönt att slippa skendräktigheten med massa städande av pälsbon ^^

Smilla Kanin
0

#7 Haha:) Det kostar ju "lite" men hellre det än att de inte kan vara kompisar!

[selmatelma1]
0

Stellisera

MsSofieG
0

#8 Har varit värt det varje gång för mig ;)

Cochon
2

#9 Hjälper ju inte, då blir hon inte av med sina hormoner. Bättre att kastrera för då blir hon av med hormonerna som får henne att bli lite koko. 😛

Smilla Kanin
1

Ska nog kastrera henne! Måste bara vänta på att mamma ska bestämma sig. Nu har vi särat på dem:( Hanen har tappat glansen på pälsen nu och har ingen vinterpäls kvar för att honan har ryckt av den. Hoppas hon kan kastreras snart, det är så jobbigt att behöva sära på dem! De gör ju inte varandra illa men det är inte kul för hanen att ha honan hack ihäl hela tiden med parningstankar…

[selmatelma1]
0

Stellisera på honor ej kastrera de är hanar helt olika saker ☺.

[Melbun]
2

#13 du har skrivit detta i 5 trådar och varje gång har jag länkat varför det inte är så. Inte läst den gissar jag? x) Här har du en ny chans! http://www.kaninsajten.se/index.php/78-kanin/84-kastrering-kanin-sterilisering

[selmatelma1]
0

De vet jag . Kastrera är ändå för hanar inte honor de är ställisering för dom blir arg för att man säger inte kastrera på honor stellisera är på honor inte hanar.

[Melbun]
1

Bara läs länken istället för att tjafsa. Vid sterilisering tas bara delar av organen bort medan kastrering tar man bort hela. Dvs man kastrerar både hanar och honor. :)

[selmatelma1]
0

Nej.

Smilla Kanin
3

#17 Alla tar detta olika. Som jag säger att sterilisering är när man typ "klipper" av något inne i kaninen (kommer inte ihåg vad det hette) men kastrering är när man tar bort allt. Några säger att man säger sterilisering på honor med menar kastrering. Nu i detta fallet fungerar det då inte med sterilisering;)

Cochon
3

#15 Man kan kastrera hanar och man kan kastrera honor. Man kan också sterilisera hanar och man kan sterilisera honor. Om man steriliserar förblir hormonnivåerna de samma, man tar heller inte ut något. Om man kastrerad tar man ur fortplantningsorganet, och hormonnivåerna förändras eftersom de hormoner som tillverkas av organet inte längre tillverkas.

[Melbun]
3

#19 det är lönlöst att förklara för henne för hon kommenterar ändå samma grej i varje tråd :P även fast man skickar länk. Sjukt störigt

Fridaaaa
1

Förstår inte svårigheten med att lyssna på folk när de till och med länkar till pålitliga källor #17.
Sterilisering kan utföras på båda könen precis som kastrering. Kastrering är det man gör på båda könen. Steriliserar man är hormoner mm kvar = hjälper ingenting annat än att de inte kan bli dräktiga men kan fortfarande få livmodercancer mm. Finns svart på vitt på massa sidor på internet, så du menar att alla dem har fel?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cochon
1

#20 Ja… underbart med sånna människor…… 😡

Elsaharr
1

#17 Jag tror nog att det blir värt att läsa länken och lyssna på de andra (som har rätt) än att tjafsa om en sak i onödan ;)

Zingo ;D

[selmatelma1]
0

Säger som jag tycker. Inget annat.

Fridaaaa
0

#24 Nja du säger emot, det är inte samma sak. Du påstår saker som inte är sant vilket inte är samma sak som at säga vad man tycker

[selmatelma1]
0

Sluta säg imot mig jag får visst säga va jag tycker ..

Fridaaaa
1

#26 Du bestämmer inte vad jag ska göra och inte göra (antar att du menar mig, du skriver aldrig vem du skriver till). Inte sagt att du inte får säga vad du tycker, läs om läs rätt istället för att påstå saker man inte sagt

[selmatelma1]
0

De är menat till alla.☺

Fridaaaa
0

#28 Du kan ju börja att följa det själv istället