Fundering kring foderstat
Har vi några pelletsexperter här inne som har lust att hjälpa mig? Jag är inte bra på sånt här och vet att det finns såna som har mycket mer erfarenhet av kaniner och pellets överlag som kanske kan ge mig en hjälpande hand.
Har sex stycken kaniner varav fyra fungerar helt okej på mitt nuvarande foder. Ger dem Svenska Foder, Kanin & Marsvin och de tycker om det.
Foderstaten ser ut så här, morgon och kväll.
Mila (blandras, ca 2,1kg) - 2msk
Våfflan (fluffig blandras, ca 1,9kg) - ½-1msk
Fluff (dvärgteddy/lejonhuvad, ca 1,9kg) - 1,5msk
Tywy (Sachsengold, ca 2,4kg)- 3msk
Pelle (blandras, ca 2kg) - 1msk
Enzo (Hermelin, 1,2kg) - 10 stycken
Alla är okastrerade.
Jag har ändrat mängden pellets åt dem alla, beroende på hull och vikt. Tywy och Enzo har stamtavlor och jag ställer även ut dem lite då och då men har inte "kunnat" då vikten varit för hög på Enzo och för låg på Tywy. Tywy kom hit oktober 2014 och fick i början 4msk pellets om dagen. Tog med honom på utställning i december och det visade sig att han vägde 2,3 men skulle väga 2,5 för att få full poäng. Ganska så direkt ökade jag till 1dl om dagen och jag vägde honom först i slutet på januari och då vägde han 2,4 och sen vägde jag honom igen i slutet på mars och han hade då inte rört sig något nämnvärt.
Våfflan är en gammeltant, mellan 4-5år och jag märker att hennes mage sparkar bakut när jag ökar pelletsen, hon blir väldigt lätt lös. Veterinären sa att hon är smal men hon har ändå en fylld buk så vet. tyckte inte att det var något problem. Jag skulle däremot må bra om hon fick lite mer kött på kroppen.
Fluff fick 4msk om dagen men han har börjat plutta småskit så har sänkt lite grann och funderar på att sänka ännu mer, problemet är bara att jag även tycker att han är lite smal.
Frågan är om jag ska byta pellets eller vad jag ska göra? Hur gör jag för att få upp Tywy i vikt, är rädd att höet blir lidande om jag ökar pelletsen ytterligare? Hur gör jag för att Våfflan ska få lite mer fett på kroppen utan att hon blir lös i magen? Hur gör jag för att Fluff ska få lite mer fett på kroppen utan att plutta småskit?
Eller ska jag vänta och se hur det blir nu när de får i sig grönt och gräs i princip dagligen?
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Det är bra att du ändrar beroende på kaninen. Man behöver inte gå efter strikta mått. Man kan ta en näve som man tror passar för just den kaninen. Har för mig att kanin & marsvinspellets är rätt mycket spannmål och fett i? Jag har haft Carrier och de är väldigt lika tror jag. Det var rätt så svårt för mig att använda pellets till mina kaniner. Om jag bara gav 1 pelletsbit varje dag i en vecka kunde de bli feta. Om jag inte gav det så gick dom ner och blev beniga så jag gav upp. Så det bästa man kan göra är ju att ge gräs, växter, örter och grönsaker istället för pellets. :-)
Frida