Paprikaplanta
Odlar en del här hemma nu, då främst till kaninen(sallad, dill, persilja bland annat). Men odlar även paprika till mig själv och har fått upp en hel del plantor och undrar nu om kaninen kan äta plantorna sen när man skördat? Eller finns det något olämpligt i plantan som gör att man inte bör ge det? Vore ju rätt praktiskt att kunna ge plantan till lillninen sen när den inte längre gör någon "nytta" :)
Hm.. kan inte se någon anledning till att de inte skulle kunna det eftersom de kan äta paprika.. Men kan heller inte garantera det.
Fint av dig att odla till dem!
Pretty wise //
#1 hah jo lite så jag tänkte också men är ändå inte säker ;)
haha blir ju så att man odlar till djuren när man själv inte äter bladgrönt men älskar att odla, speciellt om det man odlar kommer till nytta sen! hah, fått så många paprikaplantor att jag kommer behöva ge bort mer än hälften då de inte kommer få plats sen ;)
Tänker att kärnorna osv är ju inte bra att äta från en paprika. Det tillhör också samma familj som potatisen som har giftiga blad och stjälkar. Har ingen aning om det är giftigt men skulle nog inte ge det. :)
Emma
Jag skulle inte ge paprikaplantan, paprika är en potatisväxt och jag skulle inte våga ge det till kaninerna om jag inte hittade en (helst fler) pålitlig källa som säger att det inte är giftigt. Samma sak med tomatplantor.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#3 och #4 tack för svar! Får lämna dom på komposten då om inte jag/någon hittar någon bra källa som säger att det inte är farligt :)