Kanin iFokus

Kanin

Etikett: sjukdomar
LĂ€st 1407 ggr
zemlathebunny
0

fluglarver

Hej! Jag undrar bara hur vanligt det igenom Ă€r med fluglarver😐 Är jĂ€tterĂ€dd att min Ă€lskling ska drabbas av fluglarver. Det konstiga Ă€r att jag kĂ€nner nĂ„gra som har kaniner som Ă€r kladdiga i baken men dom har inte fĂ„tt fluglarver. Min kanin Ă€r ju korthĂ„rig sĂ„ man ser ju om hon har diarrĂ© eller inte. Kan en fluga angripa en kanin som inte har diarrĂ©? Är det lika vanligt i Norrland? Är det nĂ„gon hĂ€r som har drabbats av fluglarver? Vad Ă€r det bĂ€sta sĂ€ttet att förebygga fluglarver? Jag tar ju bort kiss och bajs direkt jag ser det och stĂ€dar hela buren en gĂ„ng i veckan. KĂ€nner mig orolig inför sommaren😯

Fridaaaa
0

Haft kanin sedan jag föddes, dvs 24 Ă„r, vi har aldrig haft fluglarver hos kaninerna. 
VĂ€ldigt noga med hygien, kolla kaninerna regelbundet.

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

Det beror pĂ„ var i Norrland du bor, Norrland innefattar ju trots allt mer Ă€n halva Sveriges yta. Jag bor i södra Lappland (Lycksele) och hĂ€r Ă€r spyflugor ovanliga, men man kan aldrig vara för sĂ€ker. 

Spyflugor angriper sÀllan kaniner som inte har nÄgon fysisk skada eller kladdig bak, aldrig hört om en frisk kanin som drabbats.

Fridaaaa
0

Kan tillÀgga i #1 att jag bor i Blekinge

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

zemlathebunny
0

#2 Jag bor i VÀsterbotten jag har ju kompisar som har kaniner med skit i baken och dom Àr ju typ 3

em.nord
1

Ska vĂ€l inte spela nĂ„gon roll vart man bor?Jag bor i KalmarlĂ€n men larver hos kaninerna kan vĂ€l aldrig vara normalt/bra
? Fluglarver betyder ju att flugor lagt Ă€gg hos kaninerna! Det Ă€r inte mask dĂ„ om det Ă€r runt rumpan pĂ„ dem? Kaniner ska för övrigt inte vara skitiga dĂ„ de Ă€r sĂ„pass renliga av sig.

Mvh Emma, LÄt inte rÀdslan att förlora hindra dig ifrÄn att spela!

medarbetare pÄ Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

[RC1393]
1

#5 Spelar absolut roll, spyflugorna trivs inte i hela Sverige. Spyflugorna lÀgger inte Àggen hos kaninerna, utan pÄ dem, sÄ att larverna kan Àta av kaninen dÄ de klÀcks. SÄr och kladdiga bakdelar Àr bra "grogrunder" för larverna enligt flugorna.

Nej, rent allmÀnt ska de ju inte ha det, men sjukdom och mage i obalans kan intrÀffa och dÄ fÄr man vara lite extra vaksam. Viktigt Àr att snabbt fÄ magen i balans igen, inte bara för flugornas skull.

em.nord
0

#6 dÀr ser man. Ja hÀr nere trivs de iaf :D LÀggs ju Àgg pÄ hÀstarna med som mÄste borstas bort sÄ antar de kan lÀgga pÄ kaniner med. Har aldrig sett eller hört om det bara. Fy va Àckligt.

emmans blogg

[RC1393]
0

#7 Tror du tĂ€nker pĂ„ styngflugor, de lĂ€gger vita smĂ„ Ă€gg pĂ„ hĂ€starnas ben som hĂ€sten dĂ„ kliar bort och fĂ„r i munnen sĂ„ att larverna kan gotta ned sig i hĂ€stens tunga. De Ă€r dock artspecifika och finns inte heller hĂ€r uppe!đŸ„ł

Agda
0

Jag har aldrig rÄkat ut för fluglarver pÄ mina kaniner, trots att jag dÄ och dÄ haft nÄgon med skit i rumpan (vilket givetvis tvÀttats bort). Vet dock en kaninköpare som rÄkade ut för detta (hÀr i JÀmtland).

FÄr kaninen skit i rumpan beror det oftast pÄ att den fÄr för mycket protein i fodret och fÄr dÄ vÀldig lösa nattbajsar som dÄ lÀtt fastnar pÄ svansen.

em.nord
0

#8 ja precis :) fÄr borsta lÀnge för att fÄ bort pÄ hÀsten.

emmans blogg

kaningegge
0

För nÄgra Är sen hade min ena kanin fluglarver. Hon hade rent och fint i buren, men pga att hon var lite kissig i svansen osv la de Àggen dÀr.. Sen dess har vi kört med ett spray i buren för att fÄ bort kissdoft, urine off tror jag det heter. (:

zemlathebunny
0

#11 vars i sverige bor du?

[Nikita14]
0

Du behöver nog inte oroa dig för fluglarver, Ă€r inte jĂ€ttevanligt precis.     Om din kanin bor ute sĂ„ kan du anvĂ€nda Stalosan plus torv ovanpĂ„ det som strö i buren,  det tycker inte flugorna om!   

Alla kaniner som Ă€r kladdiga i baken fĂ„r inte fluglarver heller.  Jag tog hand om en okastrerad lĂ„nghĂ„rig hane, som var vĂ€ldigt  tovig och kladdig i baken nĂ€r jag fick honom, men fluglarver hade han inte.

zemlathebunny
0

#13 sÄ ska man ha stalosan och torv ovanpÄ det?

[Nikita14]
0

#14   Ja, precis!

Agda
0

#14: Foderkalk (kalkstensmjöl pĂ„ GranngĂ„rden) fungerar ocksĂ„ (och Ă€r billigare😉).