Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 485 ggr
pernillaoscarsson
0

Mamman ger ingen di

Fick precis ett meddelande från en släkting vars kanin som fick ungar den 6 april. Mamman har stora sårskorpor på juverna och ungarna får inte i sig tillräckligt med mat. Vad kan det vara?

[Sockertoppens_kaniner]
0

Om personen är säker på att ungarna inte får mat bör hen stödmata dem. Tror ersättning som man använder till kattungar kan funka, men är inte säker. Säkert någon annan här som kan ge mer info om att stödmata ungar. Hoppas det går bra!

Love Lejonhuvadekaniner
0

Man kan stödmats med det man stödmatar kattungar med men vet inte hur mycket:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

pernillaoscarsson
0

Jo stödmata har jag sagt till henne att göra. Undrar dock varför det blivit stora skorpor på juverna? Är det för att hon saknar mjölk? De var ju trots allt 9 ungar fram tills igår. Kan man göra någonting för att mjölkproduktionen ska komma igång igen eller fixar mamman det själv? Ungarna som lever har fått i sig lite di i alla fall då de inte verkar slöa, men ägaren tror att det inte är tillräckligt. Kanske blir bättre nu när det är två mindre?

emms
1

#3 Kan det vara juvertumörer tro? Kaniner kan få det trots att det är ovanligt och på hundar och katter kan det utvecklas till sår på ytan också. Detta borde påverka mjölkproduktionen. Är hon varm om juvret? Kan man känna av klumpar i vävnaden?

Om såren kommer av någon annan anledning så har honan säkert ont och är ovillig att ge di lika ofta. Mjölkproduktion avstannar ganska snabbt då djur inte blir diade normalt. 

Vet inte hur det är med kaniner då jag aldrig fött upp men på andra djur kan man stimulera mjölkproduktion genom att imitera ungarnas beteende. Buffa lite lätt på juvret. Att dom får i sig tillräckligt med vatten och mat är med viktigt.

Är såren variga och hon verkar ha ont och därmed inte ger di så skulle jag säga att hon behöver medicinering, för både sin och ungarnas skull. 
Sen skulle jag rekommendera henne att ringa till någon veterinär som är kunnig inom området och kanske även försöka hitta någon som haft kaninuppfödning länge som kanske varit med om samma sak. 🙂

Emma