Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 467 ggr
[SisselaJ]
0

Mattricket

Jag har läst om ett trick man kan använda när man sätter ihop katter. Att man tar den ena kattens favoritmat och kletar lite av det på den andra nya katten. Då luktar den nya katten gott och den ena börjar putsa den andra. Rent teoretiskt, skulle det funka vid ihopsättning av två kaniner? Ta lite äpple eller liknande som är gott, och få dem att putsa varandra, och dölja den främmande läskiga doften?

Trebit
0

Jag har hört om det här med kaniner också, på någon amerikansk sida där de kletade lite banan bakom öronen och på huvudet på den ena kaninen för att få den andra att börja putsa. Vet inte hur väl det funkar dock!

(känns ju lite taskigt att kladda saker i pälsen på en kanin?)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[klarabastin]
0

jag skulle ställa maten på varin sida av ett galler i mitten på inhägnaden. så de måste äta nära varandra. och så småning om ta bort aölret och se hur de går!😂

[SisselaJ]
0

Jag jämför det lite med att vissa låter två främmande kaniner kura ihop sig i en bil för att bli vänner. Och då kanske detta kan skapa lite bättre vibbar om det vid första mötet inte gick så bra.
#1 Min kanin hade nog börjat slicka på sig själv om han fått banan på sig 😉

Trebit
0

#3 Min med x) Jag tror det är därför man ska sätta det i nacken och bakom öronen där de inte når^^

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[SisselaJ]
0

Hade jag satt ihop två kaniner som inte blev vänner direkt, då hade jag nog testat. Så länge de inte börjar äta på varandra.

[Melbun]
0

Mina bråkade en hel del i början om vem som skulle putsa vem. Sen var den ena lite fientligt inställd till den andra så det hjälper absolut. Jag smetade in banan på deras huvuden och då tror den andra kaninen att den blir putsad på XD Efter ett tag började de bråka mer när bananen tog slut så då slutade jag med deras banana mohawks och så smått började de putsa varandra utan banan :) var även ute och gick med dem i transportlådan i 5min när de bråkade. Tog kanske 2-3 månader men nu är de vänner :)