Återkommande ögonproblem
Jag har en kanin på snart nio år som har haft en del problem med ena ögat på sistone: det blir väldigt rinnigt och får en del vitt kladd i ögonvrån. Ögat är inte igenstängt eller så, utan det ser helt enkelt bara blött ut. Han är även väldigt pigg och glad i övrigt.
Varje gång det hänt (tredje gången nu) har jag sköljt och tvättat det med koksaltlösning vilket har gjort att det är jättefint i ungefär en månad, men sedan händer det igen. Jag börjar därför undra om det kanske ligger något allvarligare problem bakom. Om det inte försvinner när jag tvättat det nu eller återkommer igen så lär jag boka en veterinärtid, men jag tänkte att någon här kanske har en ide om vad det kunde vara?
En möjlig orsak som jag funderat över är att det blåst ganska mycket den här våren, och eftersom han spenderar mycket tid ute i en Hage där han ibland sitter i drag ofta kanske det är där problemet ligger. Det finns flera hus han kan gå in i men det verkar han inte vilja. är det farligt? ifall det är blåsten som ligger bakom? Jag vill inte gärna hålla honom inne men om det skadar hans ögon så känns det ju inte särskilt bra.
Kan även tillägga att ingen av mina övriga fyra kaniner har haft några problem med sina ögon.
Har exakt samma problem, får se vad folk svarar!
Jag hade samma problem, tvättade med koksaltlösning sen var det borta efter en vecka. Han får tillbaka det ibland när han är ute i hagen och det blåser och då tvättar jag igen. Tror inte det är farligt om det inte är jätte varigt eller rött och kliar. Men om du är orolig och det inte tar slut bör du nog uppsöka veterinär! lycka till 🙂
Prova att sätta upp vindskydd, räcker ju bara med plast, pressening eller matta :) Så får du väll se om det löser sig, annars kan du ju kontakta en veterinär :)
Kontakta veterinär omgående.☺ska till veterinären i morgon med en kanin men han har problem med nosen o är rosslig ..
Jag hade gått till vetrinären. Kan ju vara pasteurella, de kan ju sätta sig i ögonen/ögat och de kommer de 'vitt klet'. Då äre antibiotika som gäller. Pasteurella kan ge ganska allvarliga symptom bortsett från ögonkladdet om man har otur så jag hade iaf kollat upp det snarast. Lycka till!
Ta in kaninen på hälsocheck. Är kindtänderna inte 100% så kan det yttra sig som rinniga ögon och andra ögonproblem.
Tack för alla svar!
Hade faktiskt inte tänkt på pasteruella då jag trodde det yttrade sig främst genom nysningar/kladd från nosen, men jag kollade lite nu och det verkar som att det kan visa sig via ögonen också. Är det möjligt att ett utbrott kommer och går på det viset , eftersom det går ganska lång tid emellan? Och borde inte någon av de andra kaninerna blivit drabbade också med tanke på att alla fem går i samma Hage? Det känns absolut värt att kolla upp hur som helst.
Tänderna verkar helt OK då han äter normalt och de ser fina ut när jag kollat på dem, men det är såklart ganska svårt att se just kindtänder.
Kan tillägga att jag tvättade ögat för drygt 24 timmar sen nu och det har varit fint sen dess, men det blir nog att ringa veterinär och rådfråga/ev boka en undersökning ändå.
Ska även sätta upp ett vindskydd för åtminstone två sidor av hagen, så får vi se om det blir bättre! Eftersom det går så lång tid mellan gångerna så är det ju lite svårt att bedöma vad som hjälper eller inte, men det kan ju inte skada iallafall. :)