Ont i munnen
Hej! Min 1 åriga dvärgvädur junior har sedan igår när han var ute i hagen fått ont i munnen. Han äter inte mycket och tuggar inte på något hårt? inte ens sitt favorit godis. Han är också ovanligt slö men ändå orolig på något vis. Någon som har varit med om något liknande eller har någon idé om vad det kan vara?
Åkt till veterinär! En kanin måste äta för att hålla magen igång och kan snabbt dö eller få stora problem med magen om de inte äter! Han kan ha skadat tänderna när han varit ute om det kom fort.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Uppsök veterinär! En slö kanin som inte äter är inte bra…
För det första, äter han mjuka grejer? Om han äter är det nog inte magen som är problemet utan som du säger tänderna.
Om han har problem med tänderna behöver han veterinärvård omgående. Kaniners tänder måste passa varandra perfekt, både framtänderna och dom längre bak i munnen. Då deras tänder aldrig sluta växa kan minsta lilla bettfel göra så att dom får stora problem.
Hur ser framtänderna ut? Kolla både framifrån och från sidan. Är dom snea, för långa, olika långa?
Baktänderna kan också vara dåliga. Om dom är snea på något sätt så kanske bara halva tänderna slipas ner och då blir andra halvan en lång spetsig och väldigt vass tand som skär upp tandköttet i kaninens mun. Detta kan man dock inte se själv.
Äter han mjuka saker? Hö?
Det är viktigt att kaniner äter hela tiden, om dom slutar äta slutar magen fungera och det kan vara svårt att få igång igen.
Jag skulle gett honom grejer som han faktiskt äter tills imorgon då veterinären öppnar. Om han inte äter hårda grejer eller hö tills imorgon gör det inget sålänge han får i sig annan mat.
Veterinären kollar in i kaninens mun och ser om det är något fel med tänderna. Om det är framtänderna som det är fel på så kan dom klippa dom i rätt och dom kan slipa baktänderna. Ibland så behövs det bara göras en gång men oftast får man fortsätta göra det hela kaninens liv. Hur ofta beror på hur mycket fel dom har på bettet så att säga.
Lycka till! 🙂
Emma
Jadå, flertalet ggr och har alltid åkt in till veterinären direkt samma dag. Inget att vänta ut
Kolla hans framtänder, han kan ha ramlat på nosen och slagit ut en tand/gjort den sne och då slipas inte heller tänderna ner ordentligt. De flesta kaniner med bettfel föds inte med med det, utan får det pga olycka. Det som är tur då är att det bara är framtänderna det är fel på. Det man kan göra då är att operera bort framtänderna på kaninen. Jag ska själv göra det på min kanin inom ett par veckor. Kaniner klarar sig väldigt bra utan framtänder. Jag vet ju dock inte om det är bettfel som din kanin har. Du bör kolla upp det hos veterinären vad det är för något fel.
#3 Ja han äter mjuka saker som hö och sallad men inte hårdare där han behöver bita med framtänderna. Får uppsöka veterinär imorgon! Tack #4 och vad fick du för svar av veterinären? Så jag vet vad som kanske väntar. Tack #5 Jag tycker hans tänder ser bra ut, men får se vad veterinären säger imorgon! Tack!
#6 Det kan vara lite allt möjligt så svårt att veta. Min hade återkommande infektioner i innerörat och sluta äta pga av det. Den andra hade tuggat på ståltråden till vattenflaskan och fått ett sår i munnen. xD
Bra att han äter hö iaf det är viktigast men kan vara värt att se över så att tänderna är ok :)