Vilken ras???
Tycker det ser ut som det finns lejonhuvad kanin i den iallafall:)
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Skulle säga Hermelin fuchs 🙂 inte så vanlig men väldigt fina!
Emma
Jamora kanske?
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Ja det kan det med vara #3.
Vet du hur mycket den väger TS?
Om den väger runt 2kg skulle jag säga jamora, under 1,5 kg hermelin fuchs.
Emma
Jag tror hon väger närmare 2 kg. Långhårig och tjock päls. Bruna ögon.
#6 Du klipper henne inte?
Läste att man måste klippa jamoror så tror nog hon är en hermelin fuchs då. Dom behövs inte klippas och pälsen håller sig i samma längd.
edit: fortsatte läsa och då stod de att dom inte behövdes klippas.. haha!
Emma
Jag har aldrig klippt henne. Borstar bara.
#8 Väger hon runt 2kg så är hon nog en Jamora. Det är en väldigt ovanlig ras i Sverige. Hon var superfin!
Emma
Jamora känns ju absolut inte omöjligt. Men går inte att veta helt tyvärr.. tråkigt att folk inte får veta ras när de köper en kanin.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Blandras skulle jag säga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tror också på blandras.
Skulle inte säga att det är en blandras alls faktiskt. Alla kaniner som man inte vet stammen på är inte blandraser… Tycker den här kaninen ser ganska rastypisk ut.
Hennes päls är väldigt typisk för en jamora, även färgen. Om hon hade varit mindre hade hon varit väldigt lik en hermelin fuchs. Tror inte att fuchspälsen är ett dominant anlag och därför känns det väldigt konstigt att hon skulle fått pälsen som blandras. Är bara ett fåtal raser som har denna päls. Fuchs, Jamora, Hermelin fuchs och Cashmerevädur. Har själv en dvärgvädur fuchs (föddes innan rasen gick över till cashmerevädur) så känner igen pälsen. Det är ingen lejonpäls. 😛
Emma
#13 Det har väl ingen sagt att det beror på det? Jag tycker personligen inte den ser renrasig ut.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
underbar teckning!
Jättefin kanin! Verkar vara delvis Hermelin i alla fall.
Fast om det stämmer att Jamora är en ovanlig ras som någon ovan skrev så känns det ju inte som om det skulle vara en renrasig sådan. Sådana fall borde den väl ha sålts med härstamningsbevis åtminstone?
Jag anser att så länge man inte har papper (bevis) på kaninen så kan man inte säga att den är renrasig. Speciellt inte om man själv inte vet Vilken ras? kaninen är (ingen pik till dig TS).
Var har du köpt kaninen TS? Om den inte är köpt i djuraffär så kanske du har möjlighet att luska fram genom tidigare ägare vilken/vilka raser den har?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
Tänker som #18.
Har inte köpt henne. Tog hand om henne efter att hennes förra ägare råkade ut för olycksfall och avled….
#18 tänkte att japanteckningen är ju inte direkt någon höjdare på den så uppfödaren kanske inte kände mening med att märka den eller dylikt :) sålde den som kelis. Tänkte bara att det är ganska stor chans att den är renrasig i och med att fuchspälsen är recessiv och det behövs 2 anlag för att den ska dyka upp :) chansen att en blandis fått fuchspäls är ju inte så stor om man säger så :D Inget man avlar på så som Rex eller satin direkt :) Hon är jättefin iaf! Fint att du tog hand om henne. :)
Emma
#21 Fast brukar man ändå inte sälja med härstamningsbevis?
#20 Aha, då kan det ju finnas papper på henne någonstans? Du kan ju, om du vill, kolla med släktingar till den avlidna, de kanske vet mer?
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson