Äter för lite hö?
Hur mycket hö går åt hos er och era kaniner?
Jag tycker min "Nisse" ¨på 10 veckor äter väldigt lite hö, det syns inte att han ätit något av det jag lagt in i höhäcken - men visst, jag ser honom äta lite ibland.
Ska man dra nr på pellets för att få honom äta mer hö eller är det normalt att de bara pillar i sig lite hö då och då?
Vi har två kaniner och honan äter hö som en mindre ponny:) men hanen däremot har aldrig ätit speciellt mycket hö:( han river mest ut det:( sedan vi minskade pelletsen och började hämta hö från bonde så har han börjat äta mer, men kan inte jämföras med honan. Testa minska pelletsen, kanske också pröva nåt annat sorts hö? Olika hö kan smaka olika. Ett tips? kan ju också vara att kolla tänderna hos veterinären, så det inte är nåt problem i munnen som hindrar honom. Lycka till!
ca 1 kg hö i veckan gissar jag eventuellt mer (det var länge sen jag räknade så jag har glömt exakt hur det var). Eller två löst packade höhäckar (i storlek med en papperskorg)/dag.
Däremot så äter mina bra. Hur mycket pellets ger du? Ger du annat gott också? Hö ska ju vara största delen av kosten så i alla fall lite bör du dra ner på pellets.
Edit: det kan vara värt att nämna att mina inte alls äter pellets
l'm back
Jag har kaniner mellan 0,8-6,5 kg och de äter mellan 100-500 g hö vardera per dag (blev nyfiken hur mycket det egentligen gick åt per kanin så gjorde en undersökning😃). Hur mycket pellets får han? Vilken ras/raser är han?
#1 för att svara lite tydligare på din fråga så äter mina tillsammans per dygn cirka 4 höhäckar ( typ sådana i galler som man köper på en del djuraffärer) blir en del spill dock. Då äter nog honan om man räknar bort spillet säkert knappt två fulla höhäcken per dygn och hanen knappt en. Men det var som sagt var sedan vi började hämta hos bonde, innan dess rörde hanen knappt höet:(
Han är en liten dvärgvädur på 10 veckor.
Han äter av höet men väldigt lite tycker jag, hanfår ca 0,75 dl pellets (lite mindre om han får någon grönsaksbit till.
Kanske ska testa ett annat hö och ser om det smakar bättre :)
#5 Jag skulle även prova dra ned pelletsmängden lite, dvärgvädurar brukar inte behöva så särskilt mycket. Ungar och växande ungdjur får 0,5 dl per skalle hos mig. I första hand är det viktigt att han får i sig hö, har du ett hö som luktar bra och inte dammar så ska det inte vara något fel med det och du ska inte behöva byta.