Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 723 ggr
MiloochWIlliam
0

Hönsnät

Min pappa ska bygga en utebur som vi ska ha i sommar till min kanin och vill ha hönsnät på botten alltså att Milo (min kanin) ska gå på hönsnät så att tex. rävar inte kan gräva under. Jag har försökt säga att det är dåligt men vill veta vad ni tycker att jag ska säga? Behöver verkligen svar då min pappa ska bygga den snart. 🤐

Vinn hundgodis på yorkshireterrier ifokus! 

djurkillen
2

Är väl inte dåligt? Jag har alltid haft kaniner på nätbotten i betesburarna, annars gräver sig kaninerna ut och rävarna in.

Fridaaaa
0

Hönsnät är inte bra. Håller inte flr tex räv

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikita14]
0

Någon typ av nät i botten bör du ha om kaninen ska vara ute dygnet runt.  

En familj i vårt  grannområde hade en bur av hönsnät och trä,  och något djur (troligen räv) kom en natt och dödade och åt upp stora delar av kaninerna.  

Jag har kompostgaller i botten på min bur istället för nät, det funkar bra.

aliiciaj
1

Använd minknät istället, mycket bättre :)

Marsvinsmamman
0

Kompostgaller i botten  ger mer markkänsla för kaninen. Den kan beta lättare och får känna mark direkt under tassarna. Stoppar samtidigt grävning, både in och ut.

Minknät stoppar också grävning, men tar bort den naturliga känslan. Kaninen går ju hela tiden med hela tassytan på galler, minknätet är ju såpass småmaskigt. 

Hönsnät stoppar knappt för något alls, så det är rätt verkningslöst att ha i botten. Dessutom blir det supervassa piggar när någon av maskorna släpper/gnags av.

Jag hade valt kompostgaller.

djurkillen
0

Hönsnät funkar bra, jag har satt upp eltrådar runt om så räven håller sig borta.

[Nikita14]
0

#6  Det är bra.  Fast nu vet vi inte om TS har tänkt sig att sätta upp elstängsel också.

djurkillen
0

Nej, det är inte det jag antyder. 😉 Jag skrev hur jag gjort.

MiloochWIlliam
0

Ska prata med min pappa sen, men tack för svar! 😃 #1 #2 #3 #4 #5 #6 #7 #8

Vinn hundgodis på yorkshireterrier ifokus!