Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 15554 ggr
[Liiilly]
20

Dyrt hos veterinär!

Hejsan, vill bara skriva av mig lite :)

För ett tag sedan var vi hos en veterinär med min kanin som jag hade fått för ca. 1 månader sen. Innan vi åkte så var hon väldigt röd i ögonen och vi såg själva att det var ögoninflammation men vi behövde självklart åka till veterinären och få ut medicin. Det var som sagt ögoninflamation när vi kom till veterinären.

Själva undersökningen kostade 600 kronor! Tycker att det är så dyrt att det inte är sant! Veterinären kollade på hennes öga i kanske en halv minut! Vi viste ju tilloch med att det var ögoninflamation innan!

Ska det vara så här himla dyrt? Nej!!

niklin
7

Ja veterinärer vet hur man tar betalt…

Just en ögoninflammation tror jag inte är så vanligt att folk tar sina kaniner till vetten för, det brukar man ju åtgärda på egen hand.

Det vanligaste anledningarna till veterinärbesök är ju kastrering och öronmärkning och det är dyrt det också…

Man kan ju försäkra sin kanin (även om det är ovanligt att man försäkrar djur där försäkringen kostar mer än kaninen gör), men det brukar ändå vara en hög självrisk man får betala…

minkaninester
1

Nog är veterinären dyr men tänker man på den utrustningen de har så kan man nog förstå lite.

Var på prao i fredags på en veterinär klinik och efter ha varit kan jag inte mer än förstår dessa höga priser, och detta var en ganska liten klinik.

Man kan ju alltid önska att prisen går ner och jag kan hålla med om att det är svinigt dyrt men kostnaden är något man får räkna med när man skaffar djur! ;P

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[Wera]
0

Men usch så dyrt. En ögoninflammation kan man köpa preparat till på Apoteket för utan undersökning. Och så kan man använda koksaltlösning som man gör själv hemma också.

För "små saker" så som ögoninflammation går jag till en privat veterinär som har en egen liten klinik och hon droppade bara i en droppe vätska för att se om det var en inflammation eller inte, om det vart grönt så var det vilket det blev och själva undersökningen kostade 150kr har jag för mig och så köpte jag ett preparat som kostade 400kr hos veterinären.

Det dyraste jag har fått var 2000kr p.g.a att det var akut (på natten, brukar ju bli dyrare då) och det veterinären gjorde var att röntga och dra ut en död unge ur honan som fastnat.

Men ja jag tycker vissa veterinärer är allt för dyra!

Denna kommentar har tagits bort.
jossan84
1

Egentligen är det ju inte veterinären som är dyr utan humanvården som är billig eftersom vi har fri sjukvård i Sverige.
Jämför man med tandläkaren är ju veterinären inte så dyr. Kostar 1000:- att laga ett hål och 640:- för en enkel undersökning där jag bor.

EbbaB
0

När min ena kanin hade ögoninflammation så baddade jag bara med vatten ungefär 2 gånger i timmen ( men då var ögat inte rött, utan bara väldigt varigt) . Ögat var helt normalt dagen efter ;)

Katti
2
Citat från #1 "Man kan ju försäkra sin kanin (även om det är ovanligt att man försäkrar djur där försäkringen kostar mer än kaninen gör), men det brukar ändå vara en hög självrisk man får betala…"

Det var något av det dummaste jag har hört! Om man veterinärvårdsförsäkrar sitt djur har väl ingenting att göra med hur mycket pengar djuret kostade när man köpte det! Katter kostar vanligtvis mindre än kaniner (med undantag av raskatter men dessa utgör procentuellt inte så stor del av antalet katter). Trots det är var fjärde katt i vårt land försäkrad!

Kostnaden för en kaninförsäkring är densamma för de två bolag som försäkrar kaniner; 320:-/år vilket blir 27:- i månaden d v s vad en rejäl glass kostar! Självrisken är 700:- plus 25% av överskjutande kostnad. Så i exemplet ovan med röntgen och bortplockning av unge för 2000:- hade försäkringen ersatt 975:- vilket är 3 årspremier.

jossan84
0

Personligen föredrar jag att själv lägga undan en summa pengar varje månad. Kaniner blir trots allt sällan sjuka med rätt behandlig och utfodring (även om oturen kan vara framma) och har man lagt undan pengar har man dem kvar även om kaninen inte behöver veterinärvård. Födde upp kaniner i flera år, men ingen vart sjuk.

Har mina båda katter försäkrade dock. Kostar ca 1000:- per katt och år och har ännu inte haft nytta av det (vilket jag förstås inte hoppas ha heller).

Zvintos
0

#8: Samma här.
Förra veckan var första gången under mitt 10 år långa kaninägande som vi varit till veterinären för undersökning, som visade på att kaninen var frisk.

Så jag föredrar att ha en liten "kaninbuffert".
Ska fixa ett separat konto till kaninerna, där pengar för veterinärvård kommer ligga.

[Wera]
0

#9 Smart :)

Jag har haft kanin i 6 år men jag har otruligt nog behövt åka till veterinär väldigt många gånger, håller inte räkningen längre :P

Vi har inga av våra djur försäkrade :) och vi har en katt, kaniner, hamster och hundar. Vi har haft häst och dom var försäkrade ;)

niklin
0

#7: Du kan inte hört så mycket dumt i ditt liv då änu då, men var lugn det kommer…

Bara att inse att billiga djur väldigt sällan har dyra försäkringar…

Jag känner många veterinärer och visst finns det folk som lägger ner massor av pengar på veterinärvård på djur som de fått gratis. Katter är som du säger ett exempel på djur som ibland åtnjuter väldigt hög omvårdnad trots ett lågt inköpspris. Men katter är också det djur som blir mest övergivna och vanvårdade pga just samma anledning, dvs de kostar ingenting.

Raskatter och hundar kostar mycket pengar och brukar vara både veterinärvårdsförsäkrade och livförsäkrade. Det är också procentuellt fler raskatter som får bra veterinärvård än "bonnkatter".

Har man en kanin som en av sina bästa vänner och familjemedlem (vilket ytterst få har när det kommer till kritan) så är det klart att man inte skyr några kostnader för att hålla djuret friskt och vid liv om något inträffar och då är ju en försäkring ett bra alternativ. Jag känner en som jobbar på Agria djurförsäkringar och vet att kaniner, möss och marsvin m.m är väldigt ovanligt att man har försäkringar på…

TereseE
0

#11 Mina kaniner är absolut familjemedlemmar och bästa vänner, så ovanligt tror jag absolut inte att det är om man går utanför uppfödarvärlden.

Däremot kan det vara svårt att få veterinären att göra större ingrepp på kanin. Många veterinärer ser avlivning som ett bättre alternativ istället för att ge sig på en större operation tex där risken är stor att utgången blir den samma som avlivning. Och det kan ju ha just med inköpsvärdet på kaninen att göra samt att många veterinärer har för lite erfarenhet och kunskap om just kaniner och då hellre avlivar "humant" istället för att göra något de inte är helt säkra på.

Så även om man har pengar och/eller försäkring på sin kanin så kan man tyvär inte räkna med att allt görs för att rädda en sjuk eller skadad kanin i alla fall. Tyvär.

Fralice
0

Jag förstår att dem måste ta betalt för mediciner och när dem använder deras "verktyg", men bara att kolla lite på dem, liksom själva besöket att det ska kosta så mycket är lite väl tycker jag !

Betalat många hundra för minut långa besök

niklin
1

#12: Ja det är tyvärr få veterinärer som är duktiga på smådjur överhuvudtaget. Mest för att det inte finns mycket pengar att hämta inom den grenen av veterinärmedicin… Hund och katt är ju oerhört dominanta av sällskapsdjuren och hästar på de större djuren.

Sen har jag själv varit inne och avlivat en kanin för länge sedan hos veterinär. Han tyckte att det var onödigt att kosta på den en spruta då jag lika gärna kunde slå ihjäl den gratis hemma och tyckte vi var oerhört konstiga typer som la så mycket pengar på att avliva en kaninunge…

Sen hörde jag precis att t.ex undulater (som kostar ungefär som en kanin) är sällan försäkrade trots att de kan bli över 30 år gamla och mycket tillgivna osv. Däremot deras dyrare släktingar av större papegojor är oftast försäkrade. Fast såna kostar ju några tusenlappar… Så visst är den krassa verkligheten så att det oftast är inköpspris som avgör om ett djur blir försäkrat…

fia-mia
0

Tycker också det är sjukt dyrt, men har viss förståelse för det. När min kanin blev sjuk (livmoderinflammation) åkte vi till en vet. som när vi kom fram visade sig ha noll koll på kaniner. De visste inte ens hur gamla de blev. De visste inte vad hon var för sjuk och skickade vidare oss till ett annat ställe. Vet. undersökningen som inte gav ngt kostade ca 500. Sedan åkte vi till det andra stället som tog 400kr för undersökning och 200-300 för en röntgenbild. Vi fick medicin för nu visste de att det var livmoderinflammation. När hon blev sjuk igen åkte vi till en annan klinik som var superduktiga på smådjur. Undersökningen kostade typ 500 och operationen (tog bort livmodern) kostade 1100. Stampe överlevde inte, för infektionen var för stor. Därför bjöd de på undersökningen där. Allt stannade på 2300 om inte den ena undersökingen varit gratis. Trots det kom vi ganska billigt undan jämfört vad vissa vet. tar betalt.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

[Wera]
0

#15 Jag skulle inte betalat veterinären om den inte gjorde något. Skrikandes

#5 Sjukt dyrt med vård i USA t.ex. för här i Sverige är det ju som du skriver fri sjukvård i Sverige men tandvården är as dyr verkligen!

jossan84
0

#12 Fast där förstår jag veterinären fullt ut.
Mina båda katter har kostat mig många tusenlappar i både inköp och underhåll och de är försäkrade. Men jag skulle nog aldrig ha mage att låta dem genomgå större komplicerade operationer om de blev sjuka eller skadade. Hade kännts så otroligt egoistiskt att tvinga dem igenom det för att jag vill ha dem kvar. Det hade ju varit för min skull. Så där hade jag valt att låta ta bort dem, hur jobbigt det än hade kännts. Valde att ta bort min gamla katt för att hon skulle slippa leva med en kronisk sjukdom och medicinering varje dag. Inte lätt då jag hade vuxit upp med henne.

När det gäller kaniner är de väldigt narkoskänsliga och behöver tre ggr så stor dos som katter och risken är stor att de dör under naskosen. Så jag förstår att veterinären ofta rekommenderar avlivning i de fall där djuret utsätts för stort lidande. För vems skull vill vi att djuret ska leva vidare, för vår eller djurets?

[Caaassie]
0

Ja, veterinär besök är svindyra! Jag (läs: min mamma) fick betala 700 kr för en snabb undersökning och en vitaminspruta.

TereseE
1

#17 Jag håller med dig här. I de fall där operation ger mer lidanade och liten chans till överlevnad så skulle jag också överväga avlivning oavsett om det gäller mina kaniner eller raskatten. Ingen skillnad i värde på djuret tycker jag, men däremot måste man alltid väga fördelarna mot nackdelarna.

Katten har kostat betydligt mer än mina kaniner men det spelar ingen roll med tanke på djurets värde i sig och rätten till en gott liv.

Just när det gäller kaniner så är det ju inte bara själva narkosen utan också eftervården som kan vara riskabel eftersom kaniner är så känsliga, både vad gäller narkos och mag-/tarmsystemet. De kan tex sluta äta eller så måste de medicineras så att tarmsystemet slutar fungera, vilket då leder till döden oavsett hur goda intentioner man har.

Bara att behandla en kanin med antibiotika kan vara väldigt riksfyllt.

Det är ju en viss skillnad mellan djur och människor här.

saga97
0

innan jag skaffar något djur brukar jag alltid lägga undan några tusen ifall att

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

[Wera]
0

Men vissa veterinärer tar verkligen överpris, har två veterinärer att välja på här (som tar emot smådjur/kaniner), ena tog 650 kr för en enkel undersökning med enbart ett öronprov (titta i microskåp), andra veterinären tog 250 kr för en undersökning av ett kvalsterprov (även här bara titta i microskåp) Och den billiga veterinären gav ett resultat iaf, fick en frisk kanin. Medan den dyra inte kunde göra något mer och bara skicka mig vidare.

Clariiz
1

Jag betalade runt 500 kr för att en veterinärundersökning som gick till på följande vis:

Vet: Kan du sätta den på bordet?
Jag: *tar ut den* Hon är förkyld och behöver nog penicillin.
Vet:  *tittar på kaninen, känner snabbt över ryggen och går iväg*. Kommer sedan tillbaka och säger "Hon har pasteruellos och har ca 20 % chans att överleva."

Jag åkte hem med en massa olika piller och vätskor. Inte fasiken hade min kanin pasetruellos.
Hon hade suttit ute i en blåsig Hage en stund och blir riktigt förkyld.

Som tur är har jag sån tur att vi känner en veterinär sedan länge. Vet inte hur många gånger han stannat vid oss på vägen hem från jobbet och hjälp oss med våra djur.
Vilken veterinär skulle komma över en fredagskväll för att titta på en gerbil? och åka förbi huset tagen efter för att lämna antibiotika personligen.
Och sedan vägra ta emot en krona ens för kostnaden av antibiotikan.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

jahadu
4

Det är väl ändå inte så dyrt med veterinär med tanke på vad man oftast får tillbaka, dvs ett friskt djur ^^

Snälla nån, 500kr är inte alls mycket pengar för veterinärkostnader.
Jag var nyligen hos veterinären med min hund vilket kostade 70.000 och det är bara att bita i det sura äpplet. Djur kostar, så är det och vill man ha dom friska så får man vara beredd att betala, försäkring eller en undanlagd buffert är något jag anser att man måste ha.

Det är väl klart att djursjukvården är dyr eftersom det inte är skattefinansierat…

Men visst är det tråkigt att man ibland betalar för mer än vad man får, men då får man helt enkelt se till att hitta den billigaste veterinären om man bara ska in med en småsak som ögoninflammation. Djursjukhus kan ibland vara dyrare än privatpraktiserande veterinärer, så det är bara att hitta den som passar ekonomin.

PrinzeZz
0

det är då jag är glad att jag har en kanonveterinär 3km från mitt boende som dessutom är sjukt billiga Oskyldig

två besök vilket innehöll: sövning, röntgen, operation, undersökning x2 gick på totalt 1006:-, kaninen oförsäkrad.

ett annat besök som innehöll typ tre röntgenplåtar, lång undersökning/diskussion gick på 700:- även där kaninen oförsäkrad.

när jag däremot åkte in akut till strömsholm en lördagmorgon för ett kejsarsnitt fick jag punga ut 5600:- oförsäkrad kanin.
Det var visserligen obokad akuttid där 2000:- var enbart för att de skulle titta på honan, men jag hade nog fått betala typ max hälften hos min vet.

Det gäller att hitta rätt vet tyvärr.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Acinorev
0

En försäkring kostar 27:-/månad och jag vet inte om det är så mycket att orda om faktiskt. Men vad jag tänkte på var att när jag ringde min veterinär då min kanin hade rött och kletigt öga så sa hon på en gång att jag skulle köpa koksaltlösning (eller göra egen) och droppa. Inte behövde jag åka in för det.

spacesheep
2

Ni som åkt in till vet och anser att ni betalat "för mycket" - har ni som #25 ens ringt och rådfrågat vet innan? Det kan spara hundralappar, samtidigt som det visar på om veterinären har kunskap nog att hantera era djur. Har ni letat efter veterinär med kunskap på smådjur? Större kliniker större kostnader har jag märkt av, medan mindre, specifierade veterinärer tar ut mindre. Det går ju faktiskt att ringa flera olika för att stämma av också. Fråga främst ställd till #0

Personligen tycker jag inte att 600kr är så hiskeligt dyrt. Okej, en vanlig undersökning, det kanske man gör en gång om året. Men för det får man en frisk kanin, det tycker jag verkligen att det är värt. Operationer i sin tur är dyra - eftersom att det många gånger är svårare och mer riskfyllt med smådjur. Har man inte den summan att lägga ut så har man helt enkelt inte råd med djur. En buffert/försäkring ska finnas på varje djur.

[Liiilly]
1

Oj Vilken gammal tråd ni tagit upp igen! ;)

Ja, har nu varit hos veterinären två gånger och har då rådfrågat innan.  Men det kändes onödigt att åka in för den här ögoninflamationen, då min kanin har återkommande problem med röda och lite svullna ögon nu efter det. Vi fick köpa två dyra salvor hos veterinären helt i onödan, men ingen hjälpte ett dugg, hon blev bara värre av salvorna. Nu löser det sig av sig själv och vi brukar droppa i lite saltvatten vid behov. Nu kommer jag inte ihåg vad dem sa när vi ringde dem, men att vi skulle åka dit och kolla upp ögat tyckte dem iallafall.

Har nu även bytt veterinär efter det där första besöket. Han kunde knappt hålla min lilla kanin och fönstret stod på glänt så hon var nära att hoppa ut. Var otroligt missnöjd och då kändes det uselt att betala ca. 800kr för det.  Förra gången var vi då hos en annan veterinär då min kanin var jättedålig och dem misstänkte Urinvägsinfektion, så dem både gjorde en ordentlig undersökning, vägde, antibiotika och gav tips? att vi skulle ge henne vatten och mat genom sprutor som vi fick med oss. Detta gick på 800kr alltsomallt, alltså lika mycket som förra besöket som inte gav någonting. Men denna gången var det värt, då hon mådde jättedåligt och blev bra på bara några dagar av smedicinen.

[Wera]
0

#26 Jag ringer alltid och rådfrågar, det enda man får är ungefär "vänta och avvakta" - i alla dom fallen har kaninen dött.

Andra mindre småfel har jag själv litstat ut och vetat vad som har behövts, och då har jag köpt ut själv på Apoteket eller fått receptbelagt av veterinären utan undersökning. (Ex. kvalster, ögoninflammation, mask m.m.)

Jag menar inte att jag inte har råd, för det har jag. Men hur kul är det att behöva slänga ut upp mot 1000 kr varje gång någonting händer? Det är nästan hela mitt studiebidrag. Och av flera fall har man knappt fått svar av veterinären. Men i vissa fall är det värt det, absolut. Sist jag var till veterinären var det värt det eftersom att kaninen blev frisk efter bara två dagar, då fick kaninen en spruta, och jag köpte ett medel kaninen skulle badas i för 100 kr och allt gick på 350 kr totalt, om jag hade gått till den andra veterinären skulle det ha gått på minst 600 kr för bara undersökningen.

Men ja sjukvården för människor är också dyr.

spacesheep
0

#28 Då tycker jag knappast att du ska ta åt dig av mitt inlägg! Däremot är det många som förväntar sig att veterinärer ska vara mirakelläkare som ska kosta några ören. Och när man själv inte ens kan ta initiativet att försöka ta reda på vad felet är, eller försöka kontakta flera veterinärer för en prisjämförelse så ser jag ingen anledning till att klaga. Är man lat och ringer in för att i princip vill slänga över ansvaret på någon annan så känns det löjligt att klaga på att det är dyrt. Påstår inte att någon här gör det, men jag ser ständigt den attityden hos ägarna som kommer in på klinikerna här.

Och visst, det är alltid tråkigt att betala för sådant, men då får man väl överväga om man tycker att djuren är värda den summan. Var glad att du har det valet, och att det inte är DIN medicin som kostar 300kr+ varje månad… :/

#27 Ja det handlar ju om att hitta rätt vet! Och det kräver lite ansträngning av ägaren också. Fortsätter man gå till samma "dåliga, dyra vet" så får man ju skylla sig själv.. :)

[Liiilly]
0

När jag åkte till veterinären för ögoninflamationen så var jag en nybliven kaninägare. Men nu vet jag bättre och några gånger när min kanin har varit hängig, inte ätit så har jag väntat någon dag, så har hon blivit bra.

Sedan är det ju också så att veterinärer inte vet så mycket om kaniner som tex katter och hundar. Blir dem ordentligt sjuka så är det svårare att rädda dem en tex än hund, där veterinärerna är duktigare inom området att operera och så. Kaniner är ju så känsliga djur också och klarar inte för stora påfrestningar. Men självklart skulle jag göra vad som helst för att få ha kvar min kanin i livet om hon skulle bli mycket svårt sjuk, sålänge hon inte lider av det.  Om man är riktigt nära sitt djur så betyder dens liv så mycket mer än pengar.

jahadu
2

Tilläg för mitt inlägg #23. Om man vet med sig att man bara har råd att spendera en viss summa så kan man säga det till veterinären redan innan de börjar någon behandling så tar dom hänsyn till det.
Vi gjorde så med min hund att vi sa hur mycket vi kunde betala utöver försäkringen på 50.000 och då tar dom hänsyn till det och gör bara precis det de måste. Sen fick vi en hel del gratis provtagningar osv eftersom summan låg på så mycket och alla var väldigt måna om att få min hund frisk eftersom dom dels hade kommit så långt med honom + att han hade en så ovanlig skada (som var intressant för veterinärerna kan jag tänka mig).
Så när de ringde mig och frågade om de fick utföra ditten och datten och jag sa att min ekonomi nog tar stopp där så gjorde dom det på sin egen räkning. Så jag har ingen dålig erfarenhet av veterinärer som tar ut för mycket, utan tvärtom så har jag fått mycket gratis.
En veterinär är inte ute efter att tjäna massa pengar utan gör det som krävs för att få djuret friskt.
Så jag tycker inte att man borde klaga så mycket på kostnaderna, för det är som sagt något man borde vara medveten om redan när man köper ett djur.

[selmatelma1]
0

Någon som vet vad de kostar att gå till veterinären men en oförsäkrad kanin?

Fridaaaa
0

#32 Kostar lika mycket som försäkrad kanin men man får betala allting själv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[selmatelma1]
0

Frågan va hur mycket ? ☺

Fridaaaa
1

#34 Fick du svar i din andra tråd att det skiljer sig beroende på vart man åker och vad de ska göra. Så kontakta din veterinär så får du svaret på frågan🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikita14]
0

#34   Det är väldigt svårt att svara på!  

En undersökning kan kosta runt 500,  och sen kan det ju komma till behandling som kostar.

Jourtid (kväll, natt, helg)  kan en undersökning dock kosta betydligt mer, jag fick betala 1500 kr när jag åkte in akut en sen kväll med min väldigt sjuka kanin…

Men fråga om pris när du ringer för att boka tid!

aliiciaj
0

590 kr för en undersökning där jag bor, de höjer med typ 100 kr varannat åt på veterinärkliniken jag går på. Men i och för sig så är det en väldigt bra klinik som är kunniga på smådjur så jag är bara glad att de kan hjälpa mina kaniner.

[selmatelma1]
1

Okej ska be min man fråga när han bokar tid.☺

Maleficum
1

Kan ju tillägga för den som tycker det är dyrt att materialet som används kostar en del. Tex vid kastrering av hankanin kostar själva materialet ca 300kr, sen ska resten av avgifter till (lokalhyra, veterinärens tid, sköterskans tid, lokalstädare, ev telefonrådgivning under läkning mm) och då blir det ju i slutänden en del pengar speciellt om djurkliniken även är uppköpt av något företag som självklart vill få in en vinst (då är ju privata ofta lite billigare).

Vi har ju lyx med billig mänsklig sjukvård men tänk vad det hade kostat om vi inte haft det i Sverige (se bara i andra länder som USA ).

Min första angora blev straxt under fem år (hon var försäkrad) och hon fick tumör i hjärtsäcken mot slutet. Räkna ut att det gick +-0 när jag räkna på vad jag betalat in på försäkring och vad jag fick tillbaka från försäkringen för undersökning med röntgen och ultraljud och allt sånt så i hennes fall spelade det ingen roll att hon hade försäkring.
Däremot har min kusin säkerligen tjänat på att ha försäkring på sin kanin då han varit jättemycket sjuk redan sen han var liten.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[selmatelma1]
0

Denna kanin som e sjuk har ingen försäkring men har haft tidigare. Så hur dyrt exakt är det med oförsäkrad kanin som ska veterinär undersökas ev pga sjukdom ? ☺☺.

[Melbun]
0

För mig hade det gått på 800kr +- men du borde redan ha varit inne med din.

aliiciaj
1

#40 Beror helt på vart du går. Men vanligast är väl mellan. 400-600 kr för en undersökning. Sen om kaninen ska röntgas, kolla ultraljud eller något annat kostar det såklart mer. Sen kostar ju medicinen också.

[selmatelma1]
0

Vet men har inte de än men ska boka tid .☺☺.

[Melbun]
1

#43 du vet att du borde ha varit inne med kaninen men har ändå inte gjort något åt det? :/ fy

[selmatelma1]
0

Men vi ska..

[Nikita14]
1

#39   Riktigt bra skrivet!  Tror många inte tänker på det.

Med risk för att bli off topic,  jag känner igen detta från mitt eget yrke, dock tandläkarmottagning i detta fall.    Vi har en extremt hög materialkostnad, och utöver det så är instrument väldigt dyra i inköp, och  både tandläkare och tandsköterska helst ha lön…   Plus kostnaden för hyran av lokalen och lokalvårdare.  Och service och reparation av apparater/maskiner. 

Det är inte så att pengarna går rakt ner i veterinärens ficka,  utan det är mycket utgifter man inte tänker på…

emms
1

#39 & #46 Tycker även veterinärer har rätt till ganska bra betalt. Det är ju 5 (?) års högskolestudier, blir ett ganska saftigt studielån efter det. Dessutom är det väldigt svårt att komma in på den linjen i sverige. Utbildar man sig länge ska man helt enkelt ha bättre betalt. 

Hade ju varit väldigt ologiskt om jobb som inte kräver några studier har samma lön som dom som kräver flera års högskolestudier. Då finns det ju ingen mening eller "morot" för att utbilda sig heller. :)

Emma