Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 759 ggr
Josefinesve1
0

Akut hjälp

Hej Min honkanin rymde nyligen och sågs vara med en vild kanin. Nu är vi rädda för att hon kan vara med ungar som vi i nuläget inte vill ha. Min fråga är om det finns något "dagen efter piller" eller liknande? Och om hon skulle vara med barn om det skulle vara tillåtet att släppa ut ungarna i det vilda då de är 50% vilda?

Myrra
4

Nej du kan inte släppa ut kaninungarna i det vilda, de blir ju tama hos dig….

[Zachapacka]
1

Jag har inte hört talas om någon "dagen efter piller" för kaniner. Vet inte ens om det går att gör abort? Men du ska iallafall inte släppa ut ungarna eftersom att de kommer bo med sin tama mamma i en bur under sin första tid och då lär de sig inte hur man överlever i det vilda

emms
1

Kastrera honan så snart som möjligt så är problemet löst 🙂

Emma

[Zachapacka]
0

#3 går det verkligen om honan redan är gravid?

Peak303
2

#4: Ja det går, för då plockar man ju bort ungarna samt livmodern.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

emms
0

#4 Som #5 säger så tar man ju bort allt. Om det är tidigt i graviditeten är ju bara ungarna små cellklumpar och då är ingreppet samma som normalt. 🙂

Emma

[Sockertoppens_kaniner]
0

Som de andra sagt, kastrera henne så snabbt som möjligt. Skulle ungarna födas, så kan du ju självklart inte släppa ut dem!

Josefinesve1
0

Hur länge kan man vänta med sterileseringen ?

emms
0

#8 Man kastrerar kaniner. Även honor. Allt tas bort. 

Ring och fråga veterinär. Då kaniner bara är dräktiga i ca 30 dagar så växer dom ganska fort så skulle inte vänta länge. Blir säkerligen ett större ingrepp ju större dom blir. Jag skulle ringt och bokat tid direkt. :)

Emma