Galler eller vägg?
Hej! Jag kommer att få hem en underbar liten hoppkorsningsunge(hona) om ungefär en månad. Längtar!!:) Jag har sedan innan en dvvhona som tidigare bott med sin halvsyster som gick bort i vintras. Tänkte att min hoppkorsning skulle få prova att bo tillsammans med min dvvhona, förutsatt att de trivs ihop. Annars kommer de att få bo med galler mellan. Vill dock vänta någon/några månader så att hoppkorsningen får växa till sig och göra sig hemmastadd innan de sätts ihop. Så dessa två kaniner kommer att bo intill varandra (kommer att dela av min stora hage) ett tag. Min fråga är: Tycker ni att jag ska ha galler eller ett plank mellan kaninerna denna tid? Tänker att det kanske kan bli stressande att se en ny kanin man inte känner genom ett galler så plank (tänker som en trävägg så att de inte ser varandra) kanske är bättre? Har någon liknande erfarenheter? Tacksam för svar:)
Jag tycker nog galler när de är under uppsikt, sen kan du ha två galler med ett litet mellanrum så de kan se men inte nå varandra när du inte är där. Märker du att det blir bråk så är kanske plank att föredra :)
Pretty wise //
#1 det låter klokt! Tack så mycket :) Någon som tror något annat? Vill gärna ha fler åsikter!
kanske plank en bit och galler en bit? Eller lösa det på något annat sätt så att de slipper se varandra exakt hela tiden :)
#3 jag tänkte också något sådant. Att man har typ halva galler (kör dubbelgaller som #1 tipsade) och halva plank? De kommer ju att ha varsitt "utomhus-hus" också (på ben).
Galler kan vara stressande, i och med att de inte kan träffas och göra upp. Sitter de och tittar på varandra utan att få göra upp så kan de känna behovet av att sitta på ständig vakt och vakta sin sida av gallret mot främlingen. Att ha en vuxen kanin i försvarsposition på andra sidan gallret kan vara extra stressande för en liten unge, som naturligt skulle flytt. Jag skulle rekommendera plank, blir lugnast för bägge på så vis.
jag tycker att du ska ha 2 galler med en bits mellanrum mellan så att de inte kan skada varandra mellan gallret men ändå vänja sig vid varandras närvaro
#5 Tack så mycket, gissade att det kunde vara så. Tar plank då, som man kan ta bort korta stunder så att de får vänja sig vid varandras närvaro som #6 säger:)