Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2281 ggr
[Emilia-W]
0

Öga, inte bra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, för några dagar sedan märkte jag hur lilleskutts öga hade runnit väldigt mycket. Nu har det gått cirka 5 dagar men ögat har inte blivit bättre… Jag har tvättat rent det med saltlösning flera gånger. Hur tycker ni att det ser ut? Blir det inte bättre om någon dag ska vi till veterinären, bilden är tagen i lördags.

[neptunens]
0

Buktar ögat ut eller är det bara bilden? 
Hur ser tänderna ut?

[Emilia-W]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Jag har faktiskt inte tänkt på det eftersom att han är blandras mellan hermelin och lejonhuvad kanin så han har alltid haft stora ögon. Tänderna tycker jag ser relativt bra ut, jag kan gå och fota de om en stund. Jag var precis och tog en till bild:

[neptunens]
0

#2. Om du jämför med de andra ögat, buktar de då ut?  Jag tycker nog att de ser lite så ut. Gör det det så skulle jag boka en till Asap, för då är det antagligen något som trycker på ögat inifrån.

emistfield
0

Varböld? Min kanin hade det bakom ögat :)

Sajtvärd för StarStable och Dvärgkaniner Ifokus

MVH, Esmeralda Glad

emms
0

Tycker ni ska åka till veterinär :) Är det inte bättre efter 5 dagar är det dags, kan vara ögoninflammation, något med tänderna, sår på hornhinnan eller att något har fastnat osv. Så behöver troligen veterinärvård.

Emma

[Emilia-W]
0

Tack för alla svar! 

#4 Tror inte det eftersom att det inte rinner var ur ögat :)

Ska prata med mamma och be henne boka en tid hos veterinären och så hoppas jag att de hittar felet.

[Emilia-W]
0

Om nu ögat skulle bukta ut eller att det skulle vara något bakom ögat som trycker, vad kan man göra? Mamma sa att det fanns en chans att han måste avlivas osv, går det inte att spola rent det på något sätt eller så?

Idakarrlsson
0

Tycker som alla andra att vet är nödvändigt. Kan ju var som vissa säger, en böld eller någon tand så ligger och trycker. Men som sagt boka tid hos vet så får du se vad dem säger där.

Lycka till och hoppas din kanin blir bättre 🙂

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[Emilia-W]
0

#8 Jo vi ska boka en veterinär tid imorgon, hoppas det går att lösa! 🙂

Men somsagt vad kan veterinären göra om det är någon böld eller något annat bakom ögat, jättetacksam för svar! 🙂

Idakarrlsson
0

Har inte så stor koll på detta med bölder men en "ytlig" varböld töms av vet och oftast får man penicillin eller liknande och sedan får man göra rent med koksaltlösning tills allt läkt. Inte alls säker på detta så nån får gärna rätta mig ifall jag har fel. Om det nu skulle vara en varböld bakom ögat på din kanin kan jag tyvärr inte svara på din fråga då jag inte är säker på hur det skulle gå till. Men man får  räkna med nått kirurgiskt. Överlåter denna fråga till någon annan.

Idakarrlsson
0

Läste lite om det och här är en artikel.

http://kaninmagazinet.se/2012/june/varbolder.html

[Emilia-W]
0

#10 Tack, undrar bara hur det är om det just är bakom ögat. Hoppas verkligen att de går bra imorgon och att det går att lösa :)