Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 617 ggr
[EllenAlicia]
0

hur mkt pellets

Jag har frågat denna fråga några gånger innan men ett tag sen och tror inte jag fick ett direkt svar heller. iaf hur mycket pellets per dag borde jag ge min hollis (2,8?) och frasse/hollis (3,8kg?). har edel. skulle vara bra om ni skrev sommar och vinter (:

EDIT dom är runt 3-4 år

emms
0

Lite frågor som kan vara bra att veta:

Är det hanar eller honor? Kastrerade eller icke? 
Hur är dom i hullet? Lägger dom på sig lätt eller har dom svårare att lägga på sig och hålla vikten?
Vad får dom för hö?
Vad får dom för mat utöver pellets och hö? 🙂

Emma

Idakarrlsson
0

Som alltid går det inte bara att svara då det inte finns något bestämd mängd för vikt. Vissa kaniner behöver ingen pellets andra behöver, vissa behöver mer än andra. Det är så individuellt. Mkt beror som sagt på individ samt hur mkt Motion kaninerna får samt ålder. Se först ifall dina kaniner behöver nått kraftfoder. Om dem gör det så börja bara med någon matsked och så får du se ifall dem håller bra hull osv. Glöm inte att friskt vatten och fräscht hö ska alltid finnas i buren.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

fsigge
0

Man får se vad dom mår bäst av. Det är som att fråga hur mycket en människa ska äta. Jag brukar aldrig använda mått för det hjälper inte mig så mycket. Ger lite då och då och i o med att jag hanterar mina kaniner så märker jag om jag ska ge dom mer pellets eller tagga ner på det. :)

Frida

[EllenAlicia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#1 honor, inte kastrerade,

jag tror de har lätt att lägga på sig ( dom har iaf dubbelhakor) folk bruka säga jag mata dem för mycket och nu säger folk jag matar dem för lite… 

dom får hö från bonde, de får ibland grönsaker som sallad och morot men till sommaren brukar jag ofta plocka massa olika blad och de får ju då gräs oxå.

#2 och #3 ah det är nog svårt och som sagt får jag alltid folk som klagar på mig för de..

fsigge
0

#4 man ska inte bry sig om vad andra tycker. Om folk säger till mig att jag sköter mina kaniner dåligt, då j*vlar! Jag tror inte de behöver något pellets. Det är absolut inget måste. Jag tror de klarar sig bra på Hö, vatten grönsaker osv.

Frida

Idakarrlsson
0

#4 Underbart gullig va dem ;) Hur mkt får dem idag? Om dem får lite kraftfoder nu men kan fortfarande gå upp i vikt lätt så kanske dem klarar sig utan kraftfoder?

[EllenAlicia]
0

#5 jo fast jag vet ju ej om jag gör rätt eller om jag gör helt fel och vill ju att de ska få rätt mängd :) what tror du?! xD  fast de får inte ofta grönsaker kankse 2 ggr vecka eller så

emms
0

#4 Tycker den vänstra ser överviktig ut, svårt att se på den högra. Jag skulle testa att bara ge dom hö och grönsaker ett tag. Då borde dom få bättre hull. Om dom senare skulle bli för smala kan du ge dom någon matsked pellets och öka om det behövs. Honor brukar inte behöva så mycket pellets och klarar sig ofta bra på enbart bra hö och grönsaker.

Om bara en av dom skulle behöva pellets senare så kan man ta bort den ena så får den andra äta ifred eller så kan man mata för hand. :)

Emma

Idakarrlsson
0

#7 Så länge dem håller vikten så finns det inget rätt eller fel. Även ifall det betyder att dem behöver en msk eller en halv dl kraftfoder. Folk kan inte säger att hur mkt du ska ge, då alla kaniner behöver olika mängd och ingen känner dina kaniner så bra som du gör.

[EllenAlicia]
0

#4 De tacker (; de får 6-8msk per dag men börjar miska för de börjar bli vår . jag vet inte om de går upp lätt bara andra som sagt de för typ 1 år sen

#4 okej, va som helst för grönsaker? kommer nog hoppa med dem under sommarlovet (bara hemma dock) och hoppkaniner brukar behöva mera gör de nån skillnad? och menar ni inge pellets på vintern oxå?

Idakarrlsson
0

#10 I dl är ungefär 6 msk så tycker enligt regel att det låter mkt för en liten ras. Skulle gått ner till 3msk = ung 1/2 dl. Tror faktiskt även det kan vara mkt så med tiden kan du nog minska den ännu mer. Men som sagt, känn på kaninerna. Håller dem hullet ifall du ger 2msk? Ifall dem inte, öka 1msk eller minska ifall det går. Brukar inte behöva höja mängden under vintern. :)

emms
0

#10 Bladgrönsaker är att föredra, ruccola, spenat osv. Men du skrev att du plockade mycket blad till dom i naturen och det är jättebra, likaså gräs 🙂  Det är ju deras naturliga föda. 

Om dom blir för smala kan du ge dom lite pellets annars tror jag dom klarar sig fint utan, och likaså på vintern. Det är ju olika för olika kaniner, känner du ryggrad, revben och höfterna väldigt tydligt så är det ett tecken på att dom är för smala. Men i dagsläget så behöver dom troligen ingen pellets 😃

Emma

[EllenAlicia]
0

#11 hmm ja kommer ihåg att typ msk är 1 dl men whatever! ja till sommaren kommer de äta mycket annat så behövs nog inte mycket pellets då (:

Idakarrlsson
0

#13 Som du säger tror inte jag heller att dina kaniner behöver något för stunden eller i sommar. Men tjatig som jag är vill jag bara säga för en sista gång, känn på kaninen och anpassa kraftfoder efter hull och mängden Motion mm. 😃

[EllenAlicia]
0

#14 will do 👍