Avmaskning
Jag har funderingar på att avmaska Berit. Hon är inte underviktig eller så, men jag upplever att hon är så kantig, speciellt över ryggraden o över rumpan där uppe (vet inte vad benen heter, haha), fastän hon har gott om hull på magen tex. Jag ska avmaska hunden nu med Axilur (tabletter) o tänkte om jag skulle ta Berit i samma veva. tips?, råd? Går Axilur bra att använda? Hur ger jag det på bästa sätt då det är i tablettform? I lite vatten in i munnen eller något?
Har aldrig avmaskat en kanin så bomba på med åsikter osv :)

Hej
Kaniner avmaskas aldrig om man inte ser mask i avföringen eller om stark misstanke om mask finns. Aldrig i onödan och aldrig rutinmässigt som på katt och hund.
En del kaniner har en sådan kroppsform. Oftast blandraser. Håll koll på om hon bajsar mask ring isåfall till veterinären och fråga om lämpligt avmaskningsmedel och rätt dos. Följ aldrig viktdoseringarna på bipacksedeln på avmaskningsmedel. Dessa är gjorda för hund och katt och kan vara alldeles för stora för en kanin.
Axilur på kanin är inte ett bra val. Många dödsfall har rapporterats. Det finns andra avmaskningsmedel. Om axilur måste användas så används det alltid i flytande form och alltid kattvarianten med lägst aktivit substans samt efter special dosering som man får veta via veterinären.
Man ger aldrig kaniner tabletter de ska ha i flytande form. Det är viktigt hur stor dos man ger dem. De ska ha efter en speciell viktdosering som gäller för kanin. Står inte i vanliga bipacksedeln. Man måste ringa till veterinären och fråga. Man doserar ej efter vikt enligt bipackssedeln.
Om kaninen har mask blir den oftast smal på kroppen utom på magen som kan svullna upp. Aptiten kan öka mycket eller minska. Du ser nästan alltid små maskar i bajset.
Mvh /linda
Äter hon bra och är pigg och inte mager i övrigt så avmaska inte.
Vill du veta om hon har mask för att du misstänker det starkt, så köp ett maskprov på apoteket. Då får du ett rör och i röret eller liknande så lägger du kaninens bajs, skickar i väg det och får tillbaka ett svar efter att de har analyserat bajset. Då vet du om du ska behandla eller ej. Dessa maskprov är tyvärr dyra. Några hundralappar.
Ok? Jag vet flera som avmaskar då o då. Jag har ju inte tänkt sätta det i system, skadan med att avmaska regelbundet är väl att masken blir immun, o det händer ju inte om man avmaskar en enda gång, så varför är det absolut förbjudet att avmaska "i onödan" som du säger? Jag tycker inte det är i onödan, jag skrev som sagt att hon är kantig, förutom magen som är tjock, precis det symptom du skrev på mask, så jag förstår inte varför du skriver att det är i onödan?
Varför ska man inte ge tabletter? Blandar man ut de med vatten i rätt mängd så är det väl ingen skillnad, enda skillnaden är väl just att det ena är i flytande form o det andra i tablettform, eller?
Axilur vet jag också flera kanin-ägare som avmaskat med.. Allt jag trott om avmaskning säger du inte stämmer, så jag vet inte riktigt va jag ska tro.
#2 Det gör absolut ingenting om du avmaskar! Gör du det, det är mycket mycket bättre om använder flytande Axilur. Det fanns förut en tråd på kanin-net hur mycket man skulle ge tror det var 0,5ml. i en vecka för bästa effekt, sen igen efter 2 veckor? Tråden är tyvärr borta, men om du skriver en tråd där, så får du svar snabbt och du får exakt hur du ska göra!
#1 Sen vill jag bara säga att lite av texten är felaktig! ""Axilur på kanin är inte ett bra val. Många dödsfall har rapporterats. Det finns andra avmaskningsmedel."
Det där stämmer verkligen inte! Axilur är det bästa man kan ge kaninen om man vill ta bort masken snabbt och utan att skada kaninens mage så mycket, och att kaniner dött av det har jag aldrig hört och jag känner många och jag vet att många använder axilur på sina kaniner och dem har verkligen inte dött!
#3, tackar för svaret :) Varför är det bättre att använda flytande?
Någon mer ? :)

Hej igen
Att man inte ska avmaska i onödan är för att många dödsfall har förekommit. En veterinär som jag har haft mycket kontakt med genom en katthem jag volontärarbetat på har sett detta på katt, kanin och marsvin. En djurvårdare som jag har jobbat för behadlade sina djur med Axilur hennes ena kanin och marsvin dog när de fått Axilur. På djursjukvården i skolan har vi fått lärt oss att det är ett starkt läkemedel som vissa djur reagerar starkt på. Flera i min djursjukvårds klass hade negativa berättelser om Axilur på smådjur bland annat dödsfall.
Sitter här med ett fass vet i handen men hittar inte där några rappoteringar om dödsafall efter användning av axilur. Dock så finns inte hund och katt varianten med. Jag känner inte att jag har någon anledning att misstro mina kollegor.
Veterinärer ska rapportera om att Axilur är starkt och att de ska användas med försiktighet.
Jag tycker att det är i onödan eftersom du inte ser någon mask. Du skriver även att hon inte är smal. Men jag tycker att du ska ta ett maskprov på kaninen och avmaska om det behövs!Men det är ju upp till dig. Ville bara informera om de risker jag har hört om och sett från vad jag känner är säkra källor.
Grejen med tabletter är att du inte kan blanda ut det i rätt mängd. Om du tittar på förpackningen du har så är det olika mycket aktivit ämne i tabletterna för hund och den flytande formen för katt och hund (den flytande finns i två varianter). Du kan inte dela tabletten så att du vet exakt hur mycket kaninen får i sig. Dessutom måste du räkna om hunddosen till katt dos och sedan vidare till kanindos.
Som jag sa så ringer man veterinären och får en dos av dem. De tar vikten på kaninen och räknar då ut en lämplig dos till kaninen.
1 veckas behandling med axilur låter länge jag har för mig att det är 3 dagars tid och att man sedan upprepar igen efter ca 1 vecka. Ring veterinären och kolla detta.
En av mina kanier har haft mask, såg masken i avföringen ringde då veterinären. Hon rekomenderade Axilur, avmaskade då med Axilur vet(flytande form)maskarna försvann. Min kanin dog inte. Men kaniner kan reagera så olika. Min veterinär var noga med att tala om att medlet var starkt men att det självklart behövdes göra något eftersom han hade mask. Hon rekomenderade just Axilur flytande form men avrådde bestämt från att avmaska regelbundet. När jag sedan har hört att djur avlidit av Axilur så skulle inte jag villja behandla mina egna djur med detta i onödan.
Men jag vill fortfarande informera om att det är ett starkt läkemedel och bara ska användas om det måste, dvs när man ser mask. Eller om man är nästan 100% säker på att kaninen har mask. Eller om man konstaterat detta genom ett maskprov som är det bästa.
Mvh /Linda
#5, Axilur är till både hund o katt, o inte två olika, iaf inte det som jag har. Som sagt, så ska jag inte avmaska regelbundet som du bland annat hakat upp dig på. Visst kan jag ringa vet, men jag vet ju att det finns många kaninkunniga här inne som pratat med vet om sånt här, o då kan jag lika gärna höra mig för med dom personerna, här inne först.
Jag förstår väl själv att egentligen alla läkemedel är starka o inte ska ges hur som helst, du får det o låta som att jag ska trycka i henne en hel förpackning för skojs skull.
Någon annan som avmaskat sina kaniner? Kom igen, måste väl finnas många som gjort det?! :)
Det är bara att avmaska, jag gör det när jag misstänker mask.
Kanin kan ha mask utan att ha symptom.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#7, tackar för svar :) Vad använder du för medel? Hur mkt per kg? :) O ska man ge i fler än 3 dagar som det är för hund o katt?
Vilken frågekanon jag är =P
Axilur har jag :) Oj, kommer inte ihåg såhär på stående fot… Kan det vara en halv tablett kanske?
Läs på förpackningen, så får du se vad det står per kg.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
#9, till hund o katt står det 1 tablett per 5 kg. Så det är samma dosering då som till hund o katt?
Är det lättast att blanda ut med lite vatten o ge i spruta i munnen? En tablett lär hon ju knappast knapra i sig frivilligt (;
putt
Jag avmaskade Muffin i sommras. Såg en mask och så var han smal och åt mer än vanligt utan att bli tjockare. Avmaskade med flytande Axilur. Läste att man skulle ta 0,1ml/kg varje dag i 5-6 dagar. Funkade utmärkt och han smaskade lyckligt på den mosade bananen med Axilur i ;)
Emma
#12 Smart med banan! =)
#12 Jo det var jättepraktiskt! :D Första gången så tog vi det i en sån spruta och tryckte i lite i munnen med det tyckte han inte om ;)
Emma
Om du ska avmaska kaninen med Axilur så är det flytande (oral suspension 10%) altermativet klart bäst - för att det är enklast att dosera korrekt.
Dosen du skall använda är 0,2 ml per kg kropssvikt i 5 dagar.
Hoppas det går bra!! Mina kaniner gick lätt att avmska.
Tack för alla svar, jättesnällt :)
Bästa effekt är om du efter du avmaskat en gång vänta i en vecka och gör om det! :)

#6 Klart att jag inte tror att du avmaskar bara för skojs skull.
Jag tycker dock fortfarande att du ska köpa något som heter Kolla masken (finns på apotek och på lantmännen och en del djuraffärer)
Kostar ca 200-300 kr allt ingår. Då avmaskar du bara om hon har mask. Då riskerar inte din kanin att bli immun mot den verksamma substansen ifall att hon inte har mask och du riskerar inga biverkningar på henne.
/Linda
Ska köpa flytande Axilur å avmaska då. :)
#18 Vad då för biverkningar? Det finns inga Biverkningar! O.o Kan du inte bara sluta skriva i den här tråden då ingen håller med dig. man blir bara irriterad.
#19 Gör du det ^^

Jo det finns biverkningar och dessutom kan kaninen utveckla ressistens mot den verksamma substansen!. Visar bara hur otroligt lite du kan.
Spelar väl ingen roll om andra håller med mig eller inte. Jag vill bara informera om det som jag vet är sant. Vad är det för konstigt med att jag inte anser att man ska avmaska om kaninen inte har mask varför inte ta reda på om kaninen har mask innan man avmaskar?
Biverkningar på Axilur har förekommit och jag har själv sett dem på katt.
Jag tycker du är ganska omogen som kan skriva så. Men men. Har du inget bättre att vara irriterad på så tycker jag Mycket synd om dig. Då får du väl vara irriterad på mig. :)
/linda
#21, snälla du.. hur kan säga att "jag inte anser att man ska avmaska om kaninen inte har mask"? Du vet väl för herregud inte om min kanin har mask. I början sa du själv att tecken på mask är kantig kroppsform o stor mage. Precis det jag beskrev, o nu säger du tvärtemot att min kanin skulle ju aaaaaldrig ha mask.
Att du sett biverkningar av Axilur på katt har absolut ingenting med kanin att göra.
Jag undrar bara. Inte blir masken "immun" mot maskmedel av att man avmaskar En enda gång? Jag trodde inte det skedde så snabbt, jag trodde det tog ett par gånger för att masken skulle utveckla detta. Men det var bara vad jag trodde..
Saken är den att kolla om kaninen har mask kostar flera hundra (onödiga) kronor. Vet ju väldigt många som avmaskat vid misstanke på mask, personer som är väldigt kunniga om kaniner, tex Marhai här ovan. Därför tar jag deras råd, ville bara förklara det :)
Jag avmaskar min kanin just nu. Dom på apoteket visade exakt hur mycket jag skulle ta. Det enda som hänt med Zeeland är att hon ibland sätter sig i ett hörn och vill vara ifred. Men man ska avmaska kanin med axilur. Man måste bara ha rätt mängd. Men man ska absolut inte avmaska i onödan.
Jag av maska mina kaniner för en månad sen och alla lever och är friska:) Det visade sig att dem hade mask i avföringen och var väldigt hungriga. Då ringde jag vet och dem sa att jag skulle av maska med flytande axilur. 0.2ml per/kg kanin i fem dagar i rad en gång om dagen. Sen ska du mocka ut hela buren och diska mat och vatten skål/flaska allt som finns i buren.
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
#21 Det är inte kaninen som utvecklar resistens mot den verksamma substansen. Det är maskarna som blir resistenta .
Tråden är 6 år gammal