Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1031 ggr
Rorvers
0

Konstigt bajs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min nya kanin har haft Konstigt bajs? idag. Det ser ut som sånt de ska äta, men han har inte ätit det. Såg att han åt det igår och då hade han även normalt bajs. Han är lite hård på magen men det var han även igår då jag fick hem honom. Han är för övrigt pigg. Kan det bero på byte av hö och pellets? Stress?

crystalguurl
2

Det är bilndtarmsavföring, en gång när min inte åt upp  sin la jag det på en pinne och gav till honom, då åt han det.

Hoppas någon annan vet bättre…🤐

Rorvers
0

Konstigt att han inte bajsat något annat än det då! känns som det brukar synas då det är nya kluttar, även om det är bra bajs? Får hoppas att det är jag som är blind

[AnimalLover1]
0

Du kanske har gett honom lite för mycket pellets? För när de inte äter upp all blindtarmsavföring och lämnar kvar det betyder det är man förmodligen gett för mycket pellets. Hur mycket får han nu? (Om han får något) och av vilket märke?

Idakarrlsson
0

Tänkte också först på pelletsen och att du ger för mkt. Skulle sluta ge pelletsen och bara ge hö och vatten till det kaninen får normal avförning.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Rorvers
0

Jag gav han 1 msk av Stampe och en halv av hans gamla pellets. Gav han även lite spenat, lite kål och vanliga salladsblad. Nu har han ätit blindtarmsavföringen och den övriga avföringen sen normal ut. Lite mörk kanske, men ändå torr. Han har inte ätit så mycket hö idag så jag ska testa att inte ge honom någon pellets imorgon.

Idakarrlsson
1

#Ja ge bara hö och vatten till magen och avföringen har stabiliserats. Sen kan du försiktigt börja ge kraftfoder samt grönt.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎