Biter till.
Har haft min kanin i snart 2 veckor. I början var han jätte rädd och satt mest i sitt hus i buren. Men nu är han jätte nyfiken, go och snäll liten kanin. Men har bara 1 fråga, kollat runt lite men inte hittat nåt liknande. Han slickar väldigt mycket på mig, såfort han får chansen slickar han. Nu dom senaste dagarna när han slickar så biter han till. Inte hårt, men man känner att han biter till. Någon som vet varför han biter till? Det är en hane på 8 veckor, om det har någon betydelse. Han är dessutom min första kanin.
När kaniner slickar på en så betyder det oftast att dom tycker om en! Kaniner putsar ju varandra för att visa uppskattning så vissa gör de även på sina människor.
Det jag tänker på är att kaniner använder ju även tänderna när dom putsar och tvättar sig och andra, det kanske är det han gör? Eller att han tigger uppmärksamhet på något sätt. Nafsar han hela tiden eller tillexempel bara när du inte klappat honom på ett tag eller klappat honom en längre stund? Många kan nafsa för att säga stopp eller för att dom vill något.
Om du inte gillar beteendet så tycker jag du ska säga till när han gör det. Enligt mig är det inte okej att dom använder munnen på de sättet mot en människa. Att slicka är okej men nafsa är inte det. Att säga nej bestämt och putta bort dom brukar funka, men ha tålamod och var konsekvent isåfall. 🙂
Emma
Min gör också så. Menar sällan något illa utan som #1 sa att han uppvaktar dig. Men om man inte vill ha de så kan man ju alltid träna bort det beteendet. Själv tycker jag de små nafsen är mysiga :)
Det spelar ingen roll om jag ger han all min uppmärksamhet och klappar honom eller om jag låter bli. Han är på och slickar ändå. Jag har även tagit med honom till mina föräldrar (dels för att han ska få slippa sitta i buren och dels för han ska bli trygg med dom om dom mot all förmodan måste vara kaninvakt), även där tyr han sig väldig mycket till mig. Slickar mig och det är bara mig han slickar på. Mina föräldrar nosar han bara på. Han tillochmed följer efter mig överallt. Tillochmed när jag går på toa vill han gärna följa med, vilket jag inte tillåter. Utan då sitter han utanför, ibland "klöser" han på toadörren och ibland sitter han bara utanför och väntar. Jag vet inte riktigt om detta beteende är "normalt" eller om jag borde ändra på mitt sätt att uppfostra honom? Jag personligen tycker att det är jätte gulligt och det känns som han trivs tillsammans med mig. Jag har inga problem alls med detta beteende. Jag undrar mer om detta är vanligt, eller om jag ska ändra på något? Och ska jag ändra på något, vad?
Min kanin gör exakt samma sak. Har oxå haft frågan uppe och alla säger att de e som han verkligen gillar dig. Han har fäst sig vid dig, och det är ju superbra. Om han nafsar på dig är det kanske du ska vänja bort, men annars verkar det bara va som han uppvaktar dig. :)
Min slickar också och när jag inte klappar han tillbaka så nafsar han lite löst och sen går han iväg och surar typ ;) <3
#3 Hade med en kanin som var väldigt lik din, fast han älskade alla i familjen så mycket :D
Är jättemysigt när dom är så tillgivna och ser inga problem med beteendet så länge du tycker det är okej, är nog bara så att han gillar dig väldigt mycket och det är ju alltid bra. Skulle inte säga att det är vanligt men det händer att kaniner gör så. Många kaniner tyr sig till en på ett annat sätt. En av 7 kaniner vi har haft har varit som din 🙂
Emma