Nya kaniner
Hej ikväll ska jag hämta 2 små kaninungar ( syskon) men ska jag man låta kaninerna vara ifred första dagen och sen vara med dom väldigt mycket dag 2?
Låt de helst vara ganske mycket de första DAGARNA, du kan efter ett tag sätta dig jämte dem och prata med dem så att de vänjer sig vid dig. Jag vet själv att det är väldigt lockande att klappa dem och gosa med dem, men de behöver tid för att vänja sig.
Du kan sätta dig jämte dem och låta dem komma fram utav egen nyfikenhet, det brukar gå fortare att få dem tama då också jämfört med när man går efter dem och försöker plocka upp dem och klappa dem när de inte vant sig än.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Jag brukar kaniner vara första 1-2 dagarna beroende på kaninerna (längre om kaninen behöver det såklart), bara sköta det vanliga så att säga. Sedan börja umgås mer och mer med kaninen, anpassa efter varje individ.Sitta myckt i hagen med dem så att dem vänjer sig vid en.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När jag hade fått min kanin så efter ett tag satte jag mig ner hos han och lät han komma när han vågade. ;-) Precis som #1 säger!
Jag låter alltid våra nya kaniner få vara ifred först i buren så dom känner sig hemma och trygga där. Dagen efter kanske jag klappar dom mer och kanske tar ut dom under den tredje dagen. Det är viktigt att låta dom vara ensamma så länge dom behöver det, innan man börjar lära känna dom och tar ut dom osv. Det är lite olika beroende på hur snabbt kaninen känner sig trygg och hemma i sitt nya hem. 🙂
Vänliga hälsningar Ellen