Ilsken hona - kastrera?
Hej, jag har för någon månad sedan köpt en liten vädurstjej som fyller 1 om bara någon vecka. Hon har sedan dagen jag fått henne varit något av ett hormonmonster, till och från, och jag tycker helt ärligt att det blir bara värre. Nu har det nått till den nivån när hon bara sitter med uppspärrade ögon och nästan hyperventilerar. Om man ändå väljer att umgås lite med henne släpper det ganska snabbt och hon är hur go som helst, men hennes humör kan vända när som helst utan någon (för mig) märkbar anledning och börjar då bitas och ha sig. Och när hon inte får som hon vill (kan vara något så enkelt som när man ger henne ett solros frö eller två och sedan inte ger henne fler) ska hon på sin burkompis och bita och dra i hans päls, och jucka på honom (han är kastrerad). Hon burnstar nästan konstant. Hon är en otroligt go' liten tjej när hon väl är sig själv och tror inte hon mår bra av detta så vill väldigt gärna hjälpa henne.
Vad är då problemet? Personligen misstänker jag att det är hormoner som spökar och eftersom hon snart är ett år och det inte har blivit ett dugg bättre börjar jag tro att kastrering är den enda lösningen. Jag tror inte hon är rädd av sig, för har inte uppfattat henne som en Rädd kanin överhuvudtaget, utan tycker mest bara att hon tramsar sig. Och dessutom så är min andra kanin inte ett dugg rädd för mig så tror inte det är jag som är felet. Någon som vet vad jag ska göra? Ska jag avvakta ännu lite längre med att kastrera henne? Eller är det ens hormoner som är felet? Är hon faktiskt rädd?
//:Nanna
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Kastrera… Jag skaffade en kompis till min kanin och de är båda 1 år, han kastrerad men hon var inte det. Hon var så sjukt arg ibland xD Högg mig i händerna hela tiden, inte så att det blödde men trevligt är det ju inte. Gjorde jag något hon inte tyckte om så sprang hon först iväg för att sedan springa tillbaka och bita mig. Gav jag henne godis så blev hon helt hyper och började rida på hanen som blev upprörd :P Nu är hon hur lugn och snäll som helst. Måste ju ha varit jättejobbigt med alla hormoner så jag är glad över att jag kastrerade henne :) Finns ju aldrig några garantier men hon lär absolut bli något lugnare. Min är en helt annan kanin nu i princip
Vår hona var sur och morrig innan kastreringen, kunde båda bita och boxas när hon attackerade. Hon kan fortfarande vara vaktig i reviret men har blivit oändligt mycket trevligare sen vi kastrerade henne:)
Tack så mycket för båda era svar! 🙂 Skönt att höra att det inte är bara jag som har problemet och att det löste sig för er! 🙂
Hur mycket fick ni ge för kastreringen? (om man får vara lite nyfiken 😊)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
1900kr. Går till blå stjärnan i Gbg för de är bäst när det gäller kaniner men det är väldigt dyrt där. Det är ju ett lite större ingrepp på honor så jag tycker det är extra viktigt att gå till en kaninkunnig veterinär då :)
#3 Jag betalade 1200 kr. Då var det en jätteduktig veterinär som hade mycket erfarenhet av kaninoperationer, hon hade ett väldigt effektivt sätt att kastrera på så kaninen slapp vara nedsövd så länge. Jag kastrerade på Tyresö djurklinik och veterinären heter Helena. Sen vet jag att Roslagstull ä väldigt bra med kaniner också. Detta är ställen i Stockholm :)
Jag kastrerade på fågelkliniken (Skåne) och var hur nöjd som helst. 1175 kr tror jag att det gick på med super duktiga veterinärer. :)
#6 Tack, fågelkliniken ska jag absolut kontakta! 🙂 Och sinnes dyrt var det ju inte heller. 😛
Ringde precis nu till de som jag brukar åka med mina djur till och de är jätte duktiga (Borrbys smådjusklinik), men när jag ringde och sa att jag skulle vilja beställa tid för kastrering av en honkanin så skrattade kassörskan lite smått… sedan sa hon att man gör inte sånna ingrepp på så små djur, det är för riskabelt att öppna upp buken på dem… Tyckte det lät askonstigt och sa att jag hade hört om flera stycken som har kastrerat sina honkaniner och att det inte räcker med att sterilisera då min kanin är ett litet monster för tillfället p.g.a. hormoner och det har varit så i nästan ett halvår.
#6 Ojsan, det låg visst i andra änden av Skåne…. :-X :-P Någon som vet om Ystad utför ingreppen? (ska ringa till dem efter min lektionen)
Hur gick läkningen för era kaniner? Alla ni som har svarat.
Jag blev förvånad över hur medtagen min tjej blev, stor skillnad på hur min hane reagerade. I början satt hon i ett hörn och skakade bara, hon frös så jag lindade in henne i en värmefilt då slutade hon. Det är vanligt att man fryser efter en operation. Sen ville hon inte äta något på flera timmar så jag började stödsamtal med CC. Sen på kvällen åt hon några höstrån. Jag stödmatade hela natten och först efter 12 timmar efter operationen bajsade hon. Hennes sår läkte förvånansvärt fort, det var absolut inga komplikationer med det. Hon fick metacam som är antiinflammatoriskt och smärtlindrande. I början var jag dock väldigt rädd för att bära henne, jag bar henne alltid i en transportbur om jag skulle bära henne., rädd för att stygnen skulle gå upp. Hon blev helt sig själv efter två dagar, åt och bajsade normalt.
#7 Just därför man ska gå till en bra veterinär… Suck XD det är inte bara bra för humöret och alla hormoner men det skyddar också från livmodercancer som är vanligt hos honor. Min kanin fick metacam i ett par dagar samt nobligan som är ett lite starkare smärtstillande. Hon hade ganska ont sa veterinären så hon fick en extra dos innan hon åkte hem :c de håller ju kvar kaninen och ser så att de mår ok och börjar äta innan de skickas hem. Hon var rätt hängig och ledsen första dagen men började äta lite smått redan då. Fick lite CC innan jag gick och lade mig men hon åt och drack under natten. Dag 2 åt hon som en gris igen och var som vanligt även om hon var lite öm. Efter 2 veckor så sprack såret lite ytligt men det läkte också fint. Hade inga problem med min kanin :)
#10 Oj, ska verkligen hålla ett extra öga på henne då! 🙂
#11 Hehe, jo, men dem har gett ett väldigt bra intryck innan, men idag gjorde dem inte alls det! 😡 Får som sagt leta vidare, har inte hunnit ringa än dock… 🤐
Gick era kaniner på papper undertiden efter operationen? Kunde de gå med sin burkompis? Och hur lång tid tog det innan ni fick hem kaninen från det att ni "gav bort" henne?
#12 Min bodde inomhus så jag hade rena filtar sen tidningspapper i lådan. Nej de bör inte gå med sin burkompis eftersom de behöver all vila som de kan få. Ungefär en vecka hade jag min ensam. Kommer inte riktigt ihåg men jag tror ca 7 timmar.
Lämnade min vid 8:30 på morgonen och de kastreras ganska tidigt sen hämtar man efter 16 :) Hade filtar i buren. Mina kaniner hade inte ens träffats då så jag väntade tills hon hade läkt och blivit av med lite hormoner xd