harunge
Vet inte var jag ska få svar nånstans så testar här.
En granne kom hit med en harunge som katterna lekte med på parkeringen här utanför. Harungen var chockad men verkar nu hämta sig. Men jag vet inte vad jag ska göra med den? Då grannen hittade den på parkeringen vet jag inte varifrån den kommer, så jag kunde sätta ut den igen. Svårt att avgöra ålder men kanske 3 veckor. Vet att jag bara får ha den i 48 timmar. Påminner om en kanin men vi har inte vildkaniner här så måste vara en hare (pälsen ser ut som hare.)
Vad kan jag ge den att äta? Vid vilken ålder klarar den sig utan mamman?
Vet inte var jag skulle kunna sätta ut den. Brukar inte harungar vara i högt gräs? Här finns bara klippt gräs o inget långt gräs i närheten. Annars kunde jag ju satt ut den igen, om jag vetat var mamman lämnat den men jag har ingen aning.
Grannen ville inte lämna den med katterna o det förstår jag.
Ringde en veterinär men hon visste inte vad jag kunde testa att ge för mjölkersättning. Hon trodde dock inte att den skulle överleva o det kanske inte är stor chans att den gör det, men jag kan inte med att sätta ut den till katterna igen… Hade varit en annan sak om jag vetat var mamman lämnat den.
Nån som har nåt tips? eller råd?
Synd att den var 3vecor. Då äter dom väll inte kaninmat? Pellets eller då? Stödmata den :´) Hoppas dne överlever!
Jag försöker hitta nån som vet vad jag kan ge för nån sorts mjölkersättning men har inte fått tag i nån än som vet…
#2 Jag tror det är från apoteket?
Jag vet att några här på KIF vet ;)

Fråga och ring vetrinären igen och hör vad du kan få mjölkersättningen ifrån :) Finns det inget högt gräs i närhete då?
Enligt en artikel vi har på kif så klarar sig harungar själva vid 3 veckors ålder (:
Har du bild på den?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ja jusste.
Om jag vore du skulle jag faktiskt sätta tillbaka den där jag trott att den kom ifrån. Någonstans nära parkeringen antagligen, måste inte vara högt gräs.
Harungar ska klara sig väldigt tidigt utan mamman, ca 3 veckor, så jag skulle nog bara släppa ut den på lämplig plats där det inet var så långt ifrån där den blev hittad.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Håller med Tina :)
#7 Det finns gräs på alla möjliga håll här o omöjligt att veta hur långt katten dragit iväg med den, dvs vilken gräsplätt jag skulle lämna den på.
Den var chockad när jag fick den men den har hämtat sig bra o blev snart lugn.
Jag fick tag i en kaninuppfödare som gärna tog sig an harpalten. Hon har hämtat den nu o ska nappa den o ta hand om den på alla sätt o vis. Hon trodde den bara var ett par veckor gammal med tanke på storleken. Hon bor på landet o kan ha den i stallet o sen kan den gå ut o in som den vill när den blir tillräckligt gammal för att släppas ut.
#9, men man får väl inte ha den mer än 48 timmar?
#10 Tror man kan få speciellt tillstånd eller nåt. Men det är ju upp till hon som har honom nu att fixa den biten.

Det var bra gjort av uppfödaren tycker jag. Ute på landet är så mkt säkrare än på en parkering med katter! :)