Vad krävs för anmälning?
Min styvsyster har en kaninuppfödning (tänker inte nämna vilken). Men efter att hennes föräldrar separerade blev hon väldigt arg på sin mamma och vägrar komma hem till henne. Till det hör att det bor 9 kaniner här som hon då inte längre tar hand om. Jag tycker de bor under hemska förhållanden.
Vad krävs för att länsstyrelsen ska kunna göra något?
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Att de bryter mot gällande föreskrifter, då kan de komma dit och ställa krav på förbättring.
Vad är "under hemska förhållanden" för dig? Alltså hur bor och har kaninerna det?
Det är lättare att utgå efter det så man vet vad man ska svara :)

Om de inte tror att någon kommer att ta hand om dem kan de besluta om att det ska omhändertas.
De bor i väldigt smutsiga burar i ett garage, de går ut och ger de mat en gång om dagen eller varannan dag ungefär.. Och då enbart pellets.. Många av kaninerna får gå länge utan vatten för att det tydligen är jobbigt att gå tillbaka in i huset och fylla på vattenflaskorna…
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Hon bryter mot i alla fall två regler två, en kanin måste ha fri tillgång till grovfoder antingen i form av gräs eller hö samt tillgång till vatten vilket de inte har. Kontakta länsstyrelsen du och berätta läget för dom. Förhoppningsvis tar de dig seriöst och känner att de har tid. Du bor inte kvar i det huset och bryr sig inte hennes mamma om kaninerna så hon ibland kan hjälpa de stackars kaninerna? Jag tror att kaninerna faktiskt är mammans ansvar nu att ta hand om dom eftersom de bor under hennes tak. Risken finns att anmälningen går till henne om jag minns rätt.