Är havre bättre än pellets?
Är havre (hel) bättre att ge som kraftfoder än pellets? Det gäller en kanin som bor ute på sommarhalvåret och inne under vintern.
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Det beror på vad man menar med bättre 🙂
l'm back
#1 Tänker om någon har en förklaring varför man istället ska ge havre (som tex) och ge egna förklaringar till det. :)
Havre är väldigt mycket fett. Vet inte hur de är med pellets men aning att de är bättre då de kan innehålla vitaminer med mera..
#2 Jag ger havre eftersom det är mer naturligt (med tanke på tamkaninens historia. notera att jag skrev mer, inte naturligt direkt, bäst skulle nog groddad säd vara om kaninen inte kan leva på bara hö då) och för att det fyller den funktion jag vill ha om jag måste ge kraftfoder, kalorier. Rätt näringsämnen, fibrer etc får dom via hö och liknande.
Jag ger ju däremot ytterst lite havre eftersom våra kaniner sällan behöver kraftfoder. Våra hanar får det tex aldrig (eller nått korn nån gång per år som godis men det räknar jag nästan till aldrig).
l'm back
#4 Varför får inte dina hanar havre i fodret? Är det något man bör tänka på just för att dom är hanar, eller har du valt att inte göra det bara? Lite nyfiken 😉
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#5 Därför att dom inte behöver det.
Honorna (avelshonor) behöver det ibland om dom är dräktiga eller diar.¨
Ungarna behöver det ibland eftersom dom växer.
Men eftersom hanarna varken är dräktig, diar eller växer så är det onödigt. (jag har inte så många honor att parningen sliter heller)
l'm back
Tack tlover, då vet jag!
#6 okej! Kul att höra :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Mina honor får havre eller havre/pellets blandning när de är dräktiga/diar. Växande ungar kan få lite havre. På vintern (de bor utomhus) får alla lite havre, beroende på på vilket hull de är i. På sommaren äter de bara gräs/hö :)
Ger framför allt havre istället för pellets för det känns naturligare och är billigare. :)
Havre är ju fett. Skulle inte ge det.
Beror ju helt och hållet på, om kaninen inte har vitaminbrist och bara behöver gå upp i hull kan det vara bra då det innehåller mer fett än pellets förutsatt att kaninen får ett bra hö. En kanin som får ett sämre hö (som min kanin fick ett tag som det visade sig) är det bra med pellets då det innehåller bra vitaminer som i så fall inte skulle finnas i hö't. Dock hade jag aldrig gett för mycket av havren då det som sagt är fett och inte varje dag i längre peridoder.
Om inte annat kan man plantera havren och få smarrigt gräs! :) Jättelätt!
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Brukar ge min ena hane inför fällning/pälssättning då han rasar i vikt!
#11 Ja det kan ju vara värt att säga, jag ger inte lika mycket havre som andra antagligen skulle gett pellets till samma kanin (eftersom jag inte ger pellets så kan jag inte säga att jag skulle ha gett mer pellets).
Sen så ger jag ju bara vid behov så det blir inte över en längre tid men det har jag skrivit redan om jag minns rätt.
l'm back
#14 jag skrev inte mitt inlägg riktat mot dig eller någon utan skrev det mer som en bra att veta sak så andra mindre kunniga får veta att det inte bara är fritt fram med å ge havre. Ett bra vetande gentemot havre, pellets, viktnedgång och vitaminer :)
Såfort man groddar frön och säd så blir de betydligt mer näringsrika och mindre fett, så har man möjlighet att grodda är det super om man tänker näringsmässigt.
#15 Det var inte negativt utan jag tyckte att det var värt att nämna som jag skrev 🙂
#16 ja det är super om man kan grodda säden, vi höll på att försöka få till nått men sen blev vi föräldrar så det är lagt på is för tillfället men det finns dom som groddar för kaniner, det finns en tråd om det inne på hållbar livsstil tex.
l'm back
Kankse bör tillägga att mina kaniner inte får havre varje dag (eller ens varannan) när det får det…. De får beroende på vilket hull de är i :) Till störta delen får de såklart hö! Groddar även havre ibland! :D
Havre gror tyvärr dåligt men korn och vete är mycket lättare att gro att tänka på är att kaninerna kan dessutom ta upp mer av näringen om man gror eller om de får enbart säd.
I USA verkar det blivit vanligt att gro säd till gräs och sen ger man allt (dvs frö, rötter och gräset) till djuren. Vanligast är att låta det gro/växa 7-9 dagar.
Tex korn som säd (12,7% protein 5,4%fiber) har en smältbarhet på 40% (vad kaninen kan ta upp) medan efter ca sju dagars groning (15,5%protein 14,1% fibrer) ökar smältbarheten till 80%. Det gör att mängden säd man använder blir mindre om man gror den då de får ut mer näring av det. Har tyvärr inga siffror på hur fettinnehållat förändras men det brukar minska. En del vitaminer ökar vid groddning och vissa mineraler och sånt blir lättare att ta upp.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#19 väldigt intressant att höra tycker jag :) Tack för att du delade med dig! Känns som om det vorde extra bra på vintern så de kan få lite grönt i sig oxå kanske?
Jag började ge min kanin det för några månader sen. Plantera dessutom en del (plus gräs) i gamla toalådor och la galler över så han fick beta det också, bra sätt att vänja in magen innan utesäsongen. En väldigt bra sida om man vill veta mer: http://fmicrofarm.com/2014/03/22/sprouted-fodder-for-livestock-a-complete-review/
#17 perfekt, ibland vet man aldrig ;) ja jag har försökt gro frön men köpte nog väldigt kassa frön för inte än enda grodde, på jobbet är jag expert på att gro frö'n, men ska ge det en chans till tänkte jag med främst olika sädesslag då 😃
Hur menar ni med grodda? För att få fram gräs av havre är inte svårt! Satte för en vecka sen och redan på väg upp :)
#23 Sätter du i jord eller? (då man groddar använder man oftast inte jord) Det ska visst vara enklare att få havre att gro om man har i jord, men då kan man ju inte ge kaninerna hela "paketet" (eller det blir svårare i alla fall).
Här är en tråd om sk "fodder" dvs att grodda säd till kaniner och liknande (även höns tycker om det).
l'm back
Jag ger pellets. De kaniner jag haft under åren har inte ätit havre, utan har ätit pellets men lämnat havren kvar. Så nu kör jag bara pellets så blir det inte massa svinn.
#24 tack för länken! Har ju höns också det ska jag läsa på :) tänkte inte på skillnaden :) Nä jag sådde i jord (första gången någonsin förra veckan) för det är gräset jag är ute efter :)
#26 Okej, jag som trodde att du hade kommit på nån supersmart lösning som du kunde dela med dig 🙂
l'm back
#26 Ger man till höns kan man så i ett tunt lager jord och ge hela paketet men kaniner är lite kinkiga på det så då tuggar de bara i sig själva gräset och lämnar allt det andra, iallafall gör min det (är ju smartare och mindre spill om de kan äta allt). Om du kikar på länken jag länka i mitt tidigare inlägg, #21 (om du inte redan gjort det såklart) så finns bra info om mängden man ska ge och vad man kan behöva komplettera med till olika djurarter.