Kastration hona.
Hej! Har kastrerat min hona idag pga. att hon blött. Ultraljudet visade att något var fel med livmodern. Hon klarade sövningen bra, men är inte pigg alls. Vill varken äta eller dricka. Fanns ersättning att köpa som man kan stödmata med men förvirrad av dagens händelser missade jag att köpa det. Har försökt att få i henne vatten men det verkar inte ens som att hon sväljer det. Hon verkar frusen och nu ligger hon bara still. När hon kom hem försökte hon hoppa lite men välte. Nu försöker hon inte ens. Jag får ju se imorgon hur det går och åka in och köpa ersättningen, men jag undrar vad ni har för erfarenheter? Några tips??? Är orolig!
Nu är inte jag nån kaninguru men jag svarar ändå då ingen annan gjort det och det snart är natt. Det är viktigt att magen har något att arbeta med efter en sövning, under den avstannar tarmrörelserna och det är då svårt att få igång de igen. Har du inte critical care (antar att det är det du syftar på) får du försöka få henne att få i sig något annat. Man kan krossa pellets och röra ut i vatten för att få en gegga som liknar critical care. Det viktigaste är att hon äter något nu (ja, kanske inte en flintastek, men något som hon brukar äta) t ex maskrosblad eller något annat som hon tycker är gott.
Honor brukar bli väldigt medtagna efter kastrering.
Mata på med cc och försök få henne att äta/dricka. Ge henne det veterinären skrivit ut, såsom smärtstillande, och håll lite extra koll på henne.
Det kan ta ett par dagar innan honor kommer igång till 100% efter en kastrering, så försök muta henne till att äta och dricka, men kör i henne cc ofta, så magen inte stannar!
Om du inte har cc(critical care, som man för övrigt ALLTID bör ha hemma) så kör i henne morotspurré och lite avslagen coca-cola(se bara till att all kolsyra verkligen är borta). Muta gärna med banan och pellets.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Min var jättehängig hela första dagen och fick en extra dos smärtlindrande hos veterinären då hon hade väldigt ont. Började äta lite hö på kvällen men gav henne lite CC innan jag gick och lade mig ändå. Mina brukar inte vilja äta från sina höhållare så jag brukar sprida ut lite i toan och på golvet i buren då de hellre äter ifrån det
En sak som man kan ge i nödfall när man inte har cc hemma är att blöta pellets lite och mosa det så det är som mos då. Sedan håller man kaninen och tvångsmatar man.
Frida
Om du inte har CC hemma ta det lite av höet gärna om du har lite höspill som är smuligt eller inte så långt och sätt i ett glas, tillsätt lite vatten och rör om med en sked och mosa det lite eller om du har en vanlig matmixer kan du mixa höet och vattnet, blir det för klumpigt tillsätt lite vatten. Sen sug upp vattnet som nu liknar té eller geggan (om du använt matmixer) med en matspruta om du har någon. Ta annars en mat/tesked och ge kaninen i munnen. Detta funkar på nästan samma sätt som CC och är en räddare i nöden om CC inte finns hemma.
Köp också hem lite sockerfri välling och försök truga i henne det (innehåller mycket vitaminer och fibrer). Sedan kan du testa muta med grönsaker/pellets även om du får mosa/krossa det.
Hoppas det går bra.
Min nödlösning när jag inte hade CC var att jag krossade fiberrik pellets och klippte/krossade hö i småsmå smulor och blandade detta med vatten och en liiten skvätt matolja. Fick igång magen rätt snabbt.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se