Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4953 ggr
sara8282
0

Teddytassen?

http://www.teddytassen.se/

Vad har ni för erfarenheter?

[Melbun]
0

Gäller det att köpa kanin eller från deras butik eller att lämna sitt djur där för passning? :)

Fridaaaa
1

Nätbutiken är bra  förutom frakten (dyr)
Men skulle aldrig köpa kanin av dem

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Melbun]
0

#2 Hurså? :) Håller med om att nätbutiken är bra med snabb leverans

sara8282
0

#1  Förlåt, klantigt av mig!  🙂   Tänkte i första hand på att köpa bur, hö och foder (pellets),   men alla som har erfarenhet från dem, även när det gäller kaninpassning, eller köp av kaniner,  får gärna svara!  🙂  Kan vara bra att veta i framtiden, även om jag just nu bara funderar på att köpa bur och hö och foder.  Bor inte så långt bort, så det skulle vara praktiskt.

sara8282
0

#2  Ok, kommer nog handla på plats i så fall.   Varför skulle du inte köpa kanin av dem?

Fridaaaa
0

#3 Läst om flera som haft kaniner som blivit sjuk (ja sjuka kan alla kaniner bli men kort efter att de kommit hem till folk) de har gett fel info mm.

[Melbun]
1

Det är ju ganska långt att ta sig dit (knepig skogsväg), så har du bil är det ju att föredra. De har ganska stort urval av produkter så det är ett +. Möjligt att du kan köpa med dig mer hö om du tar bilen alt de beställer in mer åt dig.  Billigast vore väl att vända sig direkt till en bonde (borde väl finnas där?) Jag har lämnat min kanin för passning där. De hade dock glömt att jag skulle komma dit så fanns ingen att ta emot mig. Tycker burarna är ganska små för innekaninerna men de lovar att de får tid i Hage också. Uteburarna är lite bättre än dem inne tycker jag. Köpte min kanin där. I regel drar jag mig väl lite för att köpa från uppfödare då man kan ta en omplacering, men som sagt man får hämta kaninen då den är 8veckor~. De är bettfelskontrollerade och man får komma dit och hälsa på föräldrar och kaniner vilket är bra. Jag tycker inte jag fick någon dålig eller felaktig info men sen har jag haft kanin länge så jag vet vad man ska göra. Tråkigt om folk fått fel info eller sjuka djur :c Jag har en ganska positiv bild av dem men skulle inte lämna min kanin för passning där igen och sen kan jag ju inte tala för folk som fått sjuka kaniner så det vet jag inte vad det handlar om :S

Peak303
0

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Facie
1

Jag köpte min kanin från teddytassen kaningård och han är heeeelt felfri. Välhanterad och friskt.
Teddytassen har i grunden en bra seriös verksamhet men man får ta de med "en nypa salt" och det är viktigt att man själv är påläst innan man går dit.

Pretty wise //

sfut
1

Lyssna inte på deras foderrekommendationer och köp inte "teddytassens (o)nyttiga kaninblandning". Annars är det säkert bra, jag har själv inte varit där.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

[Melbun]
0

Håller med #9 :) Min kanin är därifrån och han är den mest ursnälla kanin jag träffat på. Världens härligaste temperament och välhanterad. Jag slängde deras foderblandning x) men kommer nog inte lämna honom på deras pensionat igen

Facie
0

#11 Precis det jag menar. De har jättefin hö också, som de slår själva och verkligen är till för kaniner. Min annars så kräsna hane älskar det.
Alla är snälla och trevliga, men saltsten och blandning blir det inte xD

Pretty wise //

Lajban:)
0

Håller med #9 

Jag har en hane därifrån som är supersnäll och felfri med, inga promblem alls

Hästar och kaniner är livet Hjärta

fsigge
2

Usch! Jag läste den andra tråden och dom verkar inte så seriösa. De har olagliga mått på burar, många var missnöjda med kaninpassning. Det var någon som hade fått bettfel och en annan som hade fått en döv kanin :( så ska det ju inte bli direkt om man avlar på friska och starka djur.

Frida

Facie
4

#14 Fast nu har du inte riktigt tagit reda på fakta innan du uttalar dig. De avlar endast på friska individer och till skilland från många andra uppfödare bryr de sig inte om "rätt teckning" eller "rätt form" utan avlar endast för trevliga invider.
När det kommer till bettfel kan jag säga att jag fick en utförlig förklaring samt fick se min kanins tänder noga innan köp. De lämnar även en bettfelsgaranti vilket inte varit möjligt om de avlar på kaniner med bettfel.

Ja, de säljer "olagliga burar" men en bur kan aldrig vara olaglig så länge den inte är stängd. Man kan ha en olaglig bur med en stor Hage till = ej olaglig.
Inga burar som finns där är olagliga, kaninerna får även gå i Hage

Tycker inte du ska ge Teddytassen ett dåligt rykte innan du själv upplevt hur de ser ut och är där.

Pretty wise //

Fridaaaa
1

#15 Inte utebur på vintern, Då måste den upphöjda delen vara godkända mått även fast kaninen har fri tillgång till hagen.

Dock finns det dem som fått kaniner med bettfel eller sjuka kaniner därifrån, och jag tror inte dem ljuger. Men det finns ju fall från andra uppfödare med.

Facie
1

#16 Ja, men det handlar ju HELT på hur man använder buren. Kanske har man en sommar/vinterbur. Eller så har man en utebur inne. Det är som att säga att alla inneburar är olagliga för att de inte fungerar som en utebur.

Säkerligen, men att djur är friska kan man ju inte garantera.. Inte heller bett. Tyävrr kan ju kaniner trilla och skada sig. Med tanke på hur otroligt många kaniner de sålt är det ju inte konstigt om inte alla är kärnfriska.

Pretty wise //

Fridaaaa
0

#17 Jo fast man kan inte säga att den och den buren är till kanin när den inte är laglig om de inte ger den informationen, anser jag i alla fall. Anser att köpare ska kolla upp lagliga mått och att säljare ska ge rätt info.

Nej det vet jag att man aldrig kan. Trilla & skada sig är ju inte samma sak eller likvärdigt eller hur tänkte du?
Men verkar väldigt delade upplevelser kring teddytassens avel

Peak303
5

#15: Det där stämmer dock inte riktigt.. 
Då dem tidigare haft kaniner till salu från leden med Devil of Sungarden som i sin tur lämnat bettfel i flera generationer ner. Och dessa bettfel i dessa leden är inte direkt några milda bettfel inte..

-'  Malin Hultman

Peak303
2

Såg att dem hade ett sådant exempel till salu just nu. 
Ungen är efter Blåzippans Cello, som i sin tur är unge till Calzone som lämnat bettfel.

-'  Malin Hultman

IdaL
6

#17 Jo fast är inte kaninen du säljer "kärnfrisk" (så vitt du vet) så bör du inte sälja den. Man säljer inte djur som är sjuka/skadade/defekta, det är rent av olagligt. Kan man dessutom som uppfödare inte stå för att kaninen är defekt så är man ju definitivt inget att rekommendera till andra. Jag förstår att kaniner kan bli sjuka men då har man som uppfödare ett ansvar att hjälpa sina köpare, annars ska man inte vara uppfödare enligt mig.

Tycker för övrigt att det känns väldigt suspekt att anse att någon är bra när man är högst medveten om att dom lämnar ut totalt fel info till sina köpare. Här tycker jag inte man kan lägga skulden på köparen, att dom själv borde veta. Kan man inte som uppfödare lämna ut rätt information så känner jag ju spontant att det känns inte som någon man kan lita på..

[Melbun]
0

Fast får du en kanin med genetiska fel och den avlider får du välja en ny. Kanske inte är så mycket tröst men då tar de ju också ansvar för att sälja "dåliga" kaniner. Fast sen är det ju som sagt riktigt dåligt om de ger ut felaktig info, ffa till nybörjare som inte vet bättre. Är lite kluven inför dem just nu men jag fick en frisk och jättefin kanin därifrån som just nu är 1 år och honom är jag glad att jag har :) fast hade nog kanske kollat runt bland fler uppfödare nu.

Fridaaaa
0

#22 Det är dock en skyldighet att de ska göra det eller ge pengarna tillbaka har jag för mig, konsumentlagen eller vad den heter (djur räknas dessvärre som en vara/sak).

Lizelda
0

Om något uppstår inom sex månader (tror jag) så måste de själva bevisa att felet inte är ursprungligt annars blir de ersättningsskyldiga. Efter det så måste ägaren själv bevisa att det är ett ursprungligt fel.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Melbun]
1

Ja så det är ju… bra att de tar upp det på deras hemsida också  x) men som sagt har det också dykt upp mycket tråkigheter kring dem. Finns säkert många som är bättre än dem

Facie
3

#18 Jag tycker nog ändå att anvaret gällande burar ligger på konsumenten, liksom mycket andra varor i samhället.

#19 Men "har" lämnat bettfel… Det kan väll hända alla? Även friska kaniner har fått ungar med bettfel, de behöver ju inte alltid vara genetiskt. 
Sen tycker jag det är lite konstigt att hon skulle avla på kaniner med bettfel när hon ger garanti på att de inte skall ha det PLUS att hon visar upp tänderna samt förklarar noga innan kaninen säljs…

Vill klargöra: Jag diskuterar bara, jag hör att det låter som jag försvarar. Men jag har lite svårt för att höra kritik då jag besökt gården massor gånger, känner personalen och ägaren och ver hur måna de är om sina djur. 
Men, jag försvarar verkligen inte de "bevisade" misstag de gjort.

Pretty wise //

sfut
2

#26 Just medfött bettfel, underbett, är alltid genetiskt.  Det är en autosomal recessiv nedärvning så båda föräldrarna måste bära på det för att den ska komma fram.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Fridaaaa
0

#26 Dock ska det ju ges rätt info, och inte att de säljer det eller det och säger att det är OK.

Lizelda
1

#26 Svårt att ha ansvar om man litar på att de säljer lagliga burar. Alla nybörjare har inte sådan koll, väldigt få faktiskt. Och ja, alla kan lämna bettfel, det kan komma som en slump men om det händer många gånger i olika kombinationer och den kaninen är den enda länken så Lämnar den bettfel, inte har lämnat av en slump.

Peak303
1

#19: Ja har lämnat bettfel. Jag kan rada upp ännu fler kombinationer som gett bettfel ur de leden om du skulle vilja det, de leden är inte några led man bör "hurra" för. Dessa led har lämnat både grova bettfel på framtänderna och stora problem och bölder på kindtänderna. 

Man kan lämna ut bettfelsgaranti men det betyder inte att man "avlar på linjer fria från defekter".

-'  Malin Hultman

Facie
0

Men vad menar ni att de skulle vinna på att avla på kaniner med bettfel? De avlar ju endast för sällskap och kel.

Pretty wise //

Lizelda
1

#31 Jag förstår inte riktigt vad du menar men jag hoppas att du inte menar att bara för att de avlar till sällskap och kel så gör det inget om kaninerna får bettfel. Det låter som att det är det du säger.

Peak303
1

Säger som #32, bara för att man inriktar sig på kel och sällskap så ska det inte ge dem någon rätt att avla på kaniner som lämnat eller lämnar bettfel. Då det enligt lag är förbjudet att avla på djur som kan nedärva defekter på ungarna. Vare sig man avlar till köttproduktion, utställning, hoppning eller kel.

Ingen har sagt att de vinner på att avla på dem, du skrev själv i #15
"När det kommer till bettfel kan jag säga att jag fick en utförlig förklaring samt fick se min kanins tänder noga innan köp. De lämnar även en bettfelsgaranti vilket inte varit möjligt om de avlar på kaniner med bettfel."

Då skulle de alltså betyda att bara för att man ger ut bettfelsgaranti på kaninerna så är dem helt fria från bettfel?

-'  Malin Hultman

Zaviie
0

Jag har köpt lite smågrejer där, var super, skrev att det var brådskande (spons till utställning) och det gick jättefort att få hem grejerna :)  👍

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Facie
1

Jag menar att varför skulle man avla fram sjuka kaniner när man endast har som mål att avla för kel. Jag menar att då är det inte lika viktigt vilka kaniner man väljer som föräldrar som om man avlade på färg eller för utställning, därför kan man ju lätt välja bort det med bettfel.

Förstår inte varför ni tror att hon medvetet skulle avla fram sjuka kaniner.

Bettfelsgarantin är inte bara för framtänderna utan även käktänderna som man inte kan se.

Pretty wise //

Fridaaaa
2

#35 Hon har ju tydligen avlat på kaniner med kända bettfel bakom sig. Avlar man anser jag att man ska kolla upp sånt.

Smultrondraken70
0

Jag har bara haft att göra med Teddytassens nätbutik, och där är servicen bra! Lätta att nå, skickar grejerna ok snabbt, trevliga, och svarar snabbt på mejl!

[SisselaJ]
2

Tycker det är helt fel att de säljer olagliga burar, de har inget att göra i en seriös kaninbutik så länge de inte säljs till endast marsvin.

[Melbun]
0

Vilka burar säljer de som är olagliga just nu? Minsta storleken sist jag kollade var väl 100x50.. Är det då uteburarna de säljer som är olagliga och är de för små eller för låga i tak? Bara undrar det är många som nämnt att de säljer olagliga burar men inte vilka av dem :) sen beror det ju också på vilken kanin man själv har. Jag har min kanin i en bur på 100x50 så den är liten men dörren är avplockad så han kommer och går som han vill dygnet runt. Fungerar mest som sovplats och toalåda… Har man gjort som jag och har en frigående kanin tycker jag en lite mindre bur fungerar bra men annars är jag lite anti burar öht. Kaniner ska inte sitta i bur även om måtten är lagliga… :(

[SisselaJ]
0

#39 Jag vet inte, jag har bara läst det här. Kan då ändra mitt uttalande, att det är riktat generellt till alla djur- eller kaninbutiker.

Fridaaaa
1

#39 Flera av deras uteburar har inte godkänd höjd på överdelen vilken man måste ha. Man får inte räkna ihop totala höjden.
Har för mig att deras tvåvånings innebur inte är godkänd på höjden heller

Smilla Kanin
0

Jag har köpt min kanin där. Han är super snäll osv. Dock var han väldigt liten och pinnig. Men nu har han blivit lite rund om magen :P

Han är hur social som helst. Dock hade han ett fel med ögat (skada på hornhinnan) vilket som blev väldigt dyrt… Han är väldigt lätthanterlig osv. 

Deras "nyttiga" foder är inte särskilt bra kanske, men det är ju bara att byta om man ska köpa kanin därifrån, vill säga.

[Melbun]
0

#41 Ja okej efter att ha tittat igenom deras burar funderade jag på om det kanske var att vissa inte var tillräckligt höga. Då spelar det ju inte så stor roll om man låter det stå öppet ^^

taylor__lambert
0

Har inga egna erfarenheter av Teddytassen än vad jag har hört och det är ju lite blandade historier så jag har ingen riktig helhets bild, man kan heller inte säga att något är på ett viss sätt förrän man vart där och kollat själv. 🙂

Jag tycker att det är upp till säljarna att berätta angående burarna, tex jag som haft kanin sedan jag var liten har aldrig vetat något om det där med "olagliga burar" men då har vi ju också haft en bur som var ifrån gammaldags burarna (fanns runt 80- 90-talet) som var väl 65x40 tror jag, dock hade kaninen hela köket för sig själv, den buren vi har nu är 120x50 och denna kanin vi har nu får även hon gå fritt i kök. Men varken jag eller min mamma har vetat om det där med olagliga burar förrän vi köpte hunden och visste mer vad jordbruksverket är för något (vilket nu snart är 5 år sedan)

Alla vet inte om att det finns regler när man har djur, för djur är trotts allt en vara och jag tycker det är viktigt att som uppfödare OCH djuraffär berätta hur det ligger till angående mått och yta gällande burar även om personen haft djur innan så måste man berätta det. Alla kanske inte heller har internet, för det kan vara dyrt (konstigt kan en del tycka när vi lever i ett sånt samhälle) det finns folk som inte har råd med internet och kan då på det sättet inte ta del av vissa lagar och regler som finns kring ett visst djurslag.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Fridaaaa
0

#43 Nej är det öppet dygnet runt gör det inget, men tvivlar starkt på att de informerar om det, och verkar som att de själva inte använder helt lagliga burar?

[Melbun]
0

Jag menade på hemsidan :) När jag var där hade de dock lagliga burar.. Kaninerna kunde stå därinne är jag ganska säker på

Fridaaaa
0

#46 Ja men där borde de med skriva ut lagliga mått egentligen, och föregå med gott exempel själva, borde alla sidor som säljer burar göra.

[Melbun]
0

Ja det borde man ju alltid göra :) Det står iofs på deras hemsida vilka mått som gäller, 100x50 enligt jordbruksverket men att större alltid är bäst. ^^ Typ det mesta som står där är ju rätt standard för kanin. Håller dock inte med om gnagarblandningen de gör och inte heller saltsten, fast det skrev de bara till ungar och kaninmamma med ungar om jag inte har helt fel. Det kan jag inget om heller då jag inte haft kanin med kull. Jag fick ett bra intryck när jag var där det var bara kaninpensionatet jag inte gillade.  Sen så har jag ju inte haft några problem med dem heller så då är det ju inte samma sak :)

Facie
1

Jag tycker det är väldigt mycket uttalande här som inte direkt har någon grund, ofta vad folk tror eller hört.

Jag tycker alla burar som säjs är för små. Överallt, främst i djurbutiker. Kaniner ska inte sitta i bur enligt mig, lika fel som att sätta en hund eller katt i bur :)

Pretty wise //

Fridaaaa
1

#49 Man kan inte jämföra hund & katt med kanin. Helt skilda arter med helt skilda behov. Men håller med att man inte ska hålla kaniner i miniburar.

Facie
2

#50 På vilket sätt egentligen? Kaniner behöver stora ytor precis som hundar och katter. Det blir minst lika tama och de är rumsrena…. Alla djur mår bättre av frihet och stora ytor - utan tvekan. Bara för att kaniner inte flippar ut av att vara instängda betyder det inte att de trivs.

Pretty wise //

IdaL
3

#49 Spelar ingen roll om kaniner ska sitta i bur eller ej, faktum är att det finns en lag som säger att kaniner ska ha ett viss minimum mått i boyta, sen är det ju givetvis att föredra större. Jag tycker att om man själv föder upp och säljer kaniner så bör man ju ha rätt så bra koll på vad som gäller för kaniner, känns inte alls seriöst annars. Ungefär som att en hunduppfödare bör ha koll på vad det finns för regler gällande hundar, det är liksom något som man som uppfödare bör ha koll på. Givetvis bör man ju som köpare också ha någorlunda koll på vad som gäller men jag kan ju tycka att uppfödaren ska ha mest koll, jag själv hade blivit jätte skeptisk om jag hade frågat en uppfödare om burmått som är en så pass simpel grej att veta och denne inte kan dom.

Jag tycker förövrigt dina argument för Teddytassen känns väldigt suspekta. Du vill tala för att dom är bra men samtidigt är du väldigt medveten i att dom gör fel i många grejer, det för mig känns väldigt konstigt. Visst du kanske har köpt en kanin/tillbehör från dom och är jätte nöjd men om bara 2 av 10 köpare (bara tog något nu, kan inte säga exakt antal) är nöjda så är det ju bevisligen något som inte är så bra. Nöjda köpare bör ju ligga en bra bit över hälften för att det ska räknas som något man kan rekommendera till andra.. Men det kanske bara är jag som tänker så.

Peak303
3

#35: "Jag menar att då är det inte lika viktigt vilka kaniner man väljer som föräldrar som om man avlade på färg eller för utställning, därför kan man ju lätt välja bort det med bettfel."

Varför skulle man inte vara lika noga med val av avelsdjur bara för att man "bara" avlar till kel? Det resonemanget förstår jag inte alls. Då det är lika viktigt att välja rätt individ i vilken inriktning du än har. Nej du kanske inte behöver välja de djur som har full pott på färg, men du måste ändå vara noga så att du inte parar teckningar som inte bör korsas. Du måste kolla upp så att djuren inte har genetiska fel även om du "bara" avlar för kel lika väl som du avlar för att ställa ut. 

Sen tror jag faktiskt att de bryr sig en hel del om vad de avlar på för kaniner, då dem näst intill bara har satin, rex, satinrex och en himla massa winertecknade både japaner och andra "exklusiva" färger som många vill ha på sina kelkaniner.

-'  Malin Hultman

LovePoppy
0

De är bra tills man påpekar något fel….. Jisses vad otrevliga de blev då :(

[Melbun]
0

#20 huuh tyckte väl jag kände igen namnet(!) Calzone är ju farfar till min kanin. Var tvungen att springa och titta på hans tänder ;_;

Facie
0

#52 Känns som du inte riktigt läst allt jag skrivit innan du svarade så kommer men säger det igen.. En bur är tekniskt sätt aldrig olaglig förens den är stängd. Men jag håller med om att det är dumt att inte informera.
Jag tror de flesta som varit på Teddytassen är nöjda, många av de som uttalar sig här gör bara det efter saker de hört. Men som sagt, gnagarblandningen och att rekommendera saltsten är inte de bästa kanske. Det jag har sagt hela tiden: de har sina brister, de tar hand om kaniner efter "den gamla skolan". 
Jag kan erkänna att jag själv inte vet vad jag tycker om dem ibland.

#35 Det var just det jag försökte säga… Att borde de inte välja bort osunda kaniner om de ändå inte bryr sig om färg och teckning. 

Varför är ni så offensiva? Vi diskuterar ju bara.

Pretty wise //

Peak303
1

#56: Jag vet att vi bara diskuterar. Men jag bara ställer frågor på dina påstående, vilket jag inte ser något fel i? 
Och som jag skev i #53, vad säger att de inte bryr sig om färger och teckningar? Dem har ju näst intill bara precis som jag skrev rex, satin och satinrex i alla möjliga wienerteckningar och färger. Skulle dem inte brytt sig om teckningar så skulle dem inte sitta med alla de där "exklusiva" kaninerna. Utan kanske sitta med lejonkorsningar i ex viltgrå, svart osv. Eller har jag fel?

-'  Malin Hultman

[kaninkul]
0

Jag tycker inte om deras uteburar alls, dålig kvalité trots att vi "skött" om vår väl. Håller på att skissa på en ny bur, då den andras kvalité som sagt inte är bra . Lite synd då man endast haft den i ett år.😮

fsigge
0

Lite gammal tråd menmen. Sedan kan man tillägga att de avlade på två kaniner som fick en naken avkomma. Jag vet att de kan hända vem som helst men det är nog inte en slump att de händer just Teddytassen?

Frida

fossingen
0

Jag har bara handlat via nätbutiken från Teddytassen och aldrig vart missnöjd. Vad gäller burar som säljs på webben finns det massor att välja på, sedan används ju inte alla kaninburar till kaniner utan till många andra sorters djur också, men men.. Mest har jag köpt hinder.

Har bara köpt en bur därifrån en GD Easy 140 bur där låg frakten på ca 225 kr vilket är godtagbart.
160 cm buren skulle kosta över 700 kr i frakt, vilket jag inte tyckte var rimligt.

Hade dock problem med DHL när det gällde 140 cm buren när den låg på deras Terminal några mil bort från min stad och det inte skickades vidare . Jag ringde DHL som inte såg några problem trots tydligt felmeddelande via sökningnsmetoden. Jag ringde då Teddytassen som också ringde DHL, sedan ringde jag DHL igen.

Vi fick tjafsa med DHL ett tag just för att de skulle få buren till utlämningsstället, men enligt DHL så var paketet för stort :S
Trots detta skulle de till min stad dagen efter.  Så  då ringde jag och min mor DHL igen och försökte få dem att ta med det till min stad. Snäll som han var (han vi pratade med) så skulle han försöka fixa det och vi fick paketet dagen efter. Men skulle egentligen inte fått det utan helst hämta på Terminalen flera mil bort.  Vi skulle annars fått vänta drygt en vecka extra och få det hemkört fast beställningen inte skulle funka så från början.

Det var väl det ända köriga med DHL/Teddytassen. Vilken enligt DHL låg på Teddytassens sida att de har skrivit fel ang leverans mått/vikt och informerat fel via deras hemsida eller vad de sa. Jag vet varken eller. DHL har strulat tidigare om småsaker, så tror mer att det var hos DHL felet låg på.

Jag kan säga att prata med de på Teddytassen, de var väldigt trevliga och hjälpsamma.

Så helst handlar jag saker som går att få via posten från Teddytassen, typ hinder och mindre saker. För DHL strular ofta så man blir lite tokig.