Vildkaniner
Har nu märkt att det ligger massa pluttar utanför buren (som inte tillhör mina kaniner), det kommer fler och fler varje dag fastän jag tar bort de, så jag anar att vildkaniner kommer och besöker de under nätterna. Vad ska jag göra? Ska jag låta de träffa mina kaniner varje natt? Ja, jag menar inte att jag skulle sjasat iväg de om jag såg de, dock. Men vad skulle ni gjort? Kan tillägga att mina kaniner är vaccinerade.
Tror det kan vara harar också. Det var en gång en hare som kom och gnagde bort barken på stammen på vågat lilla äppelträd. R.I.P om det är vildkaniner så är de inte bra att kaninen är där. Många vildkaniner kan smitta med kaninpest och det är inge roligt.
Frida
Vet inte om det är harar, tror inte det.Pluttarna är nog för små för att tillhöra en hare, hah
Men ja, hoppas de inte bär på kaninpest..
Men ska jag sjasa bort de ifall jag ser de..??
Ja, det får du nog göra.
Frida
Bra att dina egna kaniner är vaccinerade, då behöver du inte bekymra dig så mycket om kaninpesten. Jag har vildkaniner utanför mitt hägn varje kväll. De nosar på varandra genom gallret och umgås med mina tamkaniner för fullt. Det enda som stör mig är att de gräver sönder min trädgård, men det är sånt man liksom får räkna med när man bor som jag gör. Schasa du bort dem om du vill, men de lär komma tillbaka så fort du inte är där. Själv schasar jag bara bort dem när de blir alltför närgångna. Någon enstaka gång har de tagit sig in i hägnet till mina, men då har de fått på moppo av mina och därefter inte gjort om det.
Mina kaniner får också besök, av harar… Vi har en ganska "öppen" trädgård så de tar sig in lätt. Men vi satte upp en slags grind, till en början av kompostgaller. Inga spår av harar syntes till men sen när vi råkade ha den öppen så kom de igen.
Vildkaniner kan bära på parasiter som kan smitta tamkaniner. Vi har mycket vildkaniner där våra är ute på sommaren, och den ena av våra kaniner fick " kaninens bandmask" som vi hade ett mindre h-vete att bli av med:(( på Roslagstull ( där vi har vår vet) gav dom vildkaninerna skulden:/