Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 558 ggr
crystalguurl
1

Värmeslag - Tips

Vet inte om det kom i rätt kategori :P Men, om nu värmeslag skulle inträffa i sommar, vilket jag verkligen är rädd för. Då det förra året blev 30+ förra året är jag rädd att det händer igen. Jag skulle vilja ha tips? hur man före bygger detta. Jag vet att Gurka är bra, kalla handdukar, och kyla ner kaninens öron om det inträffar. Några andra tips?? Ps. Skulle det funka om man tar tex en frisbee och fyller med pyttelite vatten som dom kan svalka sig i?

[kaninkul]
0

Följer tråden, är också rädd för att det ska bli så varmt då min ena kanin tyvärr inte alls klarade av värmen förra året och avled.

Men skugga, gurka, kalla handdukar tror jag är bra! =)

Myrra
1

Du kan frysa vattenfyllda petflaskor  och sen lägga in en flaska hos kaninen, svalkar bra. Har du möjlighet så kan man tillfälligt ställa in kaninerna i sina transportburar i t ex garaget eller ett annat svalare rum under de varmaste timmarna under dagen.

Jassan
0

Jag är inne på samma spår som  #2  

Lägg in hemmagjorda frysklampar. Tummen upp
Man kan göra frysklampar av mjölkpaket fyllda med vatten som man lägger i frysen så vet man att om dom får för sig att gnaga på dom så får dom inte i sig nån giftig vätska som det kanske är i riktiga frysklampar.
Sen kan man lägga ett par isbitar i dricksvattenskålen

Viktigt att ha kaninerna i skugga!!!

https://jazzans.wordpress.com/

[Melbun]
2

Har sett en del som haft keramikplattor som de lagt i frysen och lagt in o bur osv. Många kaniner verkar tycka om att ligga på dem när de svalkar :)

missan´s
0

Sätt ut en stor Hage som är i skuggan (väldigt viktigt) och lägg lite nerkylda handukar, ge även gurka och sätt in vattenflaska med svalt vatten. 

Blir så väldigt varmt om kaninen är i buren med halm och hö osv…

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Smultrondraken70
0

Använder du vanligtvis bara vattenflaska sätt in ett par vattenskålar också! Kaninen får snabbare i sig vätska genom att dricka ur skål. Håll koll så att det hela tiden finns fräscht vatten. Vi brukar göra varianten med petflaskor i frysen som dom kan svalka sig på också. Vi har också ett jätteparasoll som vi slår upp över bur och del av Hage för att garantera skugga, solen rör ju sig, och där våra står blir det lite för soligt vissa tider. Partytält kan man också använda för att skugga.